Vida/Dice begyndervanskeligheder, har brug for hjælp.

El-systemet, instrumenter (herunder de mekaniske) - strøm og teknik.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Vida/Dice begyndervanskeligheder, har brug for hjælp.

Indlægaf Strandvaskeren » lør okt 01, 2016 22:38 pm

Jeg skiftede for nyligt pærer i klimapanelet på min S60'er og da det var done skrev infopanelet noget i stil med "SRS/Airbag fejl, service straks!".

Det undrede mig lidt, da jeg ikke har været i nærheden af noget airbag relateret, så jeg googlede og fandt en tråd på et eller andet forum med en der havde samme problem. Folk i tråden kom med detajlerede beskrivelser af hvordan vedkommende skulle skille førersædet ad og udskifte airbag, men midt i det hele var der en der spurgte "Har du haft klimapanelet ude og huskede du at pille polerne af batteriet inden du gik i gang?". Det viser sig åbenbart, at hvis man klikker multistikkene bagpå klimapanelet fra uden først at hive klemmerne fra batteriet, så kvitterer bilen med at erklære airbagfejl. Så vidt så godt..

Nu er det dog sådan, at jeg ikke gider betale Volvo for at nulstille fejlkoder hver gang jeg skifter pærer i et instrumentpanel, så jeg susede på ebay og købte mig en Dice dims, en af dem med fire forskellige farver lysdioder, da de efter sigende skulle være bedre end dem med 4 blå dioder.

Problemet er, at jeg kan sagtens få min bærbare til at snakke med Dice, men jeg kan ikke få Dice til at snakke med min bil. Jeg har prøvet at installere Vida i en virtuel maskine på min linux bærbare, der var fin forbindelse til Dice'n, men Vida gider ikke forbinde til bilen. Så skiftede jeg disken i den bærbare ud til en anden og installerede Windows 7 direkte på uden noget virtuelt (min Dice boks er en 2014D og kræver IE9 og Win7), det hjalp ikke en skid. På med en 32 bit Windows 7 i stedet for en 64 bit 7'er, stadig fin forbindelse til Dice'n, men nul forbindelse til bilen. Jeg har også downloaded en færdig konfiguration som virtualbox fra en svensker, det giver præcis samme resultat, fint hul igennem til Dice'n fra computeren, men nul hul igennem til bilen. Den orange lampe der indikerer kommunikation mellem Dice og bilen forbliver slukket (bortset fra når jeg laver en test på forbindelsen til Dice, der blinker alle 4 lamper).

Nu er jeg der hvor jeg vil spørge om der er en på Sjælland der har et fungerende vida/dice setup og gider lege? Jeg gad godt prøve om mit setup kan "detecte" din bil og om dit setup mon virker med min dice dims eller mit setup mon virker med din dice? Lige nu ved jeg ikke om det bare er min bil der er stædig og nægter at snakke med nogen eller om det er min dice der er defekt eller om det er min computerkonfiguration der er helt i hampen. Så gad godt vide om dit setup kan snakke med min bil eller mit setup kan snakke med din bil, hvis altså du er i humør til den slags. Jeg kvitterer gerne med et par flasker pressede druer eller hvad der nu skal til..
Hygge..
Thomas
2002 S60 2.4 uden mølle
Strandvaskeren
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 189
Tilmeldt: lør okt 01, 2016 14:37 pm
Geografisk sted: Lidt udenfor Roskilde

Re: Vida/Dice begyndervanskeligheder, har brug for hjælp.

