af Strongo » tors nov 10, 2016 9:25 am
Mange tak for dit svar.
Min motor er en benzin 1.8 – 122HK.
Motoren kan slet ikke gå i tomgang, det ændre sig ikke om den er varm eller kold. Problemet har været der i al den til jeg har haft bilen. Den er købt for en mdr siden. Jeg kan dog være heldig at, efter jeg har haft stikket til tomgangsventilen af og på igen, så kan den gå fint i tomgang ind til bilen bliver slukket igen. Det har jeg oplevet et par gange.
Jeg har visuelt gennemgået alle vacuum slanger uden at kunne finde noget galt.
Pakningen til tomgangsventilen er skiftet sammen med den nye ventil.
Jeg har kontrolleret alt ved indsugningen visuelt.
Som skrevet har jeg kun kontrolleret for falsk luft visuelt, er der andre måder at gøre det på? Og hvis den suger falsk luft vil det så være nok til bilen går helt i stå?
Batteri er ok.
Generator er ok.
Mener ikke der sidder en temp–føler på topstykket, men kan være jeg tager fejl.
MAF kan godt være defekt, men tror det ikke, jeg har mulighed for at se status på diverse føler mm via OBD2. Det ser ud til at alle tempsensor virker, jeg får i hvert fald fine målinger via OBD2. Jeg kan også se gasspjæld positionsføleren virker og jeg kan se MAF måleren virker. Derudover er der ingen fejl på nogen føler eller andet via OBD2. Hvis jeg tager stikket af MAF kommer der fejl med det samme.
Lige nu kører bilen uden problemer da jeg bare har justeret gasspjældet så det står en smule åben, og den kører faktisk rigtig godt. Der er kun lige det problem at den ikke vil gå i tomgang med helt lukket gasspjæld.
Det er ikke en holdbar løsning, bare at justere gasspjældet, da den automatiske tomgangsregulering på den måde er sat ud af drift, og derfor svinger omdrejningstallet meget alt efter hvor varm eller kold bilen er.
Eftersom at når jeg trækker stikket af ventilen og sætte det på igen, øges tomgangen kortvarigt, for så at falde, og tilsidst går bilen ud, går jeg ud fra at selve computeren er ok. Selve ventilen er også ok. Hvis jeg kan stole på OBD2 så er alle sensor ok. Jeg er selv lidt tilbøjelig til at tro det er noget falsk luft, men er lidt i tvivl om hvordan jeg skal finde problemet?
Kunne stadigvæk godt tænke mig at vide hvad det er der styre tomgangsventilen, den ser ikke ud til at blive styret af omdrejninger, er det kun MAF der styre den? Og vil falsk luft så gøre den bare går helt i stå?