2002 V70 - Radio med CarPlay

El-systemet, instrumenter (herunder de mekaniske) - strøm og teknik.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

2002 V70 - Radio med CarPlay

Indlægaf jesperf » tors jul 21, 2016 12:45 pm

Hejsa,

Vil blot dele mine erfaringer med at installere uoriginal radio i V70, hvis andre går med samme overvejelser...

Har monteret en Pioneer Sph-da120 (appradio 4). Valget faldt på denne model, da den dels har fået gode tilbagemeldinger, og dels da den har indbygget CarPlay, så den fungerer gnidningsfrit med IPhone.

Man skal bruge følgende:

SPH-DA120 radio - http://www.pioneer-car.eu/eur/products/sph-da120


Interface til rat styring/strøm/stel/højttaler: http://www.pioneershop.dk/produkter/214 ... til-volvo/

Til interface skal der bruges dette kabel: http://www.pioneershop.dk/produkter/573 ... atstyring/

Antenne adapter: http://www.pioneershop.dk/produkter/196 ... til-volvo/

Og så en adapter ramme...
Jeg valgte at købe en original Volvo, da den passer til det grå interiør i de tidlige modeller. Volvo nr. 8622876
Købte den hos Caffyns Volvo i England via eBay. Rammen kræver en smule tilpasning, men ikke noget synligt.
Har man en V70 med sort interiør fåes uoriginale rammer der passer med 2xdin formatet.

Jeg har også monteret et udtag til USB og aux indgang i rummet i midterkonsollen, så der ikke er synlige kabler i kabinen.
https://www.ebay.co.uk/itm/400899570689

Pris alt i alt ca. 4500kr..

Det er en rimelig simpel operation og lyden er rigtig god i forhold til den hu-603 den erstatter og har ikke ændret andet end enheden.

Gps antenne skal efter manualen monteres på taget, hattehylde eller instrumentbrættet, men efter at have googlet rundt, blev det bekræftet at den blot kan monteres oven på rammen som enheden er monteret i, så den ikke er synlig.

Det eneste synlige er derfor mikrofon, monteret bag bakspejlet og det diskrete udtag i midterkonsollen.

Kabler mv. kommer i en adapterpakke, så alt man skal er at klikke stik sammen og det virker. Eneste lille ting er at der skal en lus på kablet til håndbremsekontakten, for at man kan bruge visse funktioner (video, indstillinger mv.), men alt medfølger, så det er nemt at tilslutte.

Nu har jeg kørt med det et par dage og er meget tilfreds med lyd og funktion :-)
image.jpeg
image.jpeg (1.96 MiB) Vist 18697 gange
Mvh. Jesper

Tidligere:
2008 V70 III 2,5T aut benzin
2002 V70n 2,4 aut benzin 140hk, km 345.000
jesperf
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 183
Tilmeldt: ons apr 27, 2016 16:18 pm
Geografisk sted: 9400 Nørresundby

Re: 2002 V70 - Radio med CarPlay

Indlægaf Flobbe » søn aug 21, 2016 13:05 pm

jeg har nødagtig sammen setup, men har ikke kunne få mit rat interface op at kører, der sker gangske simpelt intet når jeg trykker på knapperne på rattet, hvilket irritere mig noget, da volumen knapperne på denne radio er touch, så lidt svære at ramme, uden at skulle flyttet synet ned på radione.

andre der har haft problemer med at få rat interface til at fungere på eftermonterede radioer, og har fundet en løsning på problemet ?
Flobbe
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: tors aug 04, 2016 23:37 pm

Re: 2002 V70 - Radio med CarPlay

Indlægaf Kingo » søn aug 21, 2016 20:09 pm

Uhh - det ser sgu godt ud.

Hvordan er kvaliteten på håndfri telefon?

Mikrofonen - er den trukket med kabel?

Min parrot er i udu - den løsning trækker i mig.

Ingen problemer med bilens computere?
V70 2,4 170 Baltic manuel 2005 - Vida og Dice
Kingo
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1758
Tilmeldt: man mar 19, 2012 19:27 pm
Geografisk sted: Vangede

Re: 2002 V70 - Radio med CarPlay

Indlægaf Kingo » fre sep 30, 2016 8:56 am

Kingo skrev:Uhh - det ser sgu godt ud.

Hvordan er kvaliteten på håndfri telefon?

Mikrofonen - er den trukket med kabel?

Min parrot er i udu - den løsning trækker i mig.

Ingen problemer med bilens computere?


Hvad siger du? :?:
V70 2,4 170 Baltic manuel 2005 - Vida og Dice
Kingo
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1758
Tilmeldt: man mar 19, 2012 19:27 pm
Geografisk sted: Vangede

Re: 2002 V70 - Radio med CarPlay

Indlægaf jesperf » fre sep 30, 2016 23:43 pm

Kingo skrev:
Kingo skrev:Uhh - det ser sgu godt ud.

