Volvo V50, 1.6 Drive S/S - Motor sætter ud m.m. (P0089)

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Volvo V50, 1.6 Drive S/S - Motor sætter ud m.m. (P0089)

Indlægaf Michael2770 » lør okt 15, 2016 18:30 pm

Hej alle,

Først og fremmest tak for et super informativt forum. Hold nu op hvor har jeg læst mange tråde herinde nu 

Jeg har lidt udfordringer med min Volvo V50, Drive 1.6 S/S fra 2010. I torsdag sidste uge gik bilen lige pludselig ud for min kone da hun var på vej ned af motorvejstilkørslen. Hun gik sådan lidt i panik og nåede ikke rigtigt at se hvad der stod i displays etc og var ret rystet da hun vækkede mig kl 06.15. Hun forsøgte at starte bilen igen med mig i røret, men det var ligesom at den ikke rigtig tog fat. Jeg ringede så til Volvo Assistance som sendte Falck ud til hende. Da han ankom til bilen gik han direkte ind og startede den uden nogen problemer. Hun blev sendt afsted igen med besked om at holde sig i inderste spor på motorvejen.

I søndags oplevede jeg så nøjagtigt det samme på vej ned af den samme motorvejstilkørsel. Jeg gav den fuld gas ned af tilkørslen og lige pludselig sætter motoren ud og det gule ”i” symbol i midten af displayet tænder og så står der ”Nedsat motorydelse” i displayet. Bilen kan så ikke starte de næste 5 minutter og bagefter kører den uden problemer igen. Der er ingen ting der lyser når bilen er startet.

I dag kørte jeg så på en normal vej og prøver at give den fuld gas i andet gear og når den når lidt op i omdrejninger, så sker det samme igen – motoren sætter ud og ”Nedsat motorydelse” vises. Det ser ud til at det kun sker når motoren bliver belastet kraftigt – altså ved hårde accelerationer.

Jeg har købt mig sådan en standard bluetooth OBD2 læser og den siger fejlkode ”P0089 Fuel Pressure Regulator 1 Performance” når jeg aflæser fejlkoderne. Det er den eneste fejl den rapporterer.

Derudover skriver den følgende tal:
PIDs supported [01-20] 1.480196097E9
Freeze DTC
Calculated engine load value (EngineLoad) 98.82
Engine coolant temperature (ECT) 36.0
Intake manifold absolute pressure (MAP) 221.0
Engine RPM (RPM) 3031.0
Vehicle speed (Speed) 80.0
Intake air temperature (IAT) 14.0
PIDs supported [21-40] 5.36870913E8
Fuel Rail Pressure (Diesel, or gasoline direct inject) (FRP2) 370.0
PIDs supported [41-60] 0.0

Senere her i dag var vi så ude i et indkøbscenter for at handle ind og jeg parkerer i parkeringskælderen. Da jeg starter bilen for at køre hjem lyser ”Antiudskridningslampen” og i displayet står der ”Antiskridsikringservice påkrævet”. Jeg kører hjem – slukker bilen og forsøger at aflæse fejlkoder, men der er ikke noget registreret overhovedet. Jeg prøver så at starte bilen igen og nu er fejlen på det her DSTC forsvundet – meget mystisk.

Bilen har kørt lige over 63.000 km og har overholdt alle service. Sidste service var i juni 2016, hvor den fik skiftet bremser og skiver, men ellers ikke noget. I juli kørte vi 5000 km gennem Europa uden nogen problemer overhovedet. Til daglig kører bilen ca. 2 x 30 km på motorvej frem og tilbage til arbejde.

Kan det her P0089 og DSTC problem hænge sammen?
Er det ikke mystisk at der ikke er nogen fejlkode rapporteret for denne her DSTC fejl?

Jeg havde egentligt en idé om at det var dieselfilteret der trængte til en udskiftning efter at have læst en del tråde herinde, men nu når denne her DSTC fejl også kommer, bliver jeg helt i tvivl..

Hvordan ville I gribe det her an? Jeg vil være lidt ked af bare at skulle smide den til et Volvo værksted og give dem frie tøjler, da det sikkert kan ende med at koste en pelikan.

