XC70 D 185hk 2006 Går ujævnt og istå ved koldstart

El-systemet, instrumenter (herunder de mekaniske) - strøm og teknik.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Re: XC70 D 185hk 2006 Går ujævnt og istå ved koldstart

Indlægaf Lars møller » ons dec 07, 2016 8:27 am

Hej.
Nu er EGR ventilen skiftet. Det havde ikke den store effekt desværre.
Lars møller
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 20
Tilmeldt: tirs nov 15, 2016 10:32 am
Geografisk sted: 7480 Vildbjerg

Re: XC70 D 185hk 2006 Går ujævnt og istå ved koldstart

Indlægaf jimDK » tors dec 08, 2016 22:04 pm

Æv!

Der er et gasspjæld lige inden indsugningen til motoren,
som bruges når motoren stoppes, lukker for luften så forbrændingen kvæles.
(så vidt jeg husker)

Det er lidt langt ude, men det kunne måske være årsagen.
Men det giver ikke mening, at det spjæld skulle fungere bedre, efter opvarmning med fyret.
XC60 2014 D5 AWD Summum(5 pers.) + XC90 2007 D5 AWD Summum (7 pers.) DiCE og PPCII. http://www.XC90.dk http://www.S80.dk
Brugeravatar
jimDK
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2047
Tilmeldt: tors maj 06, 2010 12:30 pm
Geografisk sted: 8830,Hammershøj,ved viborg

Re: XC70 D 185hk 2006 Går ujævnt og istå ved koldstart

Indlægaf KajXC90 » tors dec 08, 2016 23:09 pm

Hvor længe efter startermotoren slipper holder den strøm på gløderørene ?
Hvis kompressionen på en eller flere cylindre er bob-bob-bob semi-OK, så er det måske netop når gløden slukker efter koldstarten, at du oplever udsættere og den måske går i stå.
Det vil du formentlig netop ikke opleve, når oliefyret har kørt en forvarmning.
Jeg ved godt Volvo D5 er særligt kilometer-robust, men der er vel beretninger om motorer, der er slidt til kanten af driftsikker efter 300000 km. Spørgsmålet er således: Er kompressionen OK ? V.h. Kaj
XC90 D5 aut. 2007
KajXC90
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 21
Tilmeldt: tirs jan 07, 2014 23:41 pm
Geografisk sted: Skibinge pr. 4720 Præstø

Re: XC70 D 185hk 2006 Går ujævnt og istå ved koldstart

Indlægaf Lars møller » fre dec 09, 2016 14:24 pm

KajXC90 skrev:Hvor længe efter startermotoren slipper holder den strøm på gløderørene ?
Hvis kompressionen på en eller flere cylindre er bob-bob-bob semi-OK, så er det måske netop når gløden slukker efter koldstarten, at du oplever udsættere og den måske går i stå.
Det vil du formentlig netop ikke opleve, når oliefyret har kørt en forvarmning.
Jeg ved godt Volvo D5 er særligt kilometer-robust, men der er vel beretninger om motorer, der er slidt til kanten af driftsikker efter 300000 km. Spørgsmålet er således: Er kompressionen OK ? V.h. Kaj


Hej Kaj.

Forvarmningen fortsætter et godt stykke tid efter start. Nogle minutter faktisk.. Kompressionen er ok. Motoren blev skiftet til en fabriksny ved 253000 km. Det lader umiddelbart til at udsættere kommer når EGR ventilen åbner efter start. Ca 3 sekunder efter start. Og forsvinder igen efter ca 10 sekunder. Jeg har prøvet at koble EGR fra også, men uden resultat. Også efter den er blevet skiftet.

Lars
Lars møller
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 20
Tilmeldt: tirs nov 15, 2016 10:32 am
Geografisk sted: 7480 Vildbjerg

Re: XC70 D 185hk 2006 Går ujævnt og istå ved koldstart

Indlægaf KajXC90 » fre dec 09, 2016 23:17 pm

OK. Skal EGR åbne ved kold tomgang ?
Det jeg ved om EGR er generelt at EGR er aktiv/reguleres ved mellem belastning (altså ej tomgang og ej fuld gas) og kun når en vis motortemperatur er opnået. Der er sikkert flere parametre med nu - fx udetemperatur og diverse sensorer før og efter partikelfilter. V.h. Kaj
XC90 D5 aut. 2007
KajXC90
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 21
Tilmeldt: tirs jan 07, 2014 23:41 pm
Geografisk sted: Skibinge pr. 4720 Præstø