Indlægaf Kim S » søn okt 02, 2016 10:41 am

Dav :D
Nu er jeg også forholdsvis ny i VD universet.... og min forstand på computer ligger på tænd, peg med mus, et finger systemet og sluk.
Da jeg fik VD havde jeg også problemer med at få det til at snakke sammen, så læste alt jeg kunne om det, kom frem til at mit KUN kunne køre med Win PRO 7, 64 Bit og så over 2 gb ram ( har så 4 ram ) samt i9 som net del.
Jeg havde ikke en blærbar og købte så en billig på dba ( Lenovo Thinkpad x 201 i ), på denne lå der nogle ting i forvejen, men tænkte at det nok ikke gjorde noget...... da jeg havde forsøgt MANGE gange i LANG tid :evil: , gav jeg op og lavet en format C: :shock: ( med min viden i computer uhhhhhh ) ....... fik win7 pro ind, satte den til 64 bits og fik i9 på... alt der ikke skulle bruges ( spil, skrive program og div blev fjernet ) , så kom det store øjeblik :o fik lagt disken i det externe drew og fik indstalleret det hele :D ud til dytten i med stikket.... :o ba da bing ba da bum... det virkede sgu :D
Jeg ved ikke hvad der er med de programmer, de virker utrolig følsomme, men efter det virker har der intet været, der er lagt lidt extra ind ( kun bil relateret, så den blærbar er KUN auto ).... og den virker endnu.
Prøv det.... kunne jo være det så også virker bagefter..... ellers må vi jo lege sammen ( øjjj det lyder lummert :D ) jeg befinder mig i 2830 virum og du i Roskilde området, så det er sgu da ok afstand he he alt for en lille VOLVO tur..... :D
Med venlig hilsen
Kim S
Volvo V70 2,4T Aut. AWD 01
Kim S
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 283
Tilmeldt: man feb 01, 2016 17:06 pm
Geografisk sted: 2830 Virum

Re: Vida/Dice begyndervanskeligheder, har brug for hjælp.

Indlægaf Kingo » søn okt 02, 2016 16:47 pm

Hvordan oplever du at fu ikke kan kommunikere med bilen ?- prøv at beskriv hvad du gør og hvad der sker.

Feks :"venter på at den lille trekant er blevet grøn - klikker på vida symbolet" osv.
V70 2,4 170 Baltic manuel 2005 - Vida og Dice
Kingo
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1758
Tilmeldt: man mar 19, 2012 19:27 pm
Geografisk sted: Vangede

Re: Vida/Dice begyndervanskeligheder, har brug for hjælp.

Indlægaf Strandvaskeren » søn okt 02, 2016 21:09 pm

Sådan frit fra huskeren..

Forsøg nummer 1:
Linux bærbar med Windows 7 pro i en virtualbox, jeg havde ikke rigtigt held med at slippe usb styringen igennem fra linux'en til den virtuelle windows, så det droppede jeg indtil videre.

Forsøg 2:
Ud med ssd'en og i med en gammel harddisk fra gemmerne. Frisk installation af Win 7 pro 64 bit uden noget linux og uden noget virtuelt. Vida 2014D installeret fra den skive der fulgte med min dice, IE9 og Framework 3.5. Vida'en patchet med den medfølgende patch.

Jeg sætter dice til min bil, den giver sig til at blinke med den grønne og den blå lampe. Jeg tænder den bærbare, venter på at dive ikonet i task bar skifter fra rød til gul til grøn. Jeg tilslutter dice til computeren og den bliver grønt og gult. Jeg tænder vida-all-in-one, logger ind som admin og når jeg tester forbindelsen til dice blinker den med alle 4 lamper og skriver OK. Når jeg klikker "Read vehicle" blinker den grønne og den gule på dice'n, men der er intet lys fra den orange (som indikerer kommunikation med bilen). Efter processbaren har kørt et par ture får jeg besked om at min bil nok er fra før 1999 eller har defekt CEM eller at jeg har glemt at sætte tænding på. Under hele processen har jeg nøglen drejet til stilling 2, dvs. der er tænding på.

Forsøg 3:
Frisk installation af win7 pro 64 bit på maskinen. Downloadede et image til en virtuel maskine hos en svensker og har den i en virtualbox. Starter den virtuelle maskine med svenskerens installation og oplever præcis samme forløb som i forsøg 2.