Hvordan er kvaliteten på håndfri telefon?
Kvaliteten er super, langt bedre end den parrot CK3100 den erstattede. Nu skal jeg rent faktisk fortælle den der ringer, at jeg kører, da der ikke længere er baggrundsstøj ;-)

Mikrofonen - er den trukket med kabel?
Ja - har trukket det skjult langs stolpen og under loftsbeklædning, så mikrofonen sidder skjult ved siden af bakspejlet.
Min parrot er i udu - den løsning trækker i mig.
Kan varmt anbefales!

Ingen problemer med bilens computere?

Vida melder, at den ikke kan få kontakt til radioen, men det er det eneste jeg har kunnet finde frem til.

Hvad siger du? :?:

Eneste hurdle jeg oplever er desværre samme som "Flobbe". Jeg har ikke kunnet få ratinterface til at virke. Både Pioneer og producenten af interfacet siger det skal virke, men jeg har ikke haft held med det. Overvejer at smutte forbi bilXperten for at få dem til at gå forbindelserne efter.. Jeg har vænnet mig til touch knapperne og kan leve med det.
Mvh. Jesper

Tidligere:
2008 V70 III 2,5T aut benzin
2002 V70n 2,4 aut benzin 140hk, km 345.000
jesperf
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 183
Tilmeldt: ons apr 27, 2016 16:18 pm
Geografisk sted: 9400 Nørresundby

Re: 2002 V70 - Radio med CarPlay

Indlægaf Kingo » lør okt 01, 2016 8:47 am

Lyder sgu godt.

Hvordan er det med håndfri - skal den være tilsluttet til kablet for at du kan modtage opkald på håndfri?
Det er en af de gode ting ved parrot'en at telefonen bare ligger i lommen.

Det samme med musikafspilning - skal iPhone være tilsluttet kabel for at der kan afspilles musik fra den?

Jeg læste at det var muligt med Bluetooth mikrofon - var det et bevidst fravalg?

Sidste spørgsmål :) : Kan man bruge Google Maps eller feks TomTom app så den viser kort på skærmen?
Som jeg forstår Apple CarPlay så er det kun Apples navigation der er muligt via CarPlay .
V70 2,4 170 Baltic manuel 2005 - Vida og Dice
Kingo
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1758
Tilmeldt: man mar 19, 2012 19:27 pm
Geografisk sted: Vangede

Re: 2002 V70 - Radio med CarPlay

Indlægaf jesperf » lør okt 01, 2016 11:38 am

Håndfri hopper automatisk på via Bluetooth, så det virker også selvom telefonen er i lommen. Betjeningen er også ligetil i pioneers interface og kontakter mv. hentes trådløst fra telefonen.

Musikstreaming fra telefonen virker også trådløst og fungerer fuldstændig uproblematisk.

Jeg var ikke klar over at Bluetooth mikrofon var en mulighed.. se ikke et bevidst fravalg.

Der er mulighed for at anvende andre kort, men det er meget omstændigt.
Det kræver at du trækker en masse ekstra kabler og adaptere, incl. en snyderis på håndbremsen.
Ideen er så at man kan spejle sin iPhones skærm via hdmi. Ideen går dog lidt af det, da du ikke kan betjene fra enheden, men kun telefonen. Apples kort fungerer nu også fint, og mon ikke der langsomt åbnes op for flere muligheder efterhånden som CarPlay udbredes.

Det jeg godt kan lide ved CarPlay er, at det er telefonen der afvikler der sker på skærmen. Man er således ikke afhængig af, at Pioneer skal opdatere deres software..
Mvh. Jesper

Tidligere:
2008 V70 III 2,5T aut benzin
2002 V70n 2,4 aut benzin 140hk, km 345.000
jesperf
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 183
Tilmeldt: ons apr 27, 2016 16:18 pm
Geografisk sted: 9400 Nørresundby

Re: 2002 V70 - Radio med CarPlay

Indlægaf gunsmoke » lør okt 01, 2016 12:27 pm

Hej Jesper
Det lyder som en god løsning. Tror også det eneste rigtige i dag er at få "spejlet telefonen" op i radioen og dermed have funktionaliteten på telefonen i stedet. Lige et spørgsmål: Fungerer din løsning også sammen med parkeringssensorerne bag på bilen?
gunsmoke
 

Re: 2002 V70 - Radio med CarPlay

Indlægaf jesperf » lør okt 01, 2016 13:02 pm

gunsmoke skrev:Hej Jesper
Det lyder som en god løsning. Tror også det eneste rigtige i dag er at få "spejlet telefonen" op i radioen og dermed have funktionaliteten på telefonen i stedet. Lige et spørgsmål: Fungerer din løsning også sammen med parkeringssensorerne bag på bilen?


