v70r 98 servo-olie

Styretøj, bremser og sikkerhed - herunder hjul.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

v70r 98 servo-olie

Indlægaf petermik » fre nov 27, 2015 23:57 pm

Er det korrekt jeg har fyldt ca 7-15cl biltemas servostyringsolie CHF,(ford M2C-204-A), som opfylder spec til 2005 volvoer, men jeg ved ikke om den passer til 98-model.?
Jeg var løbet tør for volvos org, jeg købte for 3 år siden, altså forbruger max, 1/3 liter om året.
Det kan jo kun være bedre end det røde til automatgear, der fejlagtigt var kommet i for 10 år siden...
Servoen siger intet, så længe den er over minimum på pinden.
Jeg skal naturligvis få spændeklipsen under servobeholder tjekket, men for 10 år siden, var den nu også lidt våd i hver ende af tandstangen, (eller hvad den nu hedder), så jeg tror det er synderen.
Er holdt op med at påpege det for synsmanden, da han hvergang siger det er ok, og at enderne er fine.
Og hvis enden er god, er alting godt, men er det nu det?

Venligst Mik.
Brugeravatar
petermik
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 24
Tilmeldt: tirs feb 05, 2013 17:58 pm

Re: v70r 98 servo-olie

Indlægaf gälleryd » lør nov 28, 2015 0:25 am

Det rigtige servoolie til din bil , er GRÖN PENTOSIN CHF 11 S, og hele systemet tager 1 liter, og kan köbes ved de fleste större reservedelsfirmaer.
venlig hilsen Jan
________________________________
2006 v70n t5 260hk (konebil)
og en (del) andre ikke-volvoer.
gälleryd
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 816
Tilmeldt: fre mar 16, 2012 9:04 am
Geografisk sted: småland og Kvikkjokk (polarcirklen)Sverige

Re: v70r 98 servo-olie

Indlægaf petermik » lør nov 28, 2015 2:32 am

Pentosin 11 har samme ford spec som biltemas og andres CHF, og også volvos egen jeg fik fra i Liljas i ca 2013, men det betyder sfølig ikke de er ens.
Mener du pentosin er bedre end volvos, eller blot det samme, for de koster jo lidt mere end en standart CHF (139kr).
Jeg vil ikke gøre et stort postyr ud af ca 35kr ekstra om året, hvis det er bedre med det du anbefaler.
Kan man mon bruge biltemas servotætner, og så lækker den aldrig mere, eller er det blot at skifte alle pakninger og ligeså nemt som at servicere sin viskermotor?
Jeg ved at bla bahrdahl har noget som kvælder gummiet op, men det bliver vel slidt hurtigt igen, og så pisser det vel ud, eller hyr?

Takker for din indsats, high 5 herfra, Mik
Brugeravatar
petermik
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 24
Tilmeldt: tirs feb 05, 2013 17:58 pm

Re: v70r 98 servo-olie

Indlægaf gälleryd » lør nov 28, 2015 8:51 am

Jeg er blevet anbefalet af en god ven, som arbejder hos Volvo heroppe i Sverige, vdr biltema, så har de skiftet så mange forskellige leveradörer de sidste 5-8 år, så man ikke ved om det er Shell, q8 osv, der hvor jeg köber giver jeg 930 skr for 20 l mobil, 0w-30, 0w-40 eller 5w-40 i acea a3/b3- a3/b4- a5-b5, og det samme i castrol egde, og jeg giver ca 100 skr for 1 l pentosin chf 11 s, men om det er bedre, jeg kan bare sige at i alle de volvoer jeg efterhånden har haft, altså modellerne fra 98 og frem til nu, har jeg ikke haft nogen problemer.
Men når det er sådan en special bil du har, hvorfor så ikke lave det der er galt, i stedet at fylde alle mulige forskellige kemikalier i, jeg mener at jeg gav ca 1500 for en renoveret servopumpe, og det tog ikke lang tid at bytte den, og lufte systemet ud bagefter, og så virkede alt igen :D .
Men det jeg mener, det er da bedre at löse/lave problemet, end at holde det "körende", og det koster lidt penge at holde en prestande bil körende, det er jo trods alt en v70r fra 98 du har, giv den den service/behandling den fortjener, det koster at ligge på toppen :lol: .
Sidst rettet af gälleryd fre maj 06, 2016 14:10 pm, rettet i alt 1 gang.
venlig hilsen Jan
________________________________
2006 v70n t5 260hk (konebil)
og en (del) andre ikke-volvoer.
gälleryd
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 816
Tilmeldt: fre mar 16, 2012 9:04 am
Geografisk sted: småland og Kvikkjokk (polarcirklen)Sverige

