Fjederlængder V40 2,0 T

Styretøj, bremser og sikkerhed - herunder hjul.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Fjederlængder V40 2,0 T

Indlægaf loh » ons nov 23, 2016 18:54 pm

Kære kloge volvoejere

Jeg har just erhvervet en V40 2,0 T årgang 2002. En tidligere ejer har tilsyneladende voldsænket den, i hvert fald er der kun ca. 13 cm frihøjde målt umiddelbart foran baghjul og bag forhjul fra det sorte plastpanel til jord, med 195/55x15 ubelastet. Max vandring vil jeg tro, er 3-4 cm, og hjulene sidder nærmest oppe i skærmkasserne.

Synsmanden sagde "nye fjedre", og nu er mit spørgsmål - ved nogen herinde, hvor lange de skal være? Jeg kan finde længder varierende fra 370-410 mm bag og 380-410 mm foran. Koden er 4AV 2AZ, hvilket skulle være "comfort", men jeg synes ikke, det siger noget om længden på fjedrene.

mvh loh
loh
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: man nov 14, 2016 10:14 am

Re: Fjederlængder V40 2,0 T

Indlægaf Strandvaskeren » tirs nov 29, 2016 23:03 pm

Det er svært at svare entydigt på dit spørgsmål, for fjedre handler ikke kun om længden men også "stivheden/bæreevnen" (hvad det nu ellers måtte hedde på fagsprog).

En kort fjeder kan godt resultere i mere frihøjde fordi den er stivere end en blødere lang fjeder og derfor ikke sætter sig helt så meget når bilens vægt kommer på, så startlængden er lidt intetsigende.

Det du bør finde i stedet er fjedre der er lavet til din bil og så se stort på længden. De fleste reservedelspushere kan finde de rigtige fjedre til dig hvis du stikker dem din nummerplade, en del online sites kan det samme.

Jeg har lige bestilt Bilstein dæmpere og Eibach fjedre til min bil og har ingen som helst anelse om deres længder, jeg ved bare at sættet er lavet til min bil og derfor må formodes at passe.
Hygge..
Thomas
2002 S60 2.4 uden mølle
Strandvaskeren
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 189
Tilmeldt: lør okt 01, 2016 14:37 pm
Geografisk sted: Lidt udenfor Roskilde

Re: Fjederlængder V40 2,0 T

Indlægaf loh » ons nov 30, 2016 8:33 am

Tak for svaret og forklaringen Thomas.

Jeg gjorde faktisk også, som du foreslår - gav oven i købet stelnr. og fjederkoderne (4AV 2AZ) med, og de pushere jeg prøvede hos, meldte alle tilbage, at både korte og lange fjedre passer på min model. Happy days! Nå men jeg endte i min armod med at bestille et sæt "korte" på 370/380 mm, så ser vi, hvad der kommer ud af det :D

mvh loh
loh
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: man nov 14, 2016 10:14 am

Re: Fjederlængder V40 2,0 T

Indlægaf S.Bunzel » ons nov 30, 2016 22:00 pm

Strandvaskeren skrev:Det du bør finde i stedet er fjedre der er lavet til din bil og så se stort på længden. De fleste reservedelspushere kan finde de rigtige fjedre til dig hvis du stikker dem din nummerplade, en del online sites kan det samme.


He he bare det var så simplet :evil: Loh
Hvis du går til volvo så vil de bede dig om af se favekoden på fjedren!!! yar right. hvordan i h... skal man kunne finde to male pletter på en gamle rusten fjedre, og du har ikke engang de gamle fjedre!!

Jeg håber at du bliver glad for dem du har bestillet :) de foreste fjedre er et helvede at skifte fordi de har meget få vindninger. Men Biltema har værktøjet som vil give dig alle pengene tilbage i godt humør :D
http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/Varkt ... 000022289/

Mvh
Stig
08 S60 D5244T4
S.Bunzel
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 597
Tilmeldt: fre nov 09, 2007 20:03 pm
Geografisk sted: Øst for Aalborg

Re: Fjederlængder V40 2,0 T

Indlægaf loh » ons nov 30, 2016 22:17 pm

Tak Stig, alle råd modtages med kyshånd! :D

mvh loh
loh
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: man nov 14, 2016 10:14 am

Re: Fjederlængder V40 2,0 T

Indlægaf Strandvaskeren » tors dec 01, 2016 0:50 am

Fjederspændere er noget djævelskab, desværre indimellem nødvendigt djævelskab, men hvis jeg på nogen måde kan undgå at bruge dem, så gør jeg det. Der er så meget power i en spændt fjeder, det er ikke for børn.. Hvis jeg er nødt til at bruge en fjederspænder finder jeg den mest overdimensionerede jeg kan, ikke noget med de der til 2-300 kroner fra Biltema eller hvor man nu køber den slags.