@Bo
Der må jeg være dig svar skyldig, jeg har ikke selv sensorer. Det var begrænset hvad jeg kunne finde af vejledninger eller erfaringer fra andre med Volvo der har skrevet om installationen. Mit bedste bud er, at du kan prøve at stille spørgsmålet i carplaylife.com 'S forum...
Mvh. Jesper

Tidligere:
2008 V70 III 2,5T aut benzin
2002 V70n 2,4 aut benzin 140hk, km 345.000
jesperf
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 183
Tilmeldt: ons apr 27, 2016 16:18 pm
Geografisk sted: 9400 Nørresundby

Re: 2002 V70 - Radio med CarPlay

Indlægaf Kingo » lør okt 01, 2016 19:28 pm

gunsmoke skrev:Hej Jesper
Det lyder som en god løsning. Tror også det eneste rigtige i dag er at få "spejlet telefonen" op i radioen og dermed have funktionaliteten på telefonen i stedet. Lige et spørgsmål: Fungerer din løsning også sammen med parkeringssensorerne bag på bilen?

Det er vist det der ikke er så simpelt - Apple CarPlay er kun nogle af Apples egne apps.
V70 2,4 170 Baltic manuel 2005 - Vida og Dice
Kingo
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1758
Tilmeldt: man mar 19, 2012 19:27 pm
Geografisk sted: Vangede

Re: 2002 V70 - Radio med CarPlay

Indlægaf gunsmoke » lør okt 01, 2016 19:59 pm

Kingo skrev:
gunsmoke skrev:Hej Jesper
Det lyder som en god løsning. Tror også det eneste rigtige i dag er at få "spejlet telefonen" op i radioen og dermed have funktionaliteten på telefonen i stedet. Lige et spørgsmål: Fungerer din løsning også sammen med parkeringssensorerne bag på bilen?

Det er vist det der ikke er så simpelt - Apple CarPlay er kun nogle af Apples egne apps.

Denne nye verden er for mig som de blinde taler om farverne :shock: . Vil det sige at hivs man fx har Tomtom Go som navigation på sin iPhone så kan man ikke nødvendigvis regne med at den "kommer over" på bilradioen med Carplay? :o
gunsmoke
 

Re: 2002 V70 - Radio med CarPlay

Indlægaf jesperf » lør okt 01, 2016 20:45 pm

gunsmoke skrev:
Kingo skrev:
gunsmoke skrev:Hej Jesper
Det lyder som en god løsning. Tror også det eneste rigtige i dag er at få "spejlet telefonen" op i radioen og dermed have funktionaliteten på telefonen i stedet. Lige et spørgsmål: Fungerer din løsning også sammen med parkeringssensorerne bag på bilen?

Det er vist det der ikke er så simpelt - Apple CarPlay er kun nogle af Apples egne apps.

Denne nye verden er for mig som de blinde taler om farverne :shock: . Vil det sige at hivs man fx har Tomtom Go som navigation på sin iPhone så kan man ikke nødvendigvis regne med at den "kommer over" på bilradioen med Carplay? :o


Det er helt korrekt. Apple bestemmer enevældigt hvilke apps der virker med CarPlay.
Mvh. Jesper

Tidligere:
2008 V70 III 2,5T aut benzin
2002 V70n 2,4 aut benzin 140hk, km 345.000
jesperf
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 183
Tilmeldt: ons apr 27, 2016 16:18 pm
Geografisk sted: 9400 Nørresundby

Re: 2002 V70 - Radio med CarPlay

Indlægaf Kingo » søn okt 02, 2016 9:43 am

Er det muligt at få en ramme hvor man beholder rummet til venstre for radioen ?
V70 2,4 170 Baltic manuel 2005 - Vida og Dice
Kingo
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1758
Tilmeldt: man mar 19, 2012 19:27 pm
Geografisk sted: Vangede

Re: 2002 V70 - Radio med CarPlay

Indlægaf gunsmoke » søn okt 02, 2016 11:35 am

Takker, Ja, det kunne jeg vel også have sagt mig selv. Det er der jo også forretning i 8)
gunsmoke
 

Re: 2002 V70 - Radio med CarPlay

Indlægaf jesperf » man okt 03, 2016 21:53 pm

Kingo skrev:Er det muligt at få en ramme hvor man beholder rummet til venstre for radioen ?


Ikke mig bekendt, desværre. Overvejede selv en modificering, hvor rummet kunne bevares. Men det krævede forsøg med at skære i rammen. Med farvekoden på rammen, kunne man måske overveje den løsning.
Mvh. Jesper

Tidligere:
2008 V70 III 2,5T aut benzin
2002 V70n 2,4 aut benzin 140hk, km 345.000
jesperf
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 183
Tilmeldt: ons apr 27, 2016 16:18 pm
Geografisk sted: 9400 Nørresundby

Næste

Tilbage til El-system og Instrumenter

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 27 gæster