Har I nogle erfaringer med at bruge en omgang Fuel Injector Cleaner? Jeg har sådan en flaske fra Rislone stående så den kunne jeg prøve at hælde i tanken og så køre en laaang tur i morgen.

Mvh
Michael
Michael2770
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: lør okt 15, 2016 16:40 pm

Re: Volvo V50, 1.6 Drive S/S - Motor sætter ud m.m. (P0089)

Indlægaf gunsmoke » lør okt 15, 2016 22:17 pm

Jeg vil tro at det er dit brændstoffilter (dieselfilter) som skal skiftes. Havde samme oplevelse i vores 1.6D.
gunsmoke
 

Re: Volvo V50, 1.6 Drive S/S - Motor sætter ud m.m. (P0089)

Indlægaf Claus » søn okt 16, 2016 3:37 am

Hej Michael
Som Bo skriver dieselfilteret.
Knægten havde samme problem der skiftede vi dieselfilteret og nu fik bilen noget mere liv.
Men efter en uge kom problemet igen motoren stoppede og ”Antiskridsikringservice påkrævet” lyste, efter 5 minutter kunne den starte og køre igen.
Jeg læste den ud med VIDA og det var diseltrykket der viste fejl, trykmåleren i railen blev skiftet og her efter ingen problemer.
Dieselfilteret 499 kr hos Thansen.
Trykmåleren 674 kr uoriginale. Her skal bruges en lang 27 mm top for at få den at og den sidder under dieselfilteret.
Venlig hilsen
Claus

_____________________________________________________________
Tidligere 242, 245, 245 igen, 940, S70, V70 ll AWD, V70 lll 2,5T, VIDA DICE.
Nu en Volvo XC40 P8 AWD Recharge 2023.
Suppeleret med en lille Renault Clio 2 fra 2008
Claus
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 3049
Tilmeldt: søn nov 07, 2010 10:29 am
Geografisk sted: Vedbæk. Nordsjælland

Re: Volvo V50, 1.6 Drive S/S - Motor sætter ud m.m. (P0089)

Indlægaf Michael2770 » søn okt 16, 2016 17:37 pm

Hej Claus og Bo,

Tusinde tak for jeres svar. Jeg har lige bestilt et nyt dieselfilter og så skifter jeg skidtet her når det bliver leveret. Forhåbentlig er det løsningen :) Jeg skal nok lige poste en update når jeg har fået skiftet tingene.

@Claus - hvis det nu viser sig ikke at hjælpe kan det godt ske at jeg har brug for lidt mere info om den trykmåler og hvor jeg kan købe den.

Ha' en fortsat god søndag!

Mvh
Michael
Michael2770
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: lør okt 15, 2016 16:40 pm

Re: Volvo V50, 1.6 Drive S/S - Motor sætter ud m.m. (P0089)

Indlægaf Claus » man okt 17, 2016 21:46 pm

Michael2770 skrev:Hej Claus og Bo,

Tusinde tak for jeres svar. Jeg har lige bestilt et nyt dieselfilter og så skifter jeg skidtet her når det bliver leveret. Forhåbentlig er det løsningen :) Jeg skal nok lige poste en update når jeg har fået skiftet tingene.

@Claus - hvis det nu viser sig ikke at hjælpe kan det godt ske at jeg har brug for lidt mere info om den trykmåler og hvor jeg kan købe den.

Ha' en fortsat god søndag!

Mvh
Michael


Det er helt ok
Husk når du skifter filteret at få det fyldt med diesel før du prøver at starte.
Venlig hilsen
Claus

_____________________________________________________________
Tidligere 242, 245, 245 igen, 940, S70, V70 ll AWD, V70 lll 2,5T, VIDA DICE.
Nu en Volvo XC40 P8 AWD Recharge 2023.
Suppeleret med en lille Renault Clio 2 fra 2008
Claus
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 3049
Tilmeldt: søn nov 07, 2010 10:29 am
Geografisk sted: Vedbæk. Nordsjælland


Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 18 gæster