SW og skift af dysse på 1.6D

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

SW og skift af dysse på 1.6D

Indlægaf gunsmoke » lør okt 22, 2016 11:04 am

Hej Volvosnakkere
Hvis man skifter en dysse på en 1.6D (4164T) så skal der indlæses sw (eller blot indlæses nye værdier).
Nogle der ved hvilke værdier som indtastes og hvad formålet er :?:
gunsmoke
 

Re: SW og skift af dysse på 1.6D

Indlægaf kalby » lør okt 22, 2016 17:51 pm

Grunden til at man indtaster koden på dysen er, at selve dysen er kalibreret til at give en helt nøjagtig mængde olie ved en given strøm og tryk. Dette kan variere fra dyse til dyse, og dette korrigerer elektronikken for ved at vide hvilken dyse der sidder. Dette fortæller koden på dysen. I mange tilfælde mærker man intet selv uden kodning
Volvo 245 2.3
Volvo S40 1.8
Volvo V40 2.0
Volvo V70 årg 97 TDI
Volvo V70 årg 03 TDI
Volvo V70 årg 07 D5 185 aut
kalby
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 544
Tilmeldt: tirs aug 11, 2009 10:42 am
Geografisk sted: Bornholm Åkirkeby

Re: SW og skift af dysse på 1.6D

Indlægaf gunsmoke » lør okt 22, 2016 19:35 pm

Hej Kalby
Takker for svar.
Jeg overvejer at få renoveret dysserne, hvor man formentlig skifter indmaden i dyssen men beholder den eksisterende solenoide/elektromagnet på dyssen.
Dermed går de gamle "finindstillingsværdier" sikkert tabt. Hvis man får et målepapir med på dyssen, kan man så taste værdien på dette papir ind via Volvos system?
På en S40 fra '09 kan man ikke taste direkte ind via Vida, men der skal hentes sw fra Volvo, sådan som jeg forstår det.
gunsmoke
 

Re: SW og skift af dysse på 1.6D

Indlægaf Cringvig » søn okt 23, 2016 21:24 pm

Hvor langt har den kørt siden du skal ha lavet dyser ?
Mvh
Chris
-----------------------------
V70 Drive MY10 BLIS, LDW, DAC og RSE
Cringvig
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 340
Tilmeldt: søn mar 11, 2012 20:48 pm
Geografisk sted: Odense C

Re: SW og skift af dysse på 1.6D

Indlægaf gunsmoke » tirs okt 25, 2016 17:00 pm

Cringvig skrev:Hvor langt har den kørt siden du skal ha lavet dyser ?

Hej Chris
Den har kørt omkring 110.000 km. Har kun kørt bilen de sidste 30.000. Fra 2009 til 2015, 6 år har maskinen kun gået 80.000 og det er ikke meget for en diesel om året. Nærmere af det onde. Jeg er ikke tilfreds med motorens gang kold som varm i tomgang og synes også at de ryster lidt ved kørsel. Min kone vil sikkert hævde at jeg er lettere hysterisk :D.

Motoren fik nyt DPF omkring 82.000 fordi den regenererede hele tiden. Volvo opdagede ikke at to gløderør var kaput. Kan være at skiftet af gløderørene havde givet mere liv til DPF. På den anden side har de første år som dieselmotor måske også været hårdt med de få km og måske en del koldkørsel.

Har gennemgået og renset EGR-ventil samt gasspjæld og bypassventil til intercooleren. Indsugningsmanifolden er noget snasket og jeg mangler sikkert at afmontere denne og rense den.

Min interesse for renoveringen af dysserne, skyldes at jeg gerne vil kende til mulighederne.

Min plan er nu at måle returen på dysserne og sikre mig at alle dysser returnerer lige meget diesel. Gør de ikke det, bliver det en gang dieselrens direkte gennem pumpen og dysserne. Er det fortsat virkningsløst så må jeg se på en renoveret dysse.

Bilen kører omkring 20 km/l ved 120 km/t og 15,5 km/l ved 130 km/t.
gunsmoke
 

Re: SW og skift af dysse på 1.6D

Indlægaf Cringvig » ons okt 26, 2016 19:58 pm

Hejsa

Tak for svar.
Jeg spørger fordi jeg lige har solgt min dejlige V70 T5 og ville egentlig ud og have en minibil men kunne simpelthen ikke finde noget som sagde mig noget.
Så begyndte jeg at se på V50 1.6d men i min søgen faldt jeg over en billig engros V70 1.6d som havde kørt 175.000km men i meget flot stand.
Den endte jeg med at købe, velvidende at der var ting som skulle laves.
Det blev til et DPF, nye bremser bag inkl kaliber samt stort service men så kører den også dejligt og 18km/l i gennemsnit.
Ved 80 landevej er den over 25km/l, 130km på motorvej er det 15-16km/l og bykørsel trækker hurtigt gennemsnittet ned.

Jeg håber et motoren holder bedre end sit rygte og jeg vil gøre mit ved at skifte olie for hver 10-15000km da bundkar og banjo bolt ikke er skiftet.

Glæder mig til at følge dit forløb.
Mvh
Chris
-----------------------------
V70 Drive MY10 BLIS, LDW, DAC og RSE
Cringvig
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 340
Tilmeldt: søn mar 11, 2012 20:48 pm
Geografisk sted: Odense C


Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 6 gæster