Forsøg 4:
Frisk installation af win 7 pro 64 bit på maskinen, frisk installation af win 7 pro 32 bit i en virtualbox. Vida 2014D installeret fra den medfølgende skive, IE9 og net 3.5. Samme reaktion som i forsøg nummer 2, vida snakker fint med dice, men dice snakker ikke med bilen.

Forsøg 5:
Frisk Win 7 pro 32 bit installeret direkte på computeren uden noget virtualbox. 2014D, IE9 og net 3.5 installeret og igen sker der præcis det samme.

Forsøg 6:
Frisk Win 7 pro 32 bit installeret direkte på computeren, men nu med en Vida 2014D jeg har fundet på nettet. Bortset fra at jeg nu skal logge ind på vida med user 1 i stedet for user admin, så er det business as usual, det går fint at kommunikere med dice fra computeren, men den fejler når jeg prøver at lave "read vehicle".

Undervejs i nogle af de mange forsøg har jeg også prøvet at indtaste min bils stelnummer og data manuelt og klikke på Diagnostics - den tester en hel masse 3 bogstavers forkortelser og når efter et par minutter frem til at intet svarer. Den orange led på dice er slukket under hele processen.

De eneste tidspunkter jeg ser den orange lyse er når jeg tester forbindelsen med Dice Configuration.

Laptoppen er en Lenovo X220 i5 med 12 GB ram så det burde være okay.

Som jeg ser det er der 3 muligheder:

1) Måske er jeg for svag til at konfigurere min bærbare ordentligt - jeg plejer at være relativt skarp til den slags, men jeg vil ikke udelukke at fejlen ligger hos mig.
2) Måske er min dice defekt, så uanset hvor fantastisk jeg konfigurerer min bærbare så fejler det.
3) Måske gider min bil ikke snakke med en dice. Den vil godt snakke med sådan en håndholdt fejlkodeudlæser, men det er jo ikke nogen garanti.

Jeg har snakket med Kim i PB og vi er ved at få arrangeret noget. Kim har et setup der virker, så det er spændende om hans computer og hans dice vil kommunikere med min bil, så kan jeg udelukke punkt 3. Bagefter kan vi så teste om hans computer virker sammen med min dice, så jeg måske kan udelukke punkt 2 eller om min computer virker med hans dice så jeg i stedet kan udelukke punkt 1.
Hygge..
Thomas
2002 S60 2.4 uden mølle
Strandvaskeren
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 189
Tilmeldt: lør okt 01, 2016 14:37 pm
Geografisk sted: Lidt udenfor Roskilde

Re: Vida/Dice begyndervanskeligheder, har brug for hjælp.

Indlægaf Ulrik Friis » søn okt 02, 2016 22:52 pm

VIDA 2014D blev installeret på en W7 Pro 64 bit. Den ville ikke snakke med bilen, men gerne med DiCEn. Installerede så W7 Pro 32 bit og lagde VIDA på. Voilà! Det er samme VIDA som Kim har.

Men - kan du se DiCEn i Bilprofil i VIDA?

Kim har mit telefonnummer - ring hvis I har brug for en trediemand til projektet.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2070
Tilmeldt: søn okt 07, 2007 16:37 pm
Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Re: Vida/Dice begyndervanskeligheder, har brug for hjælp.

Indlægaf Strandvaskeren » man okt 03, 2016 7:04 am

Jep, Vida ser dicen som dice-209713 eller hvad det nu er, et sekscifret nummer med 20 først.
Hygge..
Thomas
2002 S60 2.4 uden mølle
Strandvaskeren
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 189
Tilmeldt: lør okt 01, 2016 14:37 pm
Geografisk sted: Lidt udenfor Roskilde

Re: Vida/Dice begyndervanskeligheder, har brug for hjælp.

Indlægaf Kingo » man okt 03, 2016 8:25 am

Læs evt denne http://forums.swedespeed.com/showthread ... &_k=lixnvq

Jeg fulgte hans vejledning - de første gange viste det sig at jeg kun hørte efter 99%..,så virkede det ikke - da jeg fulgte 100% virkede det (med win10 64 bit)

Han beskriver også diverse fejlmuligheder.

