Volvo V40 2003 tomgang

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Volvo V40 2003 tomgang

Indlægaf Strongo » fre nov 04, 2016 9:01 am

Hej

Jeg har et problem med min Volvo V40 2003 som jeg håber I kan hjælpe mig med.

Problemer er at den ikke vil gå i tomgang. Jeg har prøvet følgende:

1. Undersøgt om der er fejl på nogen føler via OBD2. Den melder ingen fejl
2. Renset MAF sensor
3. Skiftet luftfilter
4. Gennemgået diverse følerstik og renset dem
5. Renset tomgangsventil, og nu også prøvet med en ny tomgangsventil

Den vil stadigvæk ikke gå i tomgang. Jeg kan selv styre tomgangen, ved at koble en ekstern strømforsyning, direkte på tomgangsventilen. Så jeg tror det er selve styringen af ventilen det er galt med.
Men hvad er det der styre ventilen? Hvilke sensor fortæller hvor meget ventilen skal åbne? Og hvor enden den anden ende af stikket for tomgangsventilen?

Håber der er nogen der kan hjælpe
Strongo
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: tirs okt 25, 2016 10:26 am

Re: Volvo V40 2003 tomgang

Indlægaf Strongo » ons nov 09, 2016 10:26 am

Er der ingen der kan hjælpe mig med, hvilke sensorer der styrer tomgangsventilen?
Jeg kan tilføje, at når jeg trækker stikket af ventilen og sætte det på igen, øges tomgangen kortvarigt, for så at falde, og tilsidst går bilen ud. Det er som om den mangler et signal fra en føler, for at kunne finde den rigtige åbning på tomgangsventilen?
Strongo
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: tirs okt 25, 2016 10:26 am

Re: Volvo V40 2003 tomgang

Indlægaf Kingo » ons nov 09, 2016 17:10 pm

Hvad er det for en motor du skal have hjælp til?...
Beskriv lidt nærmere hvad det er du oplever - kan den slet ikke stå i tomgang?(går ud?) Er den uregelmæssig? Er det anderledes når den er kold eller varm? Hvornår opstod det første gang?(og skete der noget op til?)

Vacuum slanger - check dem - jeg havde en 1,6 focus engang hvor der sad en slange bagpå der var mørnet og flækket.
Har du skiftet pakninger/o- ringe da du skiftede tomgangsregulator? Så den ikke suger falsk luft.
Check alt ved indsugningen(evt falsk luft)

Evt nyt batteri

Check om din generator giver nok strøm.

Det kan være en af tændspolerne - igen det ved jeg kunne være et problem på focus'erne. Det kunne ofte ikke måles.

Ved ikke om der sidder en temperatur føler i topstykket - cylinder head temperature sensor - eller noget i den dur. Der gjorde der på focus'en og de er jo i familie. Den havde vist noget med styringen at gøre. Den sidder mellem tændrørene - hvis det er samme motor som focus'en.....

Du kan ikke regne med at maf sensoren ikke er defekt fordi du har renset den - den kan sagtens være defekt. Prøv at lad den stå i tomgang - pil stikket af til maf - den dykker sikkert lige og burde så stå normalt i tomgang(hvis det er resultatet er det din maf der er dårlig) Jeg kender ikke V40 så ved ikke om den sætter fejl i computeren når du gør det...
Hvad sker der hvis du tager stikket af tomgangsregulator ?
V70 2,4 170 Baltic manuel 2005 - Vida og Dice
Kingo
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1758
Tilmeldt: man mar 19, 2012 19:27 pm
Geografisk sted: Vangede

Re: Volvo V40 2003 tomgang

Indlægaf Strongo » tors nov 10, 2016 9:25 am

Mange tak for dit svar.

Min motor er en benzin 1.8 – 122HK.
Motoren kan slet ikke gå i tomgang, det ændre sig ikke om den er varm eller kold. Problemet har været der i al den til jeg har haft bilen. Den er købt for en mdr siden. Jeg kan dog være heldig at, efter jeg har haft stikket til tomgangsventilen af og på igen, så kan den gå fint i tomgang ind til bilen bliver slukket igen. Det har jeg oplevet et par gange.

Jeg har visuelt gennemgået alle vacuum slanger uden at kunne finde noget galt.
Pakningen til tomgangsventilen er skiftet sammen med den nye ventil.
Jeg har kontrolleret alt ved indsugningen visuelt.
Som skrevet har jeg kun kontrolleret for falsk luft visuelt, er der andre måder at gøre det på? Og hvis den suger falsk luft vil det så være nok til bilen går helt i stå?

Batteri er ok.
Generator er ok.
Mener ikke der sidder en temp–føler på topstykket, men kan være jeg tager fejl.
MAF kan godt være defekt, men tror det ikke, jeg har mulighed for at se status på diverse føler mm via OBD2. Det ser ud til at alle tempsensor virker, jeg får i hvert fald fine målinger via OBD2. Jeg kan også se gasspjæld positionsføleren virker og jeg kan se MAF måleren virker. Derudover er der ingen fejl på nogen føler eller andet via OBD2. Hvis jeg tager stikket af MAF kommer der fejl med det samme.

