automatgear hårdt skift i et gear

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

automatgear hårdt skift i et gear

Indlægaf Heinejepsen » man jan 02, 2017 15:05 pm

Hej med jer, som overskriften siger så har volvoen et lidt hårdt skift fra 2 til 3 gear. Når bilen er helt kold så er det der ikke så glider den noget mere i gearne og så mærker man det ikke. Men efter kort tid så laver den et noget hårdt skift og kun mellem de to gear. Jeg har fået flushet kassen, uden det gjorde nogen forskel, men skal den nulstilles altså adaptionen? Kan det have nogen effekt måske. Den kan jo også bare være slidt.

/Heine
Heinejepsen
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 80
Tilmeldt: tors jan 21, 2016 21:09 pm

Re: automatgear hårdt skift i et gear

Indlægaf Kim S » tirs jan 03, 2017 0:31 am

Har fået at vide at gearkassen selv finder ud at et kørsels mønster efter lidt kørsel/tid, men det skader vel ikke at få den nulstillet.
Jeg var hos en gearkasse mand da jeg købte min, den havde også et lidt hårdt skifte en gang imellem, ikke altid men sådan lidt on/of, han sagde jeg skulle få den skyllet og kørt ind ( fik det så gjort og det hjalp på min ) men så sagde han at der sidder nogle solonoids i kassen og hvis der var lidt skidt og/eller slid på dem .. ja så var der faktisk kun en vej, skille den ad og efter se - rense eller skifte de før omtalte = mange penge.
Så måske en tur forbi en med vida og få den nulstillet og kørt ind, og håbe på at det klare det.
Ellers må du lige forbi en gearkasse mand der kan hjælpe med en forklaring ( husk nu at de gerne vil tjene penge, helt som os andre ... så måske et par mekker besøg og så se om de siger det samme ) , der er kæmpe foreskel på div priser ..... så ikke tag den første og bedste, men undersøg så meget/mange du orker..
Volvo V70 2,4T Aut. AWD 01
Kim S
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 283
Tilmeldt: man feb 01, 2016 17:06 pm
Geografisk sted: 2830 Virum

Re: automatgear hårdt skift i et gear

Indlægaf Heinejepsen » man jan 09, 2017 15:45 pm

Nå jeg skrev lige en mail til BKAuto ved Århus for at høre hvad deres mening og om de kunne gøre noget umiddelbart. Jeg har kun skrevet med dem og vi har aftalt at jeg kommer forbi en dag da de lige skal se den først inden de konkluderer noget (hvilket lyder ganske fornuftigt). Men hans melding var at det var en dårlig ide jeg havde fået gearkassen skyllet fordi så satte der sig skidt i filtret og det skulle gearkassen afmonteres og renses for at fikse. Det forstår jeg ikke noget af, tænker da at det må være bedre der sidder spåner i filtret end den kører med gammel sort olie. Men der er måske noget jeg har misforstået??
Heinejepsen
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 80
Tilmeldt: tors jan 21, 2016 21:09 pm

Re: automatgear hårdt skift i et gear

Indlægaf Volvos » fre jan 20, 2017 16:44 pm

Heinejepsen skrev:Nå jeg skrev lige en mail til BKAuto ved Århus for at høre hvad deres mening og om de kunne gøre noget umiddelbart. Jeg har kun skrevet med dem og vi har aftalt at jeg kommer forbi en dag da de lige skal se den først inden de konkluderer noget (hvilket lyder ganske fornuftigt). Men hans melding var at det var en dårlig ide jeg havde fået gearkassen skyllet fordi så satte der sig skidt i filtret og det skulle gearkassen afmonteres og renses for at fikse. Det forstår jeg ikke noget af, tænker da at det må være bedre der sidder spåner i filtret end den kører med gammel sort olie. Men der er måske noget jeg har misforstået??


Ja, det lyder unægteligt mærkeligt. Ny olie har aldrig skadet nogen gearkasse med mindre det er en forkert olie.
Jeg mener, at Volvo foreskriver udskiftning for hver 80.000 km, men hvis du kører hårdt eller mange småture ville jeg personligt nedsætte det til 50.000 km. Det koster ikke alverden hvis man selv kan udskifte olien.

