af VolvoSport » søn mar 30, 2008 14:49 pm
Hej
Jeg har selv prøvet at skifte beklædning på instrumentbordet i en Amazon jeg havde engang.
Jeg fulgte en vejledning, som jeg fandt i et gammelt medlemsblad fra Amazonklubben, mener jeg det var. Måske jeg kan finde artiklen et sted i gemmerne.
Men jeg kan huske, at jeg brugte noget speciallim til påklistring af skummaterialer på metal. Og det er jo det man gør, da beklædningen er af skum og selve instrumentbordet er af metal.
Og det er især vigtigt at rengøre instrumentbordet 100% for rester af den gamle beklædning og limrester. Og så skal metallet slibes mat.
Den type lim jeg købte var noget der skummede op, når det blev hældt ud på fladerne. Jeg kan ikke huske navnet på limen.
Dernæst skal helebeklædningen presses på plads og fastgøres meget omhyggeligt med tape over det hele og der skal man være meget omhyggelig ved "rundingerne" omkring selve speedometer så beklædningen ikke slipper underlaget igen. Det er lettest at være 2 personer, så den ene kan holde beklædningen fast, medens den anden montere tapen.
Det er forøvrigt lettest, hvis man tager selve speedometeret ud. Så er det lettere at få beklædningen til at sidde helt perfekt ind bag ved instrumentet. Ligeledes skal den lange gennemgående cromliste forsigtigt afmonteres og de sorte metalinddækninger ved forruden i bunden og op ad A-stolpen.
Foretag operationen i en godt opvarmet garage e.l. så instrumentbordsbeklædningen ikke er kold og stiv, hvilket gør den sårdeles besværlig at arbejde med. Når den er varm, er den meget mere fleksibel og medgørlig.
Der sad ingen clips på den beklædning jeg afmonterede.
Mvh Christian