Amazon bremsekyndig søges...

Styretøj, bremser og sikkerhed - herunder hjul.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Amazon bremsekyndig søges...

Indlægaf tesd » søn jun 19, 2016 22:46 pm

Hejsa Volvo folk

Jeg har lige fået mig min første Amazon. En HGV fra 1967. FANTASTISK bil, men den trænger til en kærlig hånd, men den kan køre....men bremse er et problem.

Jeg kan se det er den model med 1 kreds, og men en Girling bremseforstærker.

Mit problem er, at der ikke virker til at være noget effekt af forstærkeren. Når jeg træder bremsen ned forsigtigt så stiger bremsepedalen???

Hvis jeg laver den gode gamle test med at slukke bilen, og så pumpe bremsen så den bliver hård, og så starte bilen, så sker det samme. Pedalen stiger, og den burde vel engentlig sænke sig. Under normal kørsel sker det samme, undtaget hvis man trykker hårdt på bremsen, så kan den ikke stige. Det føles som om der ikke er nogen effekt at forstærkeren, dog kan det føles lidt som den virker hvis man bremser meget forsigtigt. Derudover så virker det til omdrejningerne på motoren falder når man bremser. Kan det være samme problem, eller kan det være generatoren trækker meget strøm til bremse lyset eller sådan noget?
Er der nogen der kan forestille sig hvad problemet er? Jeg tænker at jeg skal ave bestilt et renoverings kit til forstærkeren, og så give den en overhaling. Men det kan jo være der bare er byttet rundt på et eller andet.

Håber i kan hjælpe mig. Jeg er totalt nybegynder i gamle biler.

Mvh
Tue
tesd
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: søn jun 19, 2016 10:39 am

Re: Amazon bremsekyndig søges...

Indlægaf Claus » man jun 20, 2016 9:20 am

Hej Tue
Velkommen på Volvosnak.
Hvor i landet kommer du fra.
Det er nemmest at give dig information når man står over herligheden.
Venlig hilsen
Claus

_____________________________________________________________
Tidligere 242, 245, 245 igen, 940, S70, V70 ll AWD, V70 lll 2,5T, VIDA DICE.
Nu en Volvo XC40 P8 AWD Recharge 2023.
Suppeleret med en lille Renault Clio 2 fra 2008
Claus
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 3049
Tilmeldt: søn nov 07, 2010 10:29 am
Geografisk sted: Vedbæk. Nordsjælland

Re: Amazon bremsekyndig søges...

Indlægaf tesd » man jun 20, 2016 10:03 am

Mange tak Claus.

Jeg kommer fra Odense (Og jeg kan se du ikke lige er i området desværre) Imens jeg har ventet på at høre fra jer eksperter :-). Så har jeg læst så meget jeg kan omkring Bremseforstærkeren og hvordan den virker. Kan det være en manglende envejs ventil, eller den ventil der sidder i selv bremsforstærkeren fejler? Pt kan jeg ikke se en envejs ventil imellem bremseforstærker og indsug.
Men det kan jo være den er indbygget i Girling forstærkeren. Jeg er lidt i tvivl om den lille ventil der sidder i forstærkeren har en dobbelt virkning.

Mvh
Tue
tesd
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: søn jun 19, 2016 10:39 am

Re: Amazon bremsekyndig søges...

Indlægaf nj » man jun 20, 2016 22:29 pm

Du skal nok ha den forstærker renoveret eller udskiftet.
Mange har dårlig erfaring med renovering, da de kan være tærede indeni.
Hvis du ikke er originalnørd, fåes der nye (og bedre) uoriginale.
http://www.cvp-webshop.dk/volvo-amazon- ... kreds.html
Niels Jørgen

Nuværende: 480ES 87, C70 Coupe 2,5T 99
Tidligere: Amazon 121 64, 142 68, 142 rallybil 73, 244 Jubilæum 77, 245 81, 740 85,
242 rallybil 77, 460 90, 460 Turbo 95, S40 1,8 97, Amazon 123GT 67, P1800 Jensen 62
nj
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 768
Tilmeldt: ons maj 17, 2006 20:23 pm
Geografisk sted: Nykøbing Mors

Re: Amazon bremsekyndig søges...