Mht. "skylning" kan man sagtens køre den på værksted, hvor de har et fancy apparat til at opsamle den udpumpede olie, mens den pumper ny olie ind med det samme, men det kan sagtens klares mere lavpraktisk, se f.eks. her:
https://www.youtube.com/watch?v=leBtEnEDAtc
Mvh. Søren
Volvos
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 67
Tilmeldt: tirs jan 17, 2017 22:19 pm

Re: automatgear hårdt skift i et gear

Indlægaf Heinejepsen » fre jan 20, 2017 18:51 pm

Jeg var faktisk forbi dem i dag for at få dem til at kigge på det. Og selvfølgelig opførte den sig helt eksemplarisk da han var med ude at køre - det er jo klart :roll:

Men Det er også værst når den er semi varm, altså de 12 km jeg har på arbejde der når den ikke at blive varm nok til at skifte blødt. Men som i dag med 75 km på motorvej så gjorde den. Han sagde at det nok var ventilhuset, skod. Men de ville gerne have den kold så de kunne mærke det. Så jeg laver en bil bytte tur i næste uge, så kan de se om det er det.

Den er blevet skyllet lige præcis på den måde vist i videoen. Og efterfølgende faktisk fået 4 liter skiftet igen. Bare ved at tappe af fra bundskruen og nyt på.

Nu ser vi hvad de siger ved BK, de virker umiddelbart seriøse og til at snakke med.
Heinejepsen
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 80
Tilmeldt: tors jan 21, 2016 21:09 pm

Re: automatgear hårdt skift i et gear

Indlægaf Volvos » lør jan 21, 2017 1:00 am

Heinejepsen skrev:Jeg var faktisk forbi dem i dag for at få dem til at kigge på det. Og selvfølgelig opførte den sig helt eksemplarisk da han var med ude at køre - det er jo klart :roll:

Men Det er også værst når den er semi varm, altså de 12 km jeg har på arbejde der når den ikke at blive varm nok til at skifte blødt. Men som i dag med 75 km på motorvej så gjorde den. Han sagde at det nok var ventilhuset, skod. Men de ville gerne have den kold så de kunne mærke det. Så jeg laver en bil bytte tur i næste uge, så kan de se om det er det.

Den er blevet skyllet lige præcis på den måde vist i videoen. Og efterfølgende faktisk fået 4 liter skiftet igen. Bare ved at tappe af fra bundskruen og nyt på.

Nu ser vi hvad de siger ved BK, de virker umiddelbart seriøse og til at snakke med.


Herren her ved vist lidt om gearkassen som jeg formoder er den type du har i bilen: https://www.youtube.com/watch?v=PrAe4XBzENc

I højre side burde der "titte" flere videoer frem, herunder om rensning og justering af solenoidventilerne, samt fejlfinding af/på samme.
Nu kender jeg ikke dine forudsætninger for at skrue bil, men umiddelbart giver videoerne en del brugbar viden.
Mvh. Søren
Volvos
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 67
Tilmeldt: tirs jan 17, 2017 22:19 pm

Re: automatgear hårdt skift i et gear

Indlægaf Heinejepsen » lør jan 21, 2017 9:18 am

Ja det er den kasse og han skruer bare derud af, må man sige :D

Men det der, det tør jeg ikke give mig i kast med, man skal kende sine begrænsninger :lol:

Nu ser jeg hvad de siger på onsdag, så må jeg tage den der fra. Tak for link

/Heine
Heinejepsen
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 80
Tilmeldt: tors jan 21, 2016 21:09 pm

Re: automatgear hårdt skift i et gear

Indlægaf Heinejepsen » ons jan 25, 2017 19:27 pm

Lige en afslutning på denne tråd, for nu om ikke andet.

En mekaniker fra BK havde den hjem og tilbage i dag og hans konklusion var at den ville de ikke gøre noget ved. Ja den skifter lidt hårdere fra 2 til 3 men det var småting og kun under specielle forhold. Og hvis de skulle skille kassen ad kunne de ikke garantere den ville blive bedre, selv om han regnede med at det var ventilhuset der var lidt slidt. Men han sagde at som den var nu skete der helt sikker ikke noget med den. Jeg skulle bare huske at få skiftet olie på den til tiden.

Så var det bare mig der var hysterisk - og det var jo egentlig fedt nok :D men jeg har heller ikke haft tomat kasse før og ville bare sikre mig at den ikke var ved at gå i smadder.

Men fin service fra BK, de tog ikke en øre for det, sagde bare god dag, det synes jeg sq er i orden.

/Heine
Heinejepsen
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 80
Tilmeldt: tors jan 21, 2016 21:09 pm

Re: automatgear hårdt skift i et gear

Indlægaf Ulrik Friis » tors jan 26, 2017 23:28 pm

Ja, det var fin service. Husk at softwaren også kan have noget at skulle have sagt.

Jeg har også problemer med hårde skift i min kasse, og efter en længere testkøretur med VIDA udlæsning af gearkasseskiftene kunne vi (mekanikeren og mig) konstatere, at den ikke skifter som foreskrevet i specifikationerne. Så jeg får lagt ny