Hvirvelspjæld borte - erfaringer?

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Hvirvelspjæld borte - erfaringer?

Indlægaf JönssonV70 » fre dec 09, 2016 16:15 pm

Hej
Efterfølgeren til dette indlæg:

d5 nødprogram samt langsom start
Indlægaf JönssonV70 » man dec 05, 2016 15:20 pm

Min V70 d5 '09 er begyndt at opføre sig mærkeligt. Det begyndte med at den ikke ville slå igang med det samme - startmotor kører livligt rundt med der går nogle sekunder (måske 5) inden den slår igang. Når jeg så vil slå fartpioten til, reagerer bilen ikke på det. Ind til siden, sluk og start bilen - så virker den igen.
Nu kører jeg så hjem fra job, og den kører fint. På et tidspunkt skal jeg overhale, og træder speederen i bund. Da motoren runder 3200 omdr. ca., sætter den ud - den går dog ikke i nødprogram, hvilket jeg finder underligt.
Dagen efter kører jeg ud til mekanikeren. Bilen starter dårligt igen, eller rettere, den står og tykker lidt inden jeg trykker på start/stop igen og så igen, og den hopper igang.
Udlæsning af fejlkoder giver rimelig meget forskelligt.
1 fejl på luftmassemåler
2 fejl på knastakselføler
Så sletter vi fejl og vender en tur i den igen - mekanikeren kører - han træder speederen i bund - motoren sætter - han holder speederen i bund, og den går i nødprogram. Da vi så kommer tilbage læser vi fejl ud igen.
1 generel turbofejl
2 fejl på knastakselføler
Er der nogen, der har lidt bud på hvad er galt her? Bare lige inden mekanikeren skifter alt imellem nummerpladerne :lol:

Har mekanikeren fundet fejlen. Det var et hvirvelspjæld, der var væk - altså knækket og nu pist væk.

Er der nogen herinde, der har erfaringer med en motor, der har spist et sådan spjæld? Kan ventiler osv. holde til det, eller skal jeg regne med et motorskift indenfor den nærmeste fremtid?
Vh. Jens
JönssonV70
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 11
Tilmeldt: tors dec 06, 2012 20:17 pm

Re: Hvirvelspjæld borte - erfaringer?

Indlægaf S.Bunzel » lør dec 10, 2016 8:13 am

Hej Jens

Har din mekaniker haft motoren adskilt og fundet hvirvelspældet borte og ikke kun armen der var væk?
Men de små spjæld er lavet af plastik sat på en metal pind.
Billedet er fra da jeg skiftede mit spjæld.
viewtopic.php?f=3&t=11238
Mvh Stig
Billede
08 S60 D5244T4
S.Bunzel
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 597
Tilmeldt: fre nov 09, 2007 20:03 pm
Geografisk sted: Øst for Aalborg

Re: Hvirvelspjæld borte - erfaringer?

Indlægaf JönssonV70 » lør dec 10, 2016 21:28 pm

Hej Stig,
Min mekaniker har skiftet spjæld + aksel. Det midterste plastikspjæld manglede og turboen virker til at have meget slup nu. Bilen kører godt, synes jeg, men spørgsmålet er om det kun er turboen, der har taget skade....
Det begynder jo hurtigt at rende fra én, sådan rent prismæssigt, på sådan en diesel :roll:
Vh. Jens
JönssonV70
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 11
Tilmeldt: tors dec 06, 2012 20:17 pm


Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 23 gæster