Opslidt turbo ???

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Opslidt turbo ???

Indlægaf Jakob.MC » man feb 08, 2016 20:18 pm

Lige et hurtigt spørgsmål...

Er der nogen herinde som ved, om der er nogle der har haft en defekt turbo ved 330.000 eller deromkring ???
Jeg kan ikke finde andre grunde efterhånden (til manglende turbotryk). Den laver 0.4 bar, uanset om jeg tager slangen til wastegaten af. Den skulle gerne kunne lave mere med et BSR trin 2. Og under alle omstændigheder noget højere end 0,4, når wastegaten er sat ud af funktion. (Aflastningsventilen i turboen er kontrolleret, og wastegaten hænger heller ikke).
Den bruger ikke olie, og hyler heller ikke.

PS. Det er en S60 2,4T 2002

Mvh
Jakob
Sidst rettet af Jakob.MC man feb 08, 2016 20:49 pm, rettet i alt 1 gang.
Med venlig hilsen
Jakob
Jakob.MC
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 20
Tilmeldt: fre jan 08, 2016 20:27 pm
Geografisk sted: 9800 Hjørring

Re: Opslidt turbo ???

Indlægaf Claus » man feb 08, 2016 20:33 pm

Ja de holder ikke evigt.
Min har kørt 290000km og er også ved at være lidt træt.
Venlig hilsen
Claus

_____________________________________________________________
Tidligere 242, 245, 245 igen, 940, S70, V70 ll AWD, V70 lll 2,5T, VIDA DICE.
Nu en Volvo XC40 P8 AWD Recharge 2023.
Suppeleret med en lille Renault Clio 2 fra 2008
Claus
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 3049
Tilmeldt: søn nov 07, 2010 10:29 am
Geografisk sted: Vedbæk. Nordsjælland

Re: Opslidt turbo ???

Indlægaf Jakob.MC » man feb 08, 2016 20:48 pm

Claus skrev:Ja de holder ikke evigt.
Min har kørt 290000km og er også ved at være lidt træt.


Ok, tak :-)
Synes bare altid folk snakker om, at sådan en Volvo s60 2.4T kører en halv million uden problemer :-)
- Men det er jo en sliddel
Med venlig hilsen
Jakob
Jakob.MC
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 20
Tilmeldt: fre jan 08, 2016 20:27 pm
Geografisk sted: 9800 Hjørring

Re: Opslidt turbo ???

Indlægaf gälleryd » tirs feb 09, 2016 6:25 am

Jakob.MC skrev:
Claus skrev:Ja de holder ikke evigt.
Min har kørt 290000km og er også ved at være lidt træt.


Ok, tak :-)
Synes bare altid folk snakker om, at sådan en Volvo s60 2.4T kører en halv million uden problemer :-)
- Men det er jo en sliddel


De kan köre mange kilometer, men ligsom mennesker, så er der nogle der bliver 50 år og andre bliver 80 år osv, min gamle v70n 2.4t fra 2000, har kört over 500.000 km, med samme turbo, og det ved jeg fordi jeg havde bilen fra ny af :) .
venlig hilsen Jan
________________________________
2006 v70n t5 260hk (konebil)
og en (del) andre ikke-volvoer.
gälleryd
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 816
Tilmeldt: fre mar 16, 2012 9:04 am
Geografisk sted: småland og Kvikkjokk (polarcirklen)Sverige

Re: Opslidt turbo ???

Indlægaf søren 2,4T » tirs feb 09, 2016 12:39 pm

Jakob.MC skrev:Lige et hurtigt spørgsmål...

Er der nogen herinde som ved, om der er nogle der har haft en defekt turbo ved 330.000 eller deromkring ???
Jeg kan ikke finde andre grunde efterhånden (til manglende turbotryk). Den laver 0.4 bar, uanset om jeg tager slangen til wastegaten af. Den skulle gerne kunne lave mere med et BSR trin 2. Og under alle omstændigheder noget højere end 0,4, når wastegaten er sat ud af funktion. (Aflastningsventilen i turboen er kontrolleret, og wastegaten hænger heller ikke).
Den bruger ikke olie, og hyler heller ikke.

