Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian
thomas larsen skrev:Hvad er tegn på slidte tårnlejer, har selv købt en v70 fra 2002, der kommer en metalisk lyd af og til når man køre over de bump i byerne, det er ikke altid den gør det, kan godt køre over nogle hvor den ikke gør og andre hvor den gør.. det lyder lidt ala en fjedre der rykker sig lidt..
Charli Lund skrev:ja de er spændt ordenligt jeg har også lagt mærke til at der kommer fedt ud af lejer oppe i toppen af kanten og det er også efter 2- månder ca. ved du hvilket firma der sælger skf top lejer til den??
Klågem skrev:Hvad er tegn på slidte tårnlejer, har selv købt en v70 fra 2002, der kommer en metalisk lyd af og til når man køre over de bump i byerne, det er ikke altid den gør det, kan godt køre over nogle hvor den ikke gør og andre hvor den gør.. det lyder lidt ala en fjedre der rykker sig lidt.
Slidte toplejer er let at sese. Løft bilen op på en donkraft. Drej så hjulene skiftesvis fra højrehøjre til venstre og se om fjederen drejer med. Drejer fjederen i ryk. Så er det byt til nyt.
Klågem skrev:Ved banke/knirkende på ujævn ved ville jeg nok kigge på dine bærekugler eller kødben til stabilisatoren.
Kødbenene tjekker du med bilen stående på hjulene. Og så tager du fat i dem med en hånd og mærker om der er slør i dem.
Klågem skrev:Bærekuglen. Med bilen hævet. Og så tag fat i hjulet kl 7 og kl 1 og vrid frem og tilbage. Der må heller ikke være slør.
Styrekuglen samme mådemåde. Men tag fat i hjulet kl 9 og 3
thomas larsen skrev:Klågem skrev:Hvad er tegn på slidte tårnlejer, har selv købt en v70 fra 2002, der kommer en metalisk lyd af og til når man køre over de bump i byerne, det er ikke altid den gør det, kan godt køre over nogle hvor den ikke gør og andre hvor den gør.. det lyder lidt ala en fjedre der rykker sig lidt.
Slidte toplejer er let at sese. Løft bilen op på en donkraft. Drej så hjulene skiftesvis fra højrehøjre til venstre og se om fjederen drejer med. Drejer fjederen i ryk. Så er det byt til nyt.
Så er det tjekket, og fjederen drejer ikke med rundt.. dog var der en masse skidt og snavs som blev fjernet + jeg har drejet det gummi beskyttelse som sidder på fjedreren lidt længere op på fjedereKlågem skrev:Ved banke/knirkende på ujævn ved ville jeg nok kigge på dine bærekugler eller kødben til stabilisatoren.
Kødbenene tjekker du med bilen stående på hjulene. Og så tager du fat i dem med en hånd og mærker om der er slør i dem.
De blev også tjekket, ingen slør i demKlågem skrev:Bærekuglen. Med bilen hævet. Og så tag fat i hjulet kl 7 og kl 1 og vrid frem og tilbage. Der må heller ikke være slør.
Styrekuglen samme mådemåde. Men tag fat i hjulet kl 9 og 3
Der er hellere ingen slør
Klågem skrev:thomas larsen skrev:Klågem skrev:Hvad er tegn på slidte tårnlejer, har selv købt en v70 fra 2002, der kommer en metalisk lyd af og til når man køre over de bump i byerne, det er ikke altid den gør det, kan godt køre over nogle hvor den ikke gør og andre hvor den gør.. det lyder lidt ala en fjedre der rykker sig lidt.
Slidte toplejer er let at sese. Løft bilen op på en donkraft. Drej så hjulene skiftesvis fra højrehøjre til venstre og se om fjederen drejer med. Drejer fjederen i ryk. Så er det byt til nyt.
Så er det tjekket, og fjederen drejer ikke med rundt.. dog var der en masse skidt og snavs som blev fjernet + jeg har drejet det gummi beskyttelse som sidder på fjedreren lidt længere op på fjedereKlågem skrev:Ved banke/knirkende på ujævn ved ville jeg nok kigge på dine bærekugler eller kødben til stabilisatoren.
Kødbenene tjekker du med bilen stående på hjulene. Og så tager du fat i dem med en hånd og mærker om der er slør i dem.
De blev også tjekket, ingen slør i demKlågem skrev:Bærekuglen. Med bilen hævet. Og så tag fat i hjulet kl 7 og kl 1 og vrid frem og tilbage. Der må heller ikke være slør.
Styrekuglen samme mådemåde. Men tag fat i hjulet kl 9 og 3
Der er hellere ingen slør
Det gummi skal sidde i bunden af fjederen for at de ikke skal knirke.
Så er det bare nye toplejer.
De er lette at skifte.
Du skal ikke bruge noget andet værktøj en nogle fastnøgler og et topnøglesæt.
De 2 store bolte som sidder i bunden af fjederbenet og de 3 8mm møtrikker i toppen. Og så center møtrikken.
Der sidder en møtrik nedenunder toplejet så fjederen bliver hængende
S.Bunzel skrev:Hej Thomas
Hele fjederbenet skal dreje, og fjederen skal følge med!
Jeg sikker på det er hvad Klågem mener, han havde ikke drømt om at fjedren ikke drejer overhovedet!!
Mvh Stig
Tilbage til Styretøj, Hjul og Bremser
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 16 gæster