Indlægaf tesd » tirs jun 21, 2016 10:06 am

Hm ja det var også det der var min første tanke. Men det ville være surt at bruge 700kr på et rep kit hvis den ikke kan fixes.

Nu har jeg fået fordybet mig i Girling bremseforstærkeren. Og jeg kan forstå der sidder et lille stempel, der bliver trykket frem og tilbage af det tryk der bliver genereret af bremsepedalen. Midt i denne cylinder sidder der en lille vippe fast, så når man trykker på pedalen så vil vippen enten vippe til den ene side eller den anden. På hver side af vippen sidder der to kopper som lukker henholdsvis Vacuum eller alm luft ind på den aktiverende side at den store cylinder i bremseforstærkeren. Når jeg kan mærke at både bremse pedalen bliver skubbet tilbage og motorgangen falder i rpm ved tryk på bremsen, så kan jeg kun konkludere at lukke mekanismen til alm luft viker efter hensigten (da motorgangen ikke ændres uden tryk på bremsen), men når bremsen trykkes så lukkes luft direkte igennem bremsforstærkeren og dermed er der ingen vacuum i forstærkeren og bremsepedalen bliver så skubbet tilbage af den fjeder der sidder i den, og den alm luft sendes direkte ind i motoren via vacuumslangen og rpm falder.

På siden af bremseforstærkeren sidder der en lille inspektions lem ind til selve vippen, jeg tænker at afmontere lemmen, og se om vippen er i ok stand og at den fungere som tiltænkt. Den burde virke selvom motoren ikke virker. Så tænker jeg at købe lidt kork pakning i biltema og selv skære en ny pakning hvis den går i stykker.
Lidt en lang smørre. Men det er pt min konklusion. Jeg tænker at prøve denne løsning en af de nsæte dage. Giv endelig lyd hvis der er andre tjek eller ting jeg burde gøre.
På forhånd tak for jeres input.
Mvh
Tue
tesd
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: søn jun 19, 2016 10:39 am

Re: Amazon bremsekyndig søges...

Indlægaf tesd » ons jun 22, 2016 10:18 am

Til Info, har jeg nu Skilt bremseforstærkeren ad, så meget jeg kunne uden at afmontere den.

Og jeg kan kun konkludere at der ser ud til at fungere......så jeg er slået tilbage til start. Tror jeg ender med at renovere den eller købe en ombytning.

Mvh
Tue
tesd
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: søn jun 19, 2016 10:39 am

Re: Amazon bremsekyndig søges...

Indlægaf tesd » ons jul 20, 2016 9:15 am

Status pt:
Jeg har nu afmonteret forstærkeren 3 gange og sat den sammen igen, og nu virker den. Jeg deler lige min erfaring. Det er MEGA vigtigt at få renset alt skidt ud af den, og at benytte godt med fedt (Hvilket følger med i et rep kit). Der skal både fedt i selve den mekaniske del, og der skal fedt på den lædder rem der virker som pakning i vacuum klokken.
Derudover så er centreringen af selv diafragmet i vacuum klokken yderst vigtigt. Hvis denne ikke centreres korrekt vil bremserne bare låse sig fast enten under kørsel eller så snart man tester bremserne.

Tjek at diafragmet kan køre helt frem og tilbage i klokken uden at sætte sig fast. Det SKAL kunne køre helt ud af klokken uden hjælp.

Håber det kan lette det for den næste der går igang med dette projekt. Det er ikke svært, der skal bare fifles lidt med det.

Min Bremse forstærker er en Girling Mk2 a. Til info.
tesd
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: søn jun 19, 2016 10:39 am

Re: Amazon bremsekyndig søges...

Indlægaf nj » tors jul 21, 2016 16:33 pm

Rigtig godt med opfølgning og at høre det lykkedes for dig med den gamle Girling.
Niels Jørgen

Nuværende: 480ES 87, C70 Coupe 2,5T 99
Tidligere: Amazon 121 64, 142 68, 142 rallybil 73, 244 Jubilæum 77, 245 81, 740 85,
242 rallybil 77, 460 90, 460 Turbo 95, S40 1,8 97, Amazon 123GT 67, P1800 Jensen 62
nj
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 768
Tilmeldt: ons maj 17, 2006 20:23 pm
Geografisk sted: Nykøbing Mors


Tilbage til Styretøj, Hjul og Bremser

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 7 gæster