Oliespild 2.5T '05

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Oliespild 2.5T '05

Indlægaf gunsmoke » søn okt 30, 2016 18:32 pm

Hej Volvosnakkere
Har lidt oliespild fra motorens højre side. Har set på pakdåserne ved knastakslerne og de ser ud til at være tætte. Opmærksomheden retter sig derfor mod pakdåsen ved krumtappen. Nogle der ved om dette er typisk. Skal jeg forvente at spildet kommer fra pakdåsen eller fra oliepumpen. Maskinen har kørt 247.000 km.
På forhånd tak.
gunsmoke
 

Re: Oliespild 2.5T '05

Indlægaf gälleryd » man okt 31, 2016 5:13 am

Hej gunsmoke, har du prövet at vaske det olie väk, for at evt se hvor det kommer fra, det kan jo også väre oliekölerens 2 stk o-ringe, og pakdåserne blevet jo lavet i et bedre matriale fra ca efter 03, men jeg ville nok forsigtig vaske det olie väk, uden at remme div el-stik/samlinger, og så se om man kan finde ud af hvor det kommer fra.
Jeg havde selv et alvorligt oliespild i lördags, da jeg var på vej hjem fra jagt, måtte afvige 2 älge der stod på vejen, og körte med ca 30 km/t ned i en gröft, fyldt med store sten, som var däkket med mos, bunden på min xc70 blev 20-30 cm höjre op i kabinen og bundkar, gearkasse, vinkelväxel er bare skrot nu, så nu bliver det sjovt at se hvad forsikringen vil tilbyde, der er ikke så mange xc70 ocean-race i 2.5t fra 2006 med ca 230.000 km på tälleren tilbage, og jeg har en masse speciale ting i bilen, trä/läderrat, elsäder i begge sider foran, og har for ca en mnd siden monteret det helt store anläg i bilen,Hu 850 radio, pa300 forstärker og premiun sound sytsem höjttalere (11 stk), og jeg vil ikke have en diesel eller en med manuelgearkasse, og igår söndag kunne jeg ikke finde med de krav, jeg stiller, så nu må vi se hvad de finder på, men heldigvis skete der ikke personskade, på hverken mig eller hundene, og det er jo bare en bil :) , nå men jeg håber du finder ud af hvor den smider olie, og det bare er en lille bagatel.
venlig hilsen Jan
________________________________
2006 v70n t5 260hk (konebil)
og en (del) andre ikke-volvoer.
gälleryd
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 816
Tilmeldt: fre mar 16, 2012 9:04 am
Geografisk sted: småland og Kvikkjokk (polarcirklen)Sverige

Re: Oliespild 2.5T '05

Indlægaf gunsmoke » man okt 31, 2016 17:56 pm

gälleryd skrev:Hej gunsmoke, har du prövet at vaske det olie väk, for at evt se hvor det kommer fra, det kan jo også väre oliekölerens 2 stk o-ringe, og pakdåserne blevet jo lavet i et bedre matriale fra ca efter 03, men jeg ville nok forsigtig vaske det olie väk, uden at remme div el-stik/samlinger, og så se om man kan finde ud af hvor det kommer fra.
Jeg havde selv et alvorligt oliespild i lördags, da jeg var på vej hjem fra jagt, måtte afvige 2 älge der stod på vejen, og körte med ca 30 km/t ned i en gröft, fyldt med store sten, som var däkket med mos, bunden på min xc70 blev 20-30 cm höjre op i kabinen og bundkar, gearkasse, vinkelväxel er bare skrot nu, så nu bliver det sjovt at se hvad forsikringen vil tilbyde, der er ikke så mange xc70 ocean-race i 2.5t fra 2006 med ca 230.000 km på tälleren tilbage, og jeg har en masse speciale ting i bilen, trä/läderrat, elsäder i begge sider foran, og har for ca en mnd siden monteret det helt store anläg i bilen,Hu 850 radio, pa300 forstärker og premiun sound sytsem höjttalere (11 stk), og jeg vil ikke have en diesel eller en med manuelgearkasse, og igår söndag kunne jeg ikke finde med de krav, jeg stiller, så nu må vi se hvad de finder på, men heldigvis skete der ikke personskade, på hverken mig eller hundene, og det er jo bare en bil :) , nå men jeg håber du finder ud af hvor den smider olie, og det bare er en lille bagatel.

Hej Jan
Tak for inputtet. Prøver at se på o-ringene mellem oliekøler og bundkar, kan være der er noget at komme efter.
Havde dog dækslerne omkring tandremmen af og kunne se der var oliespild på indersiden. Fik det rengjort og kan nu se at der er oliefilm igen på den hvide skærm der sidder lige bag ved remskiven til drivremmen. Var forbi den lokale Volvopusher og han meddelte at de da skiftede ca 12 styk pakdåser ved krumtappen om året. Så prøver at se på det i næste weekend.