Re: XC70 D 185hk 2006 Går ujævnt og istå ved koldstart

Indlægaf Lars møller » fre dec 09, 2016 23:48 pm

KajXC90 skrev:OK. Skal EGR åbne ved kold tomgang ?
Det jeg ved om EGR er generelt at EGR er aktiv/reguleres ved mellem belastning (altså ej tomgang og ej fuld gas) og kun når en vis motortemperatur er opnået. Der er sikkert flere parametre med nu - fx udetemperatur og diverse sensorer før og efter partikelfilter. V.h. Kaj


Du har ret. EGR er lukket ved start og åbner så når motortemperaturen er steget til et givent tal for afbrænding af uforbrændt brændstof. Medmindre der er brug for moment. Så lukker den igen ved øget turbotryk. Derfor har jeg også skiftet temp sensorer og lambdasonder og partikkelfilter. Der har ikke været nogen VIDA fejl på nogle af disse elementer, så derfor er den lidt vanskelig. Min gamle EGR var da fedtet, men slet ikke som man sommetider ser dem. Jeg har haft bilen ved Volvo i Holstebro 3 gange angående dette. De plejer at være yderst kompetente, men den her har de heller ikke kunnet knække. Der er jo selvfølgelig en ting jeg stadig kan gøre. 20 liter methanol og en tændstik.. Men det er heller ikke noget super løsning ;-)
Lars møller
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 20
Tilmeldt: tirs nov 15, 2016 10:32 am
Geografisk sted: 7480 Vildbjerg

Re: XC70 D 185hk 2006 Går ujævnt og istå ved koldstart

Indlægaf Klågem » lør dec 10, 2016 11:50 am

Hvad med armen til hvirvelspjældet. Den er vel ikke faldet af.
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 5381
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 2:15 am
Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Re: XC70 D 185hk 2006 Går ujævnt og istå ved koldstart

Indlægaf Lars møller » man dec 12, 2016 8:31 am

Klågem skrev:Hvad med armen til hvirvelspjældet. Den er vel ikke faldet af.


Hej.
Nej. Den sidder som den skal. Den bliver ved med at melde fejl på gløderør. Selv om de åbenlys ikke fejler noget og gløder som de skal. Kan der ligge en anden fejl der giver udslag i denne fejl?
Lars møller
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 20
Tilmeldt: tirs nov 15, 2016 10:32 am
Geografisk sted: 7480 Vildbjerg

Re: XC70 D 185hk 2006 Går ujævnt og istå ved koldstart

Indlægaf Klågem » tirs dec 13, 2016 14:28 pm

Lars møller skrev:
Klågem skrev:Hvad med armen til hvirvelspjældet. Den er vel ikke faldet af.


Hej.
Nej. Den sidder som den skal. Den bliver ved med at melde fejl på gløderør. Selv om de åbenlys ikke fejler noget og gløder som de skal. Kan der ligge en anden fejl der giver udslag i denne fejl?

Prøv at tage forvarmerrelæet af og mål gløderørene igennem ledningerne.
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 5381
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 2:15 am
Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Re: XC70 D 185hk 2006 Går ujævnt og istå ved koldstart

Indlægaf Lars møller » tors jan 05, 2017 15:21 pm

Epilog

Problemet er tilsyneladende løst. Efter at have målt gløderør og kabebelbundter utallige gange er jeg kommet til den konklusion at det var kabelskoene på gløderørene der manglede forbindelse. Stikket til gløderørene er gemt i gummipiben og lidt vanskelig at nå med testeren. Stikket/kabelskoen er konstrueret således at der er en yderdel som kabelet aer samlet med og en fjederende inderdel som klemmer på gløderørets forbindelse. Imellem de 2 dele var forbindelsen meget dårlig på 4 ud af 5. Derfor de mange fejl på gløderør sikkert. Jeg har renset og klemt stikken og nu starter bilen uden problemer. Mit næste problem er så hvor man kan skaffe løse gummipiber og kabelsko/stik. Volvo kan klare et komplet motorledningsnet ;-(
Nogen der har en løsning på det?

Lars
Lars møller
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 20
Tilmeldt: tirs nov 15, 2016 10:32 am
Geografisk sted: 7480 Vildbjerg

Re: XC70 D 185hk 2006 Går ujævnt og istå ved koldstart

Indlægaf Lars møller » fre jan 06, 2017 12:02 pm

Lars møller
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 20
Tilmeldt: tirs nov 15, 2016 10:32 am
Geografisk sted: 7480 Vildbjerg

Foregående

Tilbage til El-system og Instrumenter

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 22 gæster