Jeg gad ikke rydde op hver gang jeg prøvede så jeg reinstallerede Windows hver gang det gik galt.

Jeg har vida 2012 mener jeg på en ældre maskine - og 2014 på den nyere - hvis du vil prøve dice'en på begge er du velkommen i Vangede.
V70 2,4 170 Baltic manuel 2005 - Vida og Dice
Kingo
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1758
Tilmeldt: man mar 19, 2012 19:27 pm
Geografisk sted: Vangede

Re: Vida/Dice begyndervanskeligheder, har brug for hjælp.

Indlægaf Strandvaskeren » tirs okt 04, 2016 17:10 pm

Så har jeg været en tur forbi Kim og har både fået hilst på hans hest af en hund (eller var det en hund af en hest?!?) og er samtidigt blevet klogere, så det har alt i alt været en fin dag.

Inden jeg besøgte Kim havde jeg fulgt windows 10 forklaringen på Swedespeed til punkt og prikke, men fik stadig samme resultat: fint hul igennem mellem computer og dice, men nul hul igennem mellem dice og bil.

Vel ankommet hos Kim satte vi hans bærbare og hans dice til min bil og simsalabim så var bilen identificeret og der var hul igennem.

Så prøvede vi min bærbare med Kims dice og min bil, igen var der ikke et øje tørt, fint hul igennem til bilen.

Kim's bærbare med min dice gad ikke snakke med min bil, ligesom min bærbare med min dice ikke gider snakke med min bil.

Konklussionen må være at min dice er defekt, så den ryger retur til en ombytter - heldigvis er den købt hos en gut i Frankfurt, så det må blive hans problem at få den videre til kineserne (hvor den sikkert oprindeligt kommer fra).

Kim havde dog også en anden spændende dims, en Autel MaxiDiag Elite http://www.auteltech.com/Professional%20Scan%20Tools/393.jhtml - den kunne udlæse en bunke fejlkoder og cleare dem, inklusive den SRS/Airbag fejl der ellers ifølge rygtet kun kan cleares af en vida/dice kombi. Den billige Autel MaxiScan jeg selv har kan hverken læse eller nulstille SRS fejl, kun de der almindelige fejlkoder, men det kunne Kim's "voksenmodel".

Nu har jeg bestilt mig sådan en MaxiDiag Elite fætter som supplement til mit vida/dice show (når ham tyskeren får sendt mig en dice der virker).
Hygge..
Thomas
2002 S60 2.4 uden mølle
Strandvaskeren
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 189
Tilmeldt: lør okt 01, 2016 14:37 pm
Geografisk sted: Lidt udenfor Roskilde

Re: Vida/Dice begyndervanskeligheder, har brug for hjælp.

Indlægaf Kim S » tirs okt 04, 2016 17:18 pm

Tak for besøget.... dejligt at få sat ansigt på " bare " et navn. :D
Mit lille gebis, dejligt at have ved hånden.... :D hvis nogen piller ved båd eller bil, så går den lige igennem hegnet ( har lappet det et par gange :lol: )
Volvo V70 2,4T Aut. AWD 01
Kim S
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 283
Tilmeldt: man feb 01, 2016 17:06 pm
Geografisk sted: 2830 Virum

Re: Vida/Dice begyndervanskeligheder, har brug for hjælp.

Indlægaf Kim S » søn dec 04, 2016 13:38 pm

Hello.....
Fik du byttet din Dice ? og virker det nu... håber det bare spiller ! ! :D
Fik aldrig spurgt dig.... så hermed er det gjort :D
Volvo V70 2,4T Aut. AWD 01
Kim S
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 283
Tilmeldt: man feb 01, 2016 17:06 pm
Geografisk sted: 2830 Virum

Re: Vida/Dice begyndervanskeligheder, har brug for hjælp.

Indlægaf Strandvaskeren » søn dec 04, 2016 14:31 pm

Jeg har fået pengene retur og ikke købt noget andet endnu.

