af Strandvaskeren » tors dec 01, 2016 0:50 am
Fjederspændere er noget djævelskab, desværre indimellem nødvendigt djævelskab, men hvis jeg på nogen måde kan undgå at bruge dem, så gør jeg det. Der er så meget power i en spændt fjeder, det er ikke for børn.. Hvis jeg er nødt til at bruge en fjederspænder finder jeg den mest overdimensionerede jeg kan, ikke noget med de der til 2-300 kroner fra Biltema eller hvor man nu køber den slags.
Heldigvis kan man tit slippe for at bruge fjederspændere ved at bruge bilens vægt lidt kreativt, det har jeg haft succes med på en del biler, jeg har dog ikke lige prøvet på en V40 som din.
Generelt, når du løfter en bil op i løftepunkterne på karossen, så er det støddæmperne der ender med at løfte hjulene med op. Altså, du begynder at løfte i karossen og når støddæmperne på et tidspunkt er strukket helt ud slipper hjulene underlaget. Det kan udnyttes til fjederskift.
Hvis du har adgang til en lift:
1) Du løfter bilen op med liften under karossen, så alle hjul hænger frit. Støddæmperne er nu strukket helt ud.
2) Du tager hjulene af for at få bedre plads.
3) Du smider værkstedsbukke under hjulophængene, tæt ved bremseskiverne og sænker liften til bilen hviler på værkstedsbukkene.
4) Sænk liften en smule mere, så bilen nu hviler udelukkende på bukkene. Nu er det fjedrene der bærer bilen, mens støddæmperne er ca. halvt sammentrykkede.
5) Fjern bolten i toppen af støddæmperne i begge sider i enten forenden eller bagender afhængig af hvilken ende du tager først..
6) Kør liften op igen, men vær lidt forsigtig for nu er det typiske bremseslangerne der ender med at afgøre hvornår hjulene følger med karossen opad - og det er ikke sundt for bremseslanger.
..med lidt held er bremseslangerne lange nok til at fjedrene kan strække helt ud til deres naturlige længde. Hvis ikke, kan du løsne bremsekalibrene og fastgøre dem midlertidigt til karossen så de følger med karossen op i stedet for med hjulophængene ned.
Hvis du får afstanden mellem karossen og hjulophængene stor nok ender fjedrene med at være for korte, dvs. de når deres fulde længde og er lige til at pille ud, ganske ufarlige. De nye fjedre skulle også være ligetil at bakse på plads i fuldt udstrakt længde. Når de nye fjedre er på plads sænker du liften ned igen mens du styrer toppen af støddæmperen op i hullet i toppen af støddæmpertårnet. På med bolten i toppen af støddæmperen igen og det var det.
Jeg har skiftet fjedre og dæmpere på en del biler efterhånden og kun en enkelt gang har jeg været ude for at det ikke var muligt at få nok afstand mellem ophæng og karossen til at få fjedrene ud, der måtte jeg bruge en fjederspænder til lige at klemme en smule sammen på fjederen.
Hvis du ikke har adgang til en lift gør du i stedet følgende:
1) Brug en værkstedsdonkraft til at løfte karossen op på bukke så hjulene hænger frit.
2) Når karossen viler på bukkene, smider du en donkraft under hjulophængene i begge sider af fx. bagenden og løfter op indtil karossen slipper bukkene. Du får brug for to donkrafts, en til hver side.
3) Nu hvor fjederen bærer bilen skruer du bolten af toppen af støddæmperen i begge sider.
4) Sænk donkraftene langsomt i begge sider indtil fjedrene er strukket helt ud og giver slip af sig selv. Igen er du naturligvis opmærksom på bremseslangerne.
5) Ud med de fuldt udstrakte fjedre, i med de nye.
6) Hæv med donkraftene indtil støddæmperne igen kan nå op gennem hullet i toppen af tårnene og skru boltene på igen.
Fidusen ved metoden er, at du kun har fingrene i nærheden af fjedrene når de er udstrakte og ufarlige. Med fjederspændere har du på et eller andet tidspunkt fjederen i spændt tilstand ude på værkstedsgulvet og skal til have fingrene i nærheden for at løsne fjederspænderen igen, det er ikke at anbefale hvis det kan undgås.
Hygge..
Thomas
2002 S60 2.4 uden mølle