PS. Det er en S60 2,4T 2002

Mvh
Jakob

En utæthed i tryk rørene/slangerne er også muligt
2001 Volvo v70 t5
2012 Volvo v70 2,4 d5 215hk awd
søren 2,4T
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 247
Tilmeldt: man jul 30, 2012 11:28 am

Re: Opslidt turbo ???

Indlægaf Jakob.MC » tirs feb 09, 2016 15:28 pm

gälleryd skrev:
Jakob.MC skrev:
Claus skrev:Ja de holder ikke evigt.
Min har kørt 290000km og er også ved at være lidt træt.


Ok, tak :-)
Synes bare altid folk snakker om, at sådan en Volvo s60 2.4T kører en halv million uden problemer :-)
- Men det er jo en sliddel


De kan köre mange kilometer, men ligsom mennesker, så er der nogle der bliver 50 år og andre bliver 80 år osv, min gamle v70n 2.4t fra 2000, har kört over 500.000 km, med samme turbo, og det ved jeg fordi jeg havde bilen fra ny af :) .



Ja, det er rigtigt :-)
Men min kører som en ny, og bruger ikke olie eller vand. Jeg har haft den siden 220.000 km., og skifter olie/filter for hver 10.000 Km. Da jeg fik den var servicebogen også pæn.
Men problemet opstår jo også kun fordi, at jeg nu har indlæst BSR software, så den lige pludselig skal yde 0,8-0,9 bar. Den kan jo stadig lave de 0,4 bar, som vist er standard tryk... Og det kunne den måske også lave til 500.000 Km. :-)
Med venlig hilsen
Jakob
Jakob.MC
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 20
Tilmeldt: fre jan 08, 2016 20:27 pm
Geografisk sted: 9800 Hjørring

Re: Opslidt turbo ???

Indlægaf Jakob.MC » tirs feb 09, 2016 15:32 pm

søren 2,4T skrev:
Jakob.MC skrev:Lige et hurtigt spørgsmål...

Er der nogen herinde som ved, om der er nogle der har haft en defekt turbo ved 330.000 eller deromkring ???
Jeg kan ikke finde andre grunde efterhånden (til manglende turbotryk). Den laver 0.4 bar, uanset om jeg tager slangen til wastegaten af. Den skulle gerne kunne lave mere med et BSR trin 2. Og under alle omstændigheder noget højere end 0,4, når wastegaten er sat ud af funktion. (Aflastningsventilen i turboen er kontrolleret, og wastegaten hænger heller ikke).
Den bruger ikke olie, og hyler heller ikke.

PS. Det er en S60 2,4T 2002

Mvh
Jakob

En utæthed i tryk rørene/slangerne er også muligt


Ja, det er rigtigt... Jeg kan bare ikke finde noget i den stil.
Når jeg afmonterer luftfilteret, og blokerer indsugningen, så krymper slangerne sig også sammen, og motoren bliver kvalt. Ingen tegn på, at den suger luft ind noget sted, da den øjeblikkeligt laver stærkt vakuum.
Med venlig hilsen
Jakob
Jakob.MC
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 20
Tilmeldt: fre jan 08, 2016 20:27 pm
Geografisk sted: 9800 Hjørring

Re: Opslidt turbo ???

Indlægaf søren 2,4T » tirs feb 09, 2016 18:46 pm

Jakob.MC skrev:
søren 2,4T skrev:
Jakob.MC skrev:Lige et hurtigt spørgsmål...

Er der nogen herinde som ved, om der er nogle der har haft en defekt turbo ved 330.000 eller deromkring ???
Jeg kan ikke finde andre grunde efterhånden (til manglende turbotryk). Den laver 0.4 bar, uanset om jeg tager slangen til wastegaten af. Den skulle gerne kunne lave mere med et BSR trin 2. Og under alle omstændigheder noget højere end 0,4, når wastegaten er sat ud af funktion. (Aflastningsventilen i turboen er kontrolleret, og wastegaten hænger heller ikke).
Den bruger ikke olie, og hyler heller ikke.

