V70 2002: Gode råd vedr. tandstang søges

Styretøj, bremser og sikkerhed - herunder hjul.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

V70 2002: Gode råd vedr. tandstang søges

Indlægaf jesperf » man maj 16, 2016 0:27 am

Hej Alle
Jeg har haft lidt forskellige problemer med forvognen på min nyligt indkøbte V70.. Det løser sig stille og roligt, men har brug for lidt råd og håber venlige sjæle herinde vil give jeres besyv med.
Der kommer en knirkelyd omkring fuldt ratudslag mod venstre, som jeg nu ved en tur på liften har identificeret til at komme fra tandstangen. Prøvede af afmontere manchetten og selve tandstangen ser også lidt rusten og træls ud.
Lyden kan opleves på videoen her https://youtu.be/A2SHG9WPstM

Desuden snakker den også lidt i fortøjet ved kørsel, som jeg tidligere har beskrevet i en anden tråd, hvor mange gode råd er kommet, ikke alle er prøvet endnu og lyden er der stadig. viewtopic.php?f=4&t=13275
Jeg kan dog efter i dag udelukke bærearme, kødben (stabilisatorstænger).
Min kammerat der er mekaniker undrede sig dog over, at der ikke var meget "spil" i styrestængerne - i selve leddet mellem tandstangen og hjulophænget. Der plejer ifølge ham at være en større vandring. Desuden giver den en metallisk lyd når man rykker i den. Har også taget en lille video af lyd og vandring (beklager kvaliteten) https://youtu.be/_rmwaMl-12E

Så det jeg har behov for hjælp til er:
1: Hvilken tandstang skal man købe? Kan læse herinde at kvaliteten er meget svingende, men kan ikke helt finde ud af om nogen har fundet noget der virker? Er det bare den tunge vej ned til Volvo og købe originalt?
Som jeg læser det er fordelen ved at kæbe originalt, at det er en komplet tandstang med sporstænger osv, så det hele bliver skiftet id. Er det rigtigt forstået?

2: Er vandringen og lyden fra styre/sporestængerne normal, eller kan det være her lydene fra fortøjet stammer fra? Det er samme vandring og lyd i begge sider.

Håber I kan gøre mig lidt klogere på det, så jeg forhåbentlig snart kan blive knirkefri :-)

Bedste hilsner, Jesper
Mvh. Jesper

Tidligere:
2008 V70 III 2,5T aut benzin
2002 V70n 2,4 aut benzin 140hk, km 345.000
jesperf
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 183
Tilmeldt: ons apr 27, 2016 16:18 pm
Geografisk sted: 9400 Nørresundby

Re: V70 2002: Gode råd vedr. tandstang søges

Indlægaf Peter_C » fre maj 20, 2016 18:06 pm

Som jeg opfatter lyden på videoen er det nærmest sådan et lille "smæld"
Kan man lægge en hånd/fingre på de forskellige dele og få en til at dreje rattet og på den måde mærke hvor lyden kommer fra?

MVH Peter
I stalden:
2008 Volvo V70n 2,5T Aut.
2011 Volvo S60 D3 Aut.
1990 Peugeot 309 GTI16 Grp. KRB Rallybil
1969 Pontiac Firebird 400
Brugeravatar
Peter_C
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 999
Tilmeldt: man okt 22, 2007 11:07 am
Geografisk sted: Midtsjælland

Re: V70 2002: Gode råd vedr. tandstang søges

Indlægaf jesperf » fre maj 20, 2016 20:53 pm

Altså der er to lyde, dels et periodisk smæld ved næsten fuldt ratudslag til venstre. Smældet er lokaliseret til at komme fra tandstangen, måske fordi en tand er slidt eller knækket. Det har dog hjulpet at sprøjte en gang smørelse ind gennem manchetten.

Men så snakker den jo også i fortøjet, og der er jeg i tvivl om det kan være sporestængerne. Når man rykker i dem,som i nr. 2 video, kommer der et metallisk klonk. Desuden er der ikke ret meget vandring i forhold til andre biler, men ved ikke om det er normal lyd og vandring på en v70?
Mvh. Jesper

Tidligere:
2008 V70 III 2,5T aut benzin
2002 V70n 2,4 aut benzin 140hk, km 345.000
jesperf
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 183
Tilmeldt: ons apr 27, 2016 16:18 pm
Geografisk sted: 9400 Nørresundby


Tilbage til Styretøj, Hjul og Bremser

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 12 gæster