Heldigvis kan man tit slippe for at bruge fjederspændere ved at bruge bilens vægt lidt kreativt, det har jeg haft succes med på en del biler, jeg har dog ikke lige prøvet på en V40 som din.

Generelt, når du løfter en bil op i løftepunkterne på karossen, så er det støddæmperne der ender med at løfte hjulene med op. Altså, du begynder at løfte i karossen og når støddæmperne på et tidspunkt er strukket helt ud slipper hjulene underlaget. Det kan udnyttes til fjederskift.

Hvis du har adgang til en lift:

1) Du løfter bilen op med liften under karossen, så alle hjul hænger frit. Støddæmperne er nu strukket helt ud.
2) Du tager hjulene af for at få bedre plads.
3) Du smider værkstedsbukke under hjulophængene, tæt ved bremseskiverne og sænker liften til bilen hviler på værkstedsbukkene.
4) Sænk liften en smule mere, så bilen nu hviler udelukkende på bukkene. Nu er det fjedrene der bærer bilen, mens støddæmperne er ca. halvt sammentrykkede.
5) Fjern bolten i toppen af støddæmperne i begge sider i enten forenden eller bagender afhængig af hvilken ende du tager først..
6) Kør liften op igen, men vær lidt forsigtig for nu er det typiske bremseslangerne der ender med at afgøre hvornår hjulene følger med karossen opad - og det er ikke sundt for bremseslanger.

..med lidt held er bremseslangerne lange nok til at fjedrene kan strække helt ud til deres naturlige længde. Hvis ikke, kan du løsne bremsekalibrene og fastgøre dem midlertidigt til karossen så de følger med karossen op i stedet for med hjulophængene ned.

Hvis du får afstanden mellem karossen og hjulophængene stor nok ender fjedrene med at være for korte, dvs. de når deres fulde længde og er lige til at pille ud, ganske ufarlige. De nye fjedre skulle også være ligetil at bakse på plads i fuldt udstrakt længde. Når de nye fjedre er på plads sænker du liften ned igen mens du styrer toppen af støddæmperen op i hullet i toppen af støddæmpertårnet. På med bolten i toppen af støddæmperen igen og det var det.

Jeg har skiftet fjedre og dæmpere på en del biler efterhånden og kun en enkelt gang har jeg været ude for at det ikke var muligt at få nok afstand mellem ophæng og karossen til at få fjedrene ud, der måtte jeg bruge en fjederspænder til lige at klemme en smule sammen på fjederen.

Hvis du ikke har adgang til en lift gør du i stedet følgende:

1) Brug en værkstedsdonkraft til at løfte karossen op på bukke så hjulene hænger frit.
2) Når karossen viler på bukkene, smider du en donkraft under hjulophængene i begge sider af fx. bagenden og løfter op indtil karossen slipper bukkene. Du får brug for to donkrafts, en til hver side.
3) Nu hvor fjederen bærer bilen skruer du bolten af toppen af støddæmperen i begge sider.
4) Sænk donkraftene langsomt i begge sider indtil fjedrene er strukket helt ud og giver slip af sig selv. Igen er du naturligvis opmærksom på bremseslangerne.
5) Ud med de fuldt udstrakte fjedre, i med de nye.
6) Hæv med donkraftene indtil støddæmperne igen kan nå op gennem hullet i toppen af tårnene og skru boltene på igen.

Fidusen ved metoden er, at du kun har fingrene i nærheden af fjedrene når de er udstrakte og ufarlige. Med fjederspændere har du på et eller andet tidspunkt fjederen i spændt tilstand ude på værkstedsgulvet og skal til have fingrene i nærheden for at løsne fjederspænderen igen, det er ikke at anbefale hvis det kan undgås.
Hygge..
Thomas
2002 S60 2.4 uden mølle
Strandvaskeren
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 189
Tilmeldt: lør okt 01, 2016 14:37 pm
Geografisk sted: Lidt udenfor Roskilde

Re: Fjederlængder V40 2,0 T

Indlægaf Strandvaskeren » tors dec 01, 2016 9:57 am

Fandt en video der viser det jeg prøvede at forklare i forrige post.

https://www.youtube.com/watch?v=vkVLBOnAifc

Fidusen er, som sagt, at fjederen når at strække sig ud til fuld længde inden den er fri af bilen.