PS. Det er en S60 2,4T 2002

Mvh
Jakob

En utæthed i tryk rørene/slangerne er også muligt


Ja, det er rigtigt... Jeg kan bare ikke finde noget i den stil.
Når jeg afmonterer luftfilteret, og blokerer indsugningen, så krymper slangerne sig også sammen, og motoren bliver kvalt. Ingen tegn på, at den suger luft ind noget sted, da den øjeblikkeligt laver stærkt vakuum.

prøv at gå alle slanger efter. Kig efter olie svineri
2001 Volvo v70 t5
2012 Volvo v70 2,4 d5 215hk awd
søren 2,4T
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 247
Tilmeldt: man jul 30, 2012 11:28 am

Re: Opslidt turbo ???

Indlægaf Jakob.MC » ons feb 10, 2016 4:33 am

Ja, men der er intet olieslam at se...
Med venlig hilsen
Jakob
Jakob.MC
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 20
Tilmeldt: fre jan 08, 2016 20:27 pm
Geografisk sted: 9800 Hjørring

Re: Opslidt turbo ???

Indlægaf Charli Lund » fre feb 12, 2016 17:06 pm

kan det være den map/turbo sensor der sider i tryk røret? den bestemmer jo også hvad tryk du køre med i samme arbejde med motor styring og luftmasse måler. bare en ide.
Charli Lund
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 92
Tilmeldt: søn nov 23, 2014 18:25 pm

Re: Opslidt turbo ???

Indlægaf Sejr » fre feb 12, 2016 19:42 pm

Det kan måske også være din 3 vejs ventil den som sider på din luft filterkasse der ikke virker .........min var hel lukket af skidt men ok på el siden så fik ikke fejl på den ....... hvis du tager den ud og giver den 12 V skal du kunne høre den skifter
Sejr
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 35
Tilmeldt: ons nov 19, 2008 21:47 pm
Geografisk sted: Sdr omme.

Re: Opslidt turbo ???

Indlægaf Jakob.MC » lør jan 07, 2017 13:52 pm

Hej igen :-)

Kom lige efter, at jeg ikke havde fulgt op på dette indlæg.
Jeg fandt endelig fejlen. Det var en lille revne i røret fra intercooleren til gasspjældet. Det var ikke til, at se. (Eller høre).
Til sidst fik jeg lavet en sindrig løsning, med en blokering med et stykke gummislange og spændebånd i turboenden, og slangedelen med ventilen i behold i den anden ende (spjældhuset).
På den måde kunne jeg kontrollere, om den kunne holde tryk, og hvis, hvor meget tryk... Sådan en punkteret havetraktor kan være nyttig til andet end græsklipning :lol:
Så var det tydeligt, at luften sivede ud i denne revne. (Der hvor røret er beregnet til, at kunne flexe lidt).
Nu kører den perfekt :-)

Mvh
Jakob
Med venlig hilsen
Jakob
Jakob.MC
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 20
Tilmeldt: fre jan 08, 2016 20:27 pm
Geografisk sted: 9800 Hjørring

Re: Opslidt turbo ???

Indlægaf Ulrik Friis » søn jan 08, 2017 16:51 pm

Det er som regel fejl på trykslangerne og intercooleren, der medfører effekttab. Ikke mellem luftfilter og turbo.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2070
Tilmeldt: søn okt 07, 2007 16:37 pm
Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Re: Opslidt turbo ???

Indlægaf Jakob.MC » søn jan 08, 2017 20:40 pm

Jeps, det er klart :)
Sugesiden og vacuum-slanger har dog også mulighed for påvirkning... Selvfølgelig i mindre grad.
Men bliver der suget falsk luft ind, giver luftmængdemåleren jo falske værdier (Selvom det selvfølgelig skal være noget af en utæthed for, at det drejer sig om større mængder luft. Dermed tænker jeg på fejl program, eller bare reduceret ydelse).
Vacuum-slangerne har derimod givet mange grå hår, efter hvad jeg har læst mig til :)
- Vacuum slangerne var da også det første BSR-support henledte opmærksomheden på.
Med venlig hilsen
Jakob
Jakob.MC
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 20
Tilmeldt: fre jan 08, 2016 20:27 pm
Geografisk sted: 9800 Hjørring


Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 15 gæster