Hvor meget gummi har man typisk brug for?

Styretøj, bremser og sikkerhed - herunder hjul.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Hvor meget gummi har man typisk brug for?

Indlægaf Strandvaskeren » lør nov 19, 2016 23:30 pm

Fantastisk overskrift, ikk? :wink:

Min 2002 S60 er lidt af en gyngehest, affjedringen er de der 14-15 år gammel og den skraber på når jeg kører hen over fortovet til min parkeringsplads. Hvis jeg sniger den over kantstenen med 0,05 km/t kan jeg undgå skrabelyden, men alt andet giver et grimt skrab. Samtidigt kommer der diverse klonklyde når jeg lader affjedringen bestille noget i sving.

Kort sagt, det er på tide med fornyelse.

Jeg har tidligere kørt med Bilstein og Eibach på andre biler, det er sgu en fornøjelse, så jeg har netop bestilt en omgang Bilstein B12 Pro-kit til min Volvo, de lover ca. 25mm sænkning selv om jeg helst havde været fri (jaja, gammel mand, blød hat), men jeg glæder mig alligevel..

Når jeg kigger på http://www.skandix.de/en/spare-parts/suspension-steering/suspension/spring-cap/697/ og http://www.skandix.de/en/spare-parts/suspension-steering/suspension/rubber-spring-mounting/1038/ tilbydes der et væld af gummidimser til udskiftning, men hvor meget har man typisk brug for?

Det sikre bud er naturligvis at købe nyt af det hele, simsalabim, den skid slået. Alternativt skal jeg splitte det hele ad, checke hvad der er mørt, samlet skidtet igen, bestille stumper hjem og splitte ad og samle igen to uger senere.

Så har nogen af jer skiftet fledre og dæmpere og hvad er jeres erfaring med gummistumper der skal skiftes?
Hygge..
Thomas
2002 S60 2.4 uden mølle
Strandvaskeren
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 189
Tilmeldt: lør okt 01, 2016 14:37 pm
Geografisk sted: Lidt udenfor Roskilde

Re: Hvor meget gummi har man typisk brug for?

Indlægaf Claus » søn nov 20, 2016 1:34 am

Hej Thomas
Når du skraber på nu så hjælper der ikke at sænke bilen, men så ved du hvorfor den skraber på.
Men alle de gummiet der er slidt bør skiftes. Efterfølgende en firhjulsudmåling er at anbefale.
Venlig hilsen
Claus

_____________________________________________________________
Tidligere 242, 245, 245 igen, 940, S70, V70 ll AWD, V70 lll 2,5T, VIDA DICE.
Nu en Volvo XC40 P8 AWD Recharge 2023.
Suppeleret med en lille Renault Clio 2 fra 2008
Claus
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 3049
Tilmeldt: søn nov 07, 2010 10:29 am
Geografisk sted: Vedbæk. Nordsjælland

Re: Hvor meget gummi har man typisk brug for?

Indlægaf Claus » søn nov 20, 2016 11:03 am

Tårnleje og tilhørerne gummier giver typisk knirke klonk lyde når man køre over noget ujævne.

Jeg skiftede en del gummiet i bagvognen et helveded arbejde til jeg lånte noget speciale trykluft værktøj.
Venlig hilsen
Claus

_____________________________________________________________
Tidligere 242, 245, 245 igen, 940, S70, V70 ll AWD, V70 lll 2,5T, VIDA DICE.
Nu en Volvo XC40 P8 AWD Recharge 2023.
Suppeleret med en lille Renault Clio 2 fra 2008
Claus
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 3049
Tilmeldt: søn nov 07, 2010 10:29 am
Geografisk sted: Vedbæk. Nordsjælland

Re: Hvor meget gummi har man typisk brug for?

Indlægaf Strandvaskeren » søn nov 20, 2016 11:14 am

Jeg er med på, at en sænkning trækker i den gale retning og havde jeg kunnet få et Bilstein/Eibach kit uden sænkning havde jeg valgt det.

Det er dog ikke frihøjden alene der afgør om den skraber på eller ej, bløde støddæmpere og slatne fjedre kan også være årsagen. Som sagt, hvis jeg kravler musestille henover kantstenen, så skraber den ikke fordi fjeder og dæmper når at reagere færdigt og løfte bilen - en lille smule hurtigere (fx. gangtempo) og det er kun hjulet der når at blive skubbet op i skærmkassen, mens karrossen bliver hvor den er og skraber på.

Jeg er relativt sikker på at skrappere fjedre og dæmpere vil løse problemet, også selv om de sænker en smule. Måske hænger mine nuværende fjedre en smule så jeg ender om med samme frihøjde alligevel? Anyway, jeg finder snart ud af om min teori holder vand, det viser dig når den nye affjedring er monteret.. :D

Okay, tårnlejer plus det løse, cool.. Jeg har adgang til et velassorteret værksted, med alt i trykluft, så jeg plejer at komme i mål.
Hygge..
Thomas
2002 S60 2.4 uden mølle
Strandvaskeren
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 189
Tilmeldt: lør okt 01, 2016 14:37 pm
Geografisk sted: Lidt udenfor Roskilde


Tilbage til Styretøj, Hjul og Bremser

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 3 gæster