Edit: Her er en tilsvarende video uden "robot-stemme":
https://www.youtube.com/watch?v=5E6u7dC7EHg
https://www.youtube.com/watch?v=jo0FJSi-KYs
Hygge..
Thomas
2002 S60 2.4 uden mølle
Strandvaskeren
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 189
Tilmeldt: lør okt 01, 2016 14:37 pm
Geografisk sted: Lidt udenfor Roskilde

Re: Fjederlængder V40 2,0 T

Indlægaf S.Bunzel » tors dec 01, 2016 13:24 pm

Strandvaskeren skrev:Fandt en video der viser det jeg prøvede at forklare i forrige post.

https://www.youtube.com/watch?v=vkVLBOnAifc

Fidusen er, som sagt, at fjederen når at strække sig ud til fuld længde inden den er fri af bilen.

Edit: Her er en tilsvarende video uden "robot-stemme":
https://www.youtube.com/watch?v=5E6u7dC7EHg
https://www.youtube.com/watch?v=jo0FJSi-KYs


Denne metode bliver en kæmpe udfordring men de tåbelig tårnlejer de har monteret på 40 serien :?

Mvh
Stig
08 S60 D5244T4
S.Bunzel
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 597
Tilmeldt: fre nov 09, 2007 20:03 pm
Geografisk sted: Øst for Aalborg

Re: Fjederlængder V40 2,0 T

Indlægaf S.Bunzel » tors dec 01, 2016 13:32 pm

Loh
Hvor i landet bor du?
Mvh
Stig
08 S60 D5244T4
S.Bunzel
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 597
Tilmeldt: fre nov 09, 2007 20:03 pm
Geografisk sted: Øst for Aalborg

Re: Fjederlængder V40 2,0 T

Indlægaf Strandvaskeren » tors dec 01, 2016 14:30 pm

S.Bunzel skrev:Denne metode bliver en kæmpe udfordring men de tåbelig tårnlejer de har monteret på 40 serien :?


Nu blev jeg nysgerrig og googlede mig frem til http://volvoforums.com/forum/volvo-s40-11/s40-front-suspension-problems-55390/

Du har ret, det ser ikke ud som om det er specielt nemt at komme til den der bolt i toppen af støddæmperen.

Hvis jeg skulle på sådan en opgave ville jeg starte med en luftnøgle og en langt top nedover bolten og håbe at luftnøglen spinner hurtigere end akslen fra støddæmperen roterer så bolten alligevel ender med at komme af. Det kan dog sagtens tænkes at akslen bare spinder med, så der ikke sker en skid.

Forsøg to ville være at tage en passende trækile og banke den i klemme så bolten i toppen af støddæmperen ikke kan dreje rundt, herefter ville jeg tage fat om enden af støddæmperakslen og prøve om jeg i stedet for at skrue bolten af akslen kunne skruen akslen ud af bolten. Når nu akslen kan snurre og bolten ikke kan, burde det være muligt?

Med luftnøglefinten ville jeg nok forsøge med støddæmperen helt strakt ud i håbet om at det bremser akslen i støddæmperen en smule fra at rotere. Jeg ville dog have en donkraft klar 2-3 cm under hjulophænget så hjulet ikke falder så langt hvis det skulle lykkes at få bolten af.

Ved trækileforsøget ville jeg bruge donkraften til at løfte lidt under hjulophænget i en forhåbning om, at akslen i støddæmperen snurrer nemmere når den ikke er strukket helt ud.

Det kan dog sagtens tænkes at ingen af delen virker og man er nødt til at tage hele molevitten ud med fjederen i spænd og fjederspændere og den slags.
Hygge..
Thomas
2002 S60 2.4 uden mølle
Strandvaskeren
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 189
Tilmeldt: lør okt 01, 2016 14:37 pm
Geografisk sted: Lidt udenfor Roskilde

Re: Fjederlængder V40 2,0 T

Indlægaf loh » tors dec 01, 2016 15:54 pm

-> Stig: I Frederikssund
/loh
loh
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: man nov 14, 2016 10:14 am

Re: Fjederlængder V40 2,0 T

Indlægaf S.Bunzel » tors dec 01, 2016 17:05 pm

loh skrev:-> Stig: I Frederikssund
/loh

Hmm så er lidt langt til Aalborg
08 S60 D5244T4
S.Bunzel
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 597
Tilmeldt: fre nov 09, 2007 20:03 pm
Geografisk sted: Øst for Aalborg

Re: Fjederlængder V40 2,0 T

Indlægaf loh » tors dec 01, 2016 17:33 pm

-> Stig - det må man sige :D

Men jeg har bestilt nye dæmperben også, og fjederspændere har jeg, så jeg forsøger lige at samle et komplet ben, inden jeg piller det gamle ud, så får jeg en ide om, hvad der kan lade sig gøre. Tak til alle for gode input! Første gang jeg er med i et Volvo-forum, men det virker godt og kompetent med mange gode og gavmilde rådgivere!

mvh loh
loh
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: man nov 14, 2016 10:14 am


Tilbage til Styretøj, Hjul og Bremser

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 2 gæster