Om slam i PCV:
Det er en længere sang, men nødvendig hvis det nedenstående skal give forstand.
Bilen er en V70T aut, 2007, der idag har kørt 230.000 km.
Den blev købt 2016 03 22 med 225.000 km på uret hos Skovs Biler i Køge hvor den var sat i kommission, - dvs. salg fra privat til privat = ingen garanti.
Kort tid efter købet skiftede min mekker en del stumper:
- tandrem, vandpumpe, strammerhjul, kilerem, forfjedre, tårnlejer, mv.
Relevant i denne sammenhæng: PCV-boksen og tilhørende slanger.
Han tog nogle billeder af operationen....
Nogle af de bileder er vedhæftet så andre Volvo-ejere kan se hvorfor det er vigtigt at skifte at skifte PCV'en.
Det skal nævnes at jeg ikke ved hvordan bilen er blevet behandlet i sit liv, men jeg har et gæt efter at have ringet til de værksteder der har serviceret bilen.
Den blev købt fra ny i september 2007 af et mindre firma der anvendte den som direktørbil.
I den periode blev den serviceret af Automester i Espergærde.
I 2014 blev den frikøbt (momset) og solgt til en af firmaets ansatte, - i efteråret 2015 blev den sat til salg .
I denne periode blev den serviceret en gang hos Sperling Auto i Lyngby: olieskift....
Den har altså aldrig set et Volvoværksted, men det er ikke ensbetydende med at vedligeholdelsen har været dårlig..
Desværre tyder mine oplevelser under renoveringen på at den ikke er blevet behandlet pænt.
Et nogle eksempel:
Der vedfulgte 3 sæt fælge:
-De originale 17" Volvo fælge
-18" Rial fælge med forskellige dækfabrikater for og bag (monteret da jeg købte) -17" stålfælge med vinterdæk.
ALLE 12 fælge havde mødt en kantsten eller det der er værre, - flere af dem mere end en gang.
Jeg skiftede olie på automatgearkassen i maj. Den første olie der kom ud var ikke mørkebrun som forventet, men helt sort.
Tandremmen blev skiftet som nævnt tidligere, - ved 225.000km. Den gamle var totalt mør, - dvs. den var aldrig blevet skiftet .
I brønden under reservehjulet har jeg fundet et skod (ja, - fra en cigaret!). Gad vide om det var en mekaniker der var sur på ejeren?
--
Den ovenstående snik-snak er nødvendig, - fordi biler der er blevet bedre vedligeholdt (= hyppig olieskift) sansynligvis ikke har så store problemer med PVC'en som det jeg har oplevet.
Nu tilbage til PCV:
Nedenfor kan i se billeder af det gunk der opsamles i PCV og motorens studs.
Det tyder på at bilen har kørt korte ture og ikke har fået skiftet olie i tide.
Det 'by-pass' af forbrændingsgasser der altid sker mellem stempler og cylindrer bringer vanddamp ned til krumtaphuset og dermed til motorolien. Hvis motorolien aldrig bliver rigtig varm forbliver dette vand i krumtaphuset.
Når motoren kører bliver olie og vand pisket til en smør-lignende konsistens som i ser på billederne og tilstopper olie-kanaler og PCV.
Når først udluftningen af krumtaphuset (PVC) bliver stoppet accelererer problemet. Trykket i krumtaphuset stiger med det resultat at pakdåsen på krumtapakslen bliver slidt op fordi der til stadighed bliver presset en blanding af olie og vand ud denne vej.
Tro mig, - det er meget billigere at få udskiftet PCV'en i tide end at skulle skifte pakdåsen på krumtapakslen.
Pakdåsen koster ca. 200kr, men for år tilbage gav jeg 12.000 kr for at få den skiftet på min 850T/1998
Idet jeg håber at det ovenstående giver forstand.
/oakey

- PCV Gunk2A.JPG (64.59 KiB) Vist 22130 gange

- Udgang fra krumtaphus til PCV
- PCV Gunk Motor.jpg (15.21 KiB) Vist 22150 gange

- PCV adskilt, - fyldt med gunk
- PCV Gunk 3.jpg (16.57 KiB) Vist 22120 gange