Jeg har lært en del ting af processen, bla. at man ikke kan stole på den lokation der er opgivet på ebay. Jeg købte min Dice fra Tyskland da jeg ikke gad told og afgifter og den slags, men det viste sig efterfølgende at sælgeren var fra Kina. Så når man på ebay klikker på "European Union only" så checker den kun hvor varen befinder sig nu, ikke nationaliteten af sælgeren. Kineseren havde en lageradresse i Frankfurt og min Dice kom derfra, men da jeg skulle returnere den skulle den til Kina.

Måden at opdage om tyskere er tyskere eller kinesere på ebay er, når du har fundet en vare og checket at lokaliteten siger Tyskland, så skal du efterfølgende klikke på sælgers navn for at få at vide om sælgeren bor i Tyskland eller ej. Lesson learned.

Kineseren var for øvrigt utrolig venlig og hjælpsom hele vejen igennem, så ikke et ondt ord om kinesere, jeg troede bare tingene kunne håndteres "lokalt" her i Europa.

Han startede med at tilbyde at checke min installation igennem ved at lave fjernskrivebord til min computer. Det afslog jeg, dels fordi mit setup virkede fint med din Dice, dels fordi jeg ikke slipper folk jeg ikke kender løs på min computer uanset hvor venlige de så i øvrigt er. Rent faktisk slipper jeg heller ikke folk jeg kender løs på min computer, så det var ikke noget personligt.

Jeg tilbød i stedet at sende Dice'n til Tyskland, men han ville have den til Kina i stedet. Han sendte mig pengene til fragten og så røg den til Kina. Han peb lidt over at den blev nappet i tolden hos kineserne, men sådan kan det jo gå.

Ifølge kineseren fejlede Dice'n ikke noget, den virkede fint hos ham efter sigende. Han foreslog at sende den retur til mig og fjernbetjene min computer indtil den også virkede hos mig, hvilket jeg afslog med samme begrundelse som før - "Jeg ved mit setup virker for det virkede med Kim's Dice og nej jeg slipper ikke folk løs på min computer".

Resultatet blev at jeg fik pengene igen.

I mellemtiden er jeg blevet rigtigt glad for min Autel, den gør det sgu godt.

Jeg skal stadig have mig en Dice på et tidspunkt. Jeg har en bekendt der mumler noget om at han ikke får brugt sin, så jeg har planer om en dag at låne den og se om den virker med mit setup og så give ham et passende tilbud. Alternativt er der en gut i Litauen der får rigtigt gode anmeldelser for de Dice han sælger, så det kan være jeg prøver sådan en. Lige nu orker jeg dog ikke at kaste mig ud i noget, der gik næsten 3 måneder med det cirkus med min første Dice.
Hygge..
Thomas
2002 S60 2.4 uden mølle
Strandvaskeren
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 189
Tilmeldt: lør okt 01, 2016 14:37 pm
Geografisk sted: Lidt udenfor Roskilde

Re: Vida/Dice begyndervanskeligheder, har brug for hjælp.

Indlægaf Ulrik Friis » man dec 05, 2016 0:50 am

Et forsigtigt spørgsmål: Opdaterede du firmwaren i DiCEn?
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2070
Tilmeldt: søn okt 07, 2007 16:37 pm
Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Re: Vida/Dice begyndervanskeligheder, har brug for hjælp.

Indlægaf Strandvaskeren » man dec 05, 2016 20:10 pm

Ulrik Friis skrev:Et forsigtigt spørgsmål: Opdaterede du firmwaren i DiCEn?

Nej, men den var allerede opdateret til nyeste version, mener det var 5.6.2 men jeg kan godt huske forkert. Da den ikke virkede bad jeg den lede efter en update og den svarede tilbage at det var nyeste version.
Hygge..
Thomas
2002 S60 2.4 uden mølle
Strandvaskeren
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 189
Tilmeldt: lør okt 01, 2016 14:37 pm
Geografisk sted: Lidt udenfor Roskilde


Tilbage til El-system og Instrumenter

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 7 gæster

cron