Surt med din xc70'er, men hellere en bulet vognbund end at få mund og kabine fyldt med frisk, råt elgkød :D Held og lykke med bilskiftet :)
gunsmoke
 

Re: Oliespild 2.5T '05

Indlægaf gälleryd » lør nov 05, 2016 9:15 am

Hej gunsmoke, hvis der er olie inde bag däkslerne, så lyder det til at väre en pakdåse, og så er det med at få det lavet, da olie og drivremme ikke er det bedste sammen.
Jeg fik lige svar for forsikringen vdr xc70 eren, 89.000 skr bare i reservedele, og da bilen er i så god stand, så taler de om at lave den, da de ikke kan finde en xc70 ocean-race som matcher min, jeg vil ikke have en diesel, og 2.5t hänger ikke på träerne, og slet ikke med alt det ekstra udstyr jeg har i min, men de har jo slet ikke pröve at köre i den efter turen i gröften, hele drivlinen lyder som om der er en der har häldt skruer i, så det ender nok med at de må finde en anden lösning.
venlig hilsen Jan
________________________________
2006 v70n t5 260hk (konebil)
og en (del) andre ikke-volvoer.
gälleryd
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 816
Tilmeldt: fre mar 16, 2012 9:04 am
Geografisk sted: småland og Kvikkjokk (polarcirklen)Sverige

Re: Oliespild 2.5T '05

Indlægaf Claus » tirs nov 08, 2016 20:52 pm

Det er oliereturrøret fra turboen der er utæt der hvor det går ind i motoren.
Venlig hilsen
Claus

_____________________________________________________________
Tidligere 242, 245, 245 igen, 940, S70, V70 ll AWD, V70 lll 2,5T, VIDA DICE.
Nu en Volvo XC40 P8 AWD Recharge 2023.
Suppeleret med en lille Renault Clio 2 fra 2008
Claus
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 3049
Tilmeldt: søn nov 07, 2010 10:29 am
Geografisk sted: Vedbæk. Nordsjælland

Re: Oliespild 2.5T '05

Indlægaf gunsmoke » ons nov 09, 2016 18:22 pm

Claus skrev:Det er oliereturrøret fra turboen der er utæt der hvor det går ind i motoren.

Hej Claus
Takker for inputtet. Det bliver tjekket i weekenden.
Vh
Bo
gunsmoke
 

Re: Oliespild 2.5T '05

Indlægaf gälleryd » tors nov 10, 2016 18:31 pm

Hej gunsmoke, hvis der kommer olie inde bag däkslerne ved tandremmen, og det sveder olie derinde fra, så tror jeg ikke det er olieretur röret fra turboen, det plejer ikke at löbe derop, det sviner mest i undervognen, og er du rigtig uheldig, så er det pakdåsen der sidder inde ved knastakslen, bag tandremmen, men det bedste er at vaske det gamle olie af og fjerne alle plastskjoldene omkring motoren i höjre side, og så se om du kan få öje på utätheden.
Jeg tror sgu at jeg köber min fars 06 v70 t5, eller finder en anden :D
venlig hilsen Jan
________________________________
2006 v70n t5 260hk (konebil)
og en (del) andre ikke-volvoer.
gälleryd
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 816
Tilmeldt: fre mar 16, 2012 9:04 am
Geografisk sted: småland og Kvikkjokk (polarcirklen)Sverige

Re: Oliespild 2.5T '05

Indlægaf gunsmoke » tors nov 10, 2016 20:20 pm

Hej Jan. Takker
Skiftede pakdåserne ved knastakslerne fordi der er var oliespild deroppe. Sikken et arbejde. Der var mange dele der skulle afmonteres. Men omvendt fint at få gået stumperne igennem. Fx var en af vaccumslangerne noget løs i fæstet og det har sikkert givet lidt falsk luft. Tilsvarende var et af positionshjulene til sensoren på indsugningsknasten en smule rustbefængt, så det blev også fjernet. Fik samtidig lært at stille VVT-hjulene :D. fik heller ikke lige pillet tandremshjulet af knasten. Det var dumt nu det hele var skilt ad. :cry: Satte en ny tandrem på nu jeg var i gang.

Desværre fortsatte oliespildet og jeg har nu også skiftet pakdåsen ved krumtappen. Kunne se der var dråber af olie under akslen og antager at dette spild er flyttet rundt i tandremskassen af tandremmen. Tror ikke fjederen var i pakdåsen. Jeg kunne i hvert fald ikke se den og det er ikke fordi der var tale om en af de nyere PFTE-pakdåser. Da jeg selv skulle montere den nye pakdåse gik det op for mig hvorfor. Fjederen hopper af hvis man monterer i hånden. Lavede et værktøj af en 27 mm top som jeg skar over i to halve og derefter kunne jeg lade pakdåsen glide fra toppen og ind på krumtappen. Rensede den hvide skærm for oliespild og holder i øjeblikket øje med nyt spild. Synes dog der er noget fedtet på motorens bagside så olietilslutningen fra turboen bliver lige tjekket i weekenden.
gunsmoke
 

Re: Oliespild 2.5T '05

Indlægaf gälleryd » fre nov 11, 2016 6:50 am

Ja, den olie kan lande på de mest vanvittige steder, og de fleste gange er det en del til 100.-, o-ringe, klips osv, men du lyder til at have gå-på mod, så det löser sig helt sikkert til sidst :) .
venlig hilsen Jan
________________________________
2006 v70n t5 260hk (konebil)
og en (del) andre ikke-volvoer.
gälleryd
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 816
Tilmeldt: fre mar 16, 2012 9:04 am
Geografisk sted: småland og Kvikkjokk (polarcirklen)Sverige


Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 15 gæster