Lige nu kører bilen uden problemer da jeg bare har justeret gasspjældet så det står en smule åben, og den kører faktisk rigtig godt. Der er kun lige det problem at den ikke vil gå i tomgang med helt lukket gasspjæld.
Det er ikke en holdbar løsning, bare at justere gasspjældet, da den automatiske tomgangsregulering på den måde er sat ud af drift, og derfor svinger omdrejningstallet meget alt efter hvor varm eller kold bilen er.

Eftersom at når jeg trækker stikket af ventilen og sætte det på igen, øges tomgangen kortvarigt, for så at falde, og tilsidst går bilen ud, går jeg ud fra at selve computeren er ok. Selve ventilen er også ok. Hvis jeg kan stole på OBD2 så er alle sensor ok. Jeg er selv lidt tilbøjelig til at tro det er noget falsk luft, men er lidt i tvivl om hvordan jeg skal finde problemet?
Kunne stadigvæk godt tænke mig at vide hvad det er der styre tomgangsventilen, den ser ikke ud til at blive styret af omdrejninger, er det kun MAF der styre den? Og vil falsk luft så gøre den bare går helt i stå?
Strongo
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: tirs okt 25, 2016 10:26 am

Re: Volvo V40 2003 tomgang

Indlægaf Kingo » tors nov 10, 2016 10:15 am

Prøv at læs denne tråd http://volvosnak.dk/phpbb3/viewtopic.ph ... 2&start=15

Du kan evt checke vacum med propan gas - forsigtigt åbne for gas de steder hvor der er mulighed for falsk luft - hvis omdrejningerne stiger er der Bingo. Det kan også være en slange der suges flad når motoren kører - men som ser fin ud når den ikke kører.

Hvad sker der når du tager stikket til MAF sensoren af?

Har du renset gasspjældet?

Du siger den har gjort det fra starten af - kan tandremmen være hoppet en tak?

Er det 1.8 GDI motoren?(fra Mitsubishi ) - hvis det er så læs evt denne http://www.thevolvoforums.com/threads/v ... post.3558/
Og prøv at Google 1.8 GDI v40 idle
Så en youtube video hvor en gut skilte gasspjældet og limede nogen magneter fast på en aksel..
V70 2,4 170 Baltic manuel 2005 - Vida og Dice
Kingo
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1758
Tilmeldt: man mar 19, 2012 19:27 pm
Geografisk sted: Vangede

Re: Volvo V40 2003 tomgang

Indlægaf Strongo » tors nov 10, 2016 11:18 am

Det er ikke GDI motoren men Volvos egen. Den har motor kode B4184S2.

Vil prøve at lede efter falsk luft senere. Diverse slanger ser fine ud også mens motoren er igang.

Jeg kan ikke huske hvad det er der sker når jeg tager stikket til MAF sensoren af, det vil jeg også lige prøve senere. Jeg kan selvfølgelig ikke prøve det mens bilen står i tomgang da den jo ikke kan gå i tomgang.

Gasspjældet er ikke renset, jeg har kun haft indsugningsslangen af og kontrolleret at det så fint ud. Vil se om jeg ikke kan pille det hele fra hinanden i weekenden.

Kan ikke udelukke at tandremmen er hoppet en tak. Vil det gøre at den ikke kan gå i tomgang??

Igen mange tak for dine indput :)
Strongo
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: tirs okt 25, 2016 10:26 am

Re: Volvo V40 2003 tomgang

Indlægaf Kim S » tors nov 10, 2016 11:43 am

Hvis du bruger start gas til at finde en lækage ( jeg vil nok ikke bruge propan, har aldrig prøvet det ! men lyder meget BUM agtigt ved en lille gnist he he ... ja det gør start gas jo nok også ...sååå ups :? )
Så brug det MEGET sparsomt og efter hvert pust/åben for gas... så giv det lige tid til at forsvinde igen og start oppe fra !! da det nok vil søge op det gas du vælger at bruge, så hvis du starter nede kan du få en fejl visning på lækagen når gassen søger op og forbi en lækage længre oppe end der du har påført gassen.
Jeg har prøvet det der med bare at puste ind lidt tilfældigt......... man bliver jo heldigvis kloger og det spare i sidste ende MEGET tid og ikke mindst grå hår he he
Volvo V70 2,4T Aut. AWD 01
Kim S
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 283
Tilmeldt: man feb 01, 2016 17:06 pm
Geografisk sted: 2830 Virum

Re: Volvo V40 2003 tomgang

Indlægaf Strongo » tors nov 10, 2016 11:55 am

Hej Kim

Tak for info, det er taget til efterretning.

Kan se at der også er folk der bruger karburatorrens til at finde falsk luft. Nogen der har erfaring med det?
Strongo
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: tirs okt 25, 2016 10:26 am

Re: Volvo V40 2003 tomgang

Indlægaf Strongo » man nov 14, 2016 14:10 pm

Så er jeg kommet lidt videre.

Jeg har gennemgået for falsk luft og der er ingen utætheder. Ville falsk luft ikke også resultere i forhøjet tomgang i stedet for motoren går død? Eller er det noget jeg har misforstået?

Hvis jeg piller MAF sensoren af, går motoren ud med det samme, kan holde den igang ved at give gas, men motoren går meget ujævnt. Er det ikke sådan den skal opføre sig hvis sensoren pilles af?

Håber stadig der er en der kan fortælle mig helt præcist hvilke føler der styre tomgangsventilen?
Strongo
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: tirs okt 25, 2016 10:26 am


Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot], Majestic-12 [Bot] og 19 gæster