Re: v70r 98 servo-olie

Indlægaf petermik » lør nov 28, 2015 12:24 pm

Hvis det kun er 1500 for en renoveret servopumpe, så bliver den ordnet, naturligvis.
Pentosin er godtnok billigt hos jer, for her er det ca 220kr, så det bliver indkøbt på næste tur.
Jeg køber magnatec c3 til 225kr for 4ltr i jylland (ved ikke om man må skrive forhandlerens navn) til den lille Ford, men gammeldags 10/40 til volvoen, og skifter ca hver 5000km, da den ikke kører mere årligt. Det har den altid kørt med, pånær 1 gang, hvor et værksted brugte helsynt 5/etellerandet, og det blev omgående skiftet, da ventilløfterne tydeligt klikkede.
Jeg køber altid samme mærke da de bruger forskellige additiver, men vil da godt prøve noget nyt, hvis du har et godt fif.

Takker igen, for dine gode råd, og hvis du har lyst til at skyde vildsvin i Tingsryd, så var der et par stykker der jog mig ind i hytten i sommers, så nu natpisler jeg ikke udenfor mere.
Til gengæld ved jeg nu, at jeg kan løbe sindsygt hurtigt, smil

Venlig hilsen Mik
Brugeravatar
petermik
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 24
Tilmeldt: tirs feb 05, 2013 17:58 pm

Re: v70r 98 servo-olie

Indlægaf gälleryd » lør nov 28, 2015 14:48 pm

Du kan ringe til Lasse, han har tegnabybildemontering på 0470774378, han sälger nye dele og har mere skrotten som hobby, han er ok til at forstå dansk, og så kan du selv höre om hvad du skal bruge til din bil, han ligger ca 10 km fra Växjö, mod Kalmar, og du kan selv välge om du vil ha god kvalitet eller rigtig god kvalitet, han har til alle folkeklasser, men det er nemmere at tale med ham selv, bare hils fra Jan, så får du gode priser.
Det ligger på klackevägen 3 36043 Åryd.
Sidst rettet af gälleryd lør nov 28, 2015 20:43 pm, rettet i alt 2 gange.
venlig hilsen Jan
________________________________
2006 v70n t5 260hk (konebil)
og en (del) andre ikke-volvoer.
gälleryd
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 816
Tilmeldt: fre mar 16, 2012 9:04 am
Geografisk sted: småland og Kvikkjokk (polarcirklen)Sverige

Re: v70r 98 servo-olie

Indlægaf petermik » lør nov 28, 2015 18:33 pm

Takker og stort smil herfra :D
Brugeravatar
petermik
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 24
Tilmeldt: tirs feb 05, 2013 17:58 pm

