Hej alle,
Først og fremmest tak for et super informativt forum. Hold nu op hvor har jeg læst mange tråde herinde nu
Jeg har lidt udfordringer med min Volvo V50, Drive 1.6 S/S fra 2010. I torsdag sidste uge gik bilen lige pludselig ud for min kone da hun var på vej ned af motorvejstilkørslen. Hun gik sådan lidt i panik og nåede ikke rigtigt at se hvad der stod i displays etc og var ret rystet da hun vækkede mig kl 06.15. Hun forsøgte at starte bilen igen med mig i røret, men det var ligesom at den ikke rigtig tog fat. Jeg ringede så til Volvo Assistance som sendte Falck ud til hende. Da han ankom til bilen gik han direkte ind og startede den uden nogen problemer. Hun blev sendt afsted igen med besked om at holde sig i inderste spor på motorvejen.
I søndags oplevede jeg så nøjagtigt det samme på vej ned af den samme motorvejstilkørsel. Jeg gav den fuld gas ned af tilkørslen og lige pludselig sætter motoren ud og det gule ”i” symbol i midten af displayet tænder og så står der ”Nedsat motorydelse” i displayet. Bilen kan så ikke starte de næste 5 minutter og bagefter kører den uden problemer igen. Der er ingen ting der lyser når bilen er startet.
I dag kørte jeg så på en normal vej og prøver at give den fuld gas i andet gear og når den når lidt op i omdrejninger, så sker det samme igen – motoren sætter ud og ”Nedsat motorydelse” vises. Det ser ud til at det kun sker når motoren bliver belastet kraftigt – altså ved hårde accelerationer.
Jeg har købt mig sådan en standard bluetooth OBD2 læser og den siger fejlkode ”P0089 Fuel Pressure Regulator 1 Performance” når jeg aflæser fejlkoderne. Det er den eneste fejl den rapporterer.
Derudover skriver den følgende tal:
PIDs supported [01-20] 1.480196097E9
Freeze DTC
Calculated engine load value (EngineLoad) 98.82
Engine coolant temperature (ECT) 36.0
Intake manifold absolute pressure (MAP) 221.0
Engine RPM (RPM) 3031.0
Vehicle speed (Speed) 80.0
Intake air temperature (IAT) 14.0
PIDs supported [21-40] 5.36870913E8
Fuel Rail Pressure (Diesel, or gasoline direct inject) (FRP2) 370.0
PIDs supported [41-60] 0.0
Senere her i dag var vi så ude i et indkøbscenter for at handle ind og jeg parkerer i parkeringskælderen. Da jeg starter bilen for at køre hjem lyser ”Antiudskridningslampen” og i displayet står der ”Antiskridsikringservice påkrævet”. Jeg kører hjem – slukker bilen og forsøger at aflæse fejlkoder, men der er ikke noget registreret overhovedet. Jeg prøver så at starte bilen igen og nu er fejlen på det her DSTC forsvundet – meget mystisk.
Bilen har kørt lige over 63.000 km og har overholdt alle service. Sidste service var i juni 2016, hvor den fik skiftet bremser og skiver, men ellers ikke noget. I juli kørte vi 5000 km gennem Europa uden nogen problemer overhovedet. Til daglig kører bilen ca. 2 x 30 km på motorvej frem og tilbage til arbejde.
Kan det her P0089 og DSTC problem hænge sammen?
Er det ikke mystisk at der ikke er nogen fejlkode rapporteret for denne her DSTC fejl?
Jeg havde egentligt en idé om at det var dieselfilteret der trængte til en udskiftning efter at have læst en del tråde herinde, men nu når denne her DSTC fejl også kommer, bliver jeg helt i tvivl..
Hvordan ville I gribe det her an? Jeg vil være lidt ked af bare at skulle smide den til et Volvo værksted og give dem frie tøjler, da det sikkert kan ende med at koste en pelikan.
Har I nogle erfaringer med at bruge en omgang Fuel Injector Cleaner? Jeg har sådan en flaske fra Rislone stående så den kunne jeg prøve at hælde i tanken og så køre en laaang tur i morgen.
Mvh
Michael