Temp ved sommer/vinter hjuls skift

Styretøj, bremser og sikkerhed - herunder hjul.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Re: Temp ved sommer/vinter hjuls skift

Indlægaf Kim S » tirs okt 11, 2016 22:08 pm

Ja ... mine er ihvertfald taget frem og lige gået igennem... skal lige have de sidste dele hjem til mine bremser ( var i rest ) så vinter bliver kørt i møde med nye skiver, klodser, glidesæt, mont sæt og håndbremse bakker med mont sæt, og så lige nye stænkskærme også ... bare for syns skyld.... nyt nyt nyt og self vinter sutter .... kør sikkert derude...
Volvo V70 2,4T Aut. AWD 01
Kim S
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 283
Tilmeldt: man feb 01, 2016 17:06 pm
Geografisk sted: 2830 Virum

Re: Temp ved sommer/vinter hjuls skift

Indlægaf Strandvaskeren » tirs okt 11, 2016 23:00 pm

Kim S skrev:i 25 til 30 % af ulykker er der sprit i blodet = der er større chance for at komme ud for en ulykke i ædru tilstand

Hæh, rent guld! :mrgreen:
Hygge..
Thomas
2002 S60 2.4 uden mølle
Strandvaskeren
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 189
Tilmeldt: lør okt 01, 2016 14:37 pm
Geografisk sted: Lidt udenfor Roskilde

Re: Temp ved sommer/vinter hjuls skift

Indlægaf Ulrik Friis » søn okt 23, 2016 2:29 am

Kim S skrev:altså .. i 25 til 30 % af ulykker er der sprit i blodet = der er større chance for at komme ud for en ulykke i ædru tilstand, 30 til 40 % af ulykker sker pga betjening af telefon/radio osv, og 30-40 % sker pga. fart.... vi er over 100% af alle ulykker og så er alle de andre grunde ikke taget med... som... ren og skær dumhed, alder, defekte køretøjer heriblandt misligeholdte osv osv ..... altså min holdning til EXPERTER og UNDERSØGELSER ... ja den kan i nok regne ud hvor er :D vi har spurgt danmarks befolkning....og 69 % siger nej... ( undersøgelsen er fortaget på 1000 tilfældige mennesker )... så 1000 er gennemsnittet af en befolkning på 5 millioner.. øhhhhh :?

Kim - du kommer med mange fornuftige argumenter ifm. dæk, men i ovenstående linier rabler det altså for dig. Dine citater fra statistikker om trafikulykker er meget upræcise: 25-30% - her er vi oppe på en usikkerhed på målingen på 20%. 30-40% - her er usikkerheden på målingen ca. 30%. De statistikker over trafikulykker jeg har læst er langt mere præcise, end det du her citerer. Og det er kun dig der kan komme over 100%. Årsagerne kan nemlig undersøges og fastlægges, så det bliver til fakta. Det kan godt være du ikke har en positiv holdning til eksperter og undersøgelser (og måske fakta), men så bør du stille dig selv det spørgsmål: Hvordan er min Volvo blevet til? Nå jo, her har en laaaang række eksperter siddet og regnet og regeret og brugt undersøgelser af både det ene og det andet, hvorefter der triller en ny Volvo V70 ud af fabrikken. Hvordan mon det er gået til? Her har man bl.a. brugt undersøgelser af trafikulykker til at lave en sikker bil.

Du påstår, at fordi der i 25-30% af ulykkerne er sprit i blodet, så er chancen for at komme ud for en ulykke i ædru tilstand større. Det er simpelthen noget vås. For det første opererer man ikke med 'chancer' i en sådan sammenhæng men med 'risiko'. Du bytter rundt på to begreber. Du har en chance for at vinde i lotto, du har en risiko for at få en tagsten i hovedet. Man siger ikke, at du har en chance for at komme ud for en ulykke eller der er risiko for at du vinder i banko næste gang. Når du er så polemisk, vil jeg råde dig til at bruge ordene i deres rigtige betydning.

Når man laver undersøgelser hos den danske befolkning, bruger man et repræsentativt udsnit af den danske befolkning. Dette udsnit består af ca. 1.500 personer. Her er gamle og unge, fattige og rige, folk i og udenfor arbejdsmarkedet, kvinder og mænd mv. Dette panel er slet ikke tilfældigt, det er nøje udvalgt. Så du må have læst forkert, der hvor du får opfattelsen af at undersøgelsen er foretaget på 1000 tilfældige mennesker.

De virksomheder, som foretager den slags undersøgelser, er marketingfirmaer. Dvs. de skal sælge nogle produkter, og hvis ikke deres målinger holder stik, så er de færdige på 'undersøgelsesmarkedet' i løbet af nul komma fem.