Re: v70r 98 servo-olie

Indlægaf Kingo » tors dec 03, 2015 16:12 pm

gälleryd skrev:Jeg er blevet anbefalet af en god ven, som arbejder hos Volvo heroppe i Sverige, vdr biltema, så har de skiftet så mange forskellige leveradörer de sidste 5-8 år, så man ikke ved om det er Shell, q8 osv, der hvor jeg köber giver jeg 930 skr for 20 l mobil, 0w-30, 0w-40 eller 5w-40 i acea a3/b3- a3/b4, og det samme i castrol egde, og jeg giver ca 100 skr for 1 l pentosin chf 11 s, men om det er bedre, jeg kan bare sige at i alle de volvoer jeg efterhånden har haft, altså modellerne fra 98 og frem til nu, har jeg ikke haft nogen problemer.
Men når det er sådan en special bil du har, hvorfor så ikke lave det der er galt, i stedet at fylde alle mulige forskellige kemikalier i, jeg mener at jeg gav ca 1500 for en renoveret servopumpe, og det tog ikke lang tid at bytte den, og lufte systemet ud bagefter, og så virkede alt igen :D .
Men det jeg mener, det er da bedre at löse/lave problemet, end at holde det "körende", og det koster lidt penge at holde en prestande bil körende, det er jo trods alt en v70r fra 98 du har, giv den den service/behandling den fortjener, det koster at ligge på toppen :lol: .

Bruger du A3 til benzin? Er det ikke til diesel?
Hvis nogen er interesserede er der et Volvo / castrol skema her https://www.volvoclub.org.uk/pdf/VolvoO ... 07UKv5.pdf
Men man bør bruge den viskositet der står på klistermærket på kølerklappen.
V70 2,4 170 Baltic manuel 2005 - Vida og Dice
Kingo
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1758
Tilmeldt: man mar 19, 2012 19:27 pm
Geografisk sted: Vangede

Re: v70r 98 servo-olie

Indlægaf gälleryd » tors dec 03, 2015 21:24 pm

Kingo skrev:
gälleryd skrev:Jeg er blevet anbefalet af en god ven, som arbejder hos Volvo heroppe i Sverige, vdr biltema, så har de skiftet så mange forskellige leveradörer de sidste 5-8 år, så man ikke ved om det er Shell, q8 osv, der hvor jeg köber giver jeg 930 skr for 20 l mobil, 0w-30, 0w-40 eller 5w-40 i acea a3/b3- a3/b4- a5/b5, og det samme i castrol egde, og jeg giver ca 100 skr for 1 l pentosin chf 11 s, men om det er bedre, jeg kan bare sige at i alle de volvoer jeg efterhånden har haft, altså modellerne fra 98 og frem til nu, har jeg ikke haft nogen problemer.
Men når det er sådan en special bil du har, hvorfor så ikke lave det der er galt, i stedet at fylde alle mulige forskellige kemikalier i, jeg mener at jeg gav ca 1500 for en renoveret servopumpe, og det tog ikke lang tid at bytte den, og lufte systemet ud bagefter, og så virkede alt igen :D .
Men det jeg mener, det er da bedre at löse/lave problemet, end at holde det "körende", og det koster lidt penge at holde en prestande bil körende, det er jo trods alt en v70r fra 98 du har, giv den den service/behandling den fortjener, det koster at ligge på toppen :lol: .

Bruger du A3 til benzin? Er det ikke til diesel?
Hvis nogen er interesserede er der et Volvo / castrol skema her https://www.volvoclub.org.uk/pdf/VolvoO ... 07UKv5.pdf
Men man bør bruge den viskositet der står på klistermærket på kølerklappen.


Castrol egde Acea A5-B5 i 0w-30 står der på lappen i mit motorrum, og den har 30.000 km interval, men jeg körer max 10-12.000km, for sådan som olien ser ud efter fks 15.000km, FÖJ siger jeg bare, men det skulle jo holde til de 30.000km, men ikke i mine biler :lol: , jeg har endda tilbudt en af mine venner at köbe mit brugte olie til halv pris, da han holder hårdt på sine 30.000km intervaller, men det kunne han ikke se det sjove i :D .
venlig hilsen Jan
________________________________
2006 v70n t5 260hk (konebil)
og en (del) andre ikke-volvoer.
gälleryd
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 816
Tilmeldt: fre mar 16, 2012 9:04 am
Geografisk sted: småland og Kvikkjokk (polarcirklen)Sverige


Tilbage til Styretøj, Hjul og Bremser

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 9 gæster