Det du leverer i de citerede linier er med et fremmedord den rene demagogi (usagligt og følelsesbetonet), hvor du ved at fordreje kendsgerningerne (fakta) søger at undergrave eksperter og undersøgelser. Og det synes jeg ikke er i orden.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2070
Tilmeldt: søn okt 07, 2007 16:37 pm
Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Re: Temp ved sommer/vinter hjuls skift

Indlægaf Kim S » søn okt 23, 2016 10:35 am

ARGHHHH Ulrik :shock: ............ er du den eneste der ikke kan se at det er skrevet med et " blik i øjet " ? ? ?
Jeg starter med at skrive om æg og kartofler og går så vidre til nogle tal der er grebet ud af luften, skriver bla. at så er det mere sikkert at køre fuld ( hvilket OVERHOVEDT kan tænkes at man gør :twisted :evil: )
ALLEREDE der burde du have grebet bolden :) og have været en klog volvo bruger der kunne se det ! ! ! ! !
Statestikker bliver brugt i et væk, og ALTID så det dækker/følger det som formålet med målingen er, ellers er de vel ikke brugbare til netop den måling......

Men EN ting har du lidt ret i ..... JEG er ikke tilhænger af statestikker og meningsmålinger, nogle forvrænger ting, og så kan folk ikke gennemskue det ( se Ulriks indlæg ) og de får så en anden mening end der var hensigten !

Kim
Volvo V70 2,4T Aut. AWD 01
Kim S
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 283
Tilmeldt: man feb 01, 2016 17:06 pm
Geografisk sted: 2830 Virum

Re: Temp ved sommer/vinter hjuls skift

Indlægaf Ulrik Friis » tirs okt 25, 2016 11:13 am

Beklager - der er så mange smilies med vidt forskellige humørudsving i dine indlæg, at jeg vælger at tage dig for pålydende, fordi du har meget fornuftige betragtninger om dæk. Set med mine briller, så blinker du i et væk.

Hvis vi skal forholde os til emnet: Ved hvilken temperatur skal vi skifte til vinterdæk? Så har tidligere forlydender fortalt os, at det skulle ske ved 10 grader og senere er denne temperaturgrænse sat ned til 7 grader. Hvor kommer de angivelser fra? Er det nogle som dækfabrikanterne har fastsat? Sommerdæk står jo ligeså godt fast i koldt vejr som vinterdæk, hvis ikke bedre, hvis der er en ren asfalt at køre på. Er det tal der er trukket i Lotto?

Tallene kommer fra undersøgelser af vejret. Risikoen for at temperaturen kommer under frysepunktet og dermed skaber risiko for glatte veje bliver så høj ved en gennemsnitstemperatur på 7 grader, at skift til vinterdæk anbefales. Temperaturudsvingene er meget større i de kolde måneder, det er bl.a. derfor, vi har de voldsomste storme om efteråret og vinteren.

Klimaet i Danmark er relativt stabilt fordi vi er omgivet af vand, hvorfor temperaturudsvingene er mindre end andre steder. I det indre Tyskland (fx nord for Dresden) kan man i begyndelsen af maj måned komme ud for en dagstemperatur på 21-23 grader ved 13-14 tiden, men tre timer senere ligger der et tyndt lag sne og temperaturen er faldet til 3-4 grader.

Jeg vil holde med dig i, at meningsmålinger er meget usikre, da man måler meninger og holdninger. Og hvem har ikke skiftet mening i løbet af dagen? De stillede spørgsmål har selvfølgelig også indflydelse på udfaldet, og det er sjældent at disse spørgsmål offentliggøres. Dem der finansierer en bestemt meningsmåling stiller spørgsmålene, og hvis deres dagsorden ikke stemmer overens med, hvad den giver sig ud for at være, så opstår der misforståelser. Efter valg kan man finde opsummeringer af de forskellige meningsmålinger og hvor tæt de kom på resultatet. Sjovt nok ligger de alle meget, meget tæt på det endelige resultat.

Statistikker er retvisende for det de er udarbejdet til. Imidlertid kan nogle jonglere med statistikkerne så det kommer til at se lidt underligt ud. Et eksempel: Regeringen fik flyttet arbejdsanvisningen/-formidlingen væk fra a-kasserne ved at hævde, at kommunerne var meget bedre til det arbejde. Det viste statistikkerne. Imidlertid viste statistikkerne, at kommunerne var bedre til at finde arbejde til handicappede og personer med sociale problemer end a-kasserne var, men at finde arbejde til almindelige mennesker, nemlig det som a-kasserne arbejdede med, var der ikke bevis for. Det job havde kommunerne slet ikke beskæftiget sig med. Og a-kasserne havde ikke beskæftiget sig med handicappede o.lign. Man sammenlignede æg og kartofler. Så her bruges statistikkerne med et klart mål. Statistikkerne er der ikke noget i vejen med. Statistik er fakta.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2070
Tilmeldt: søn okt 07, 2007 16:37 pm
Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Re: Temp ved sommer/vinter hjuls skift

Indlægaf Kim S » tirs okt 25, 2016 16:11 pm

Sorry for forvirringen, vi er på samme side ... ihvertfald ud fra hvad du har skrevet.... så takker for indput.




:D :D :D :) :) :) :lol: :lol: :lol: :lol: sorry kunne ikke lade være :D der for en lille djævel i mig :twisted: he he
Volvo V70 2,4T Aut. AWD 01
Kim S
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 283
Tilmeldt: man feb 01, 2016 17:06 pm
Geografisk sted: 2830 Virum

Foregående

Tilbage til Styretøj, Hjul og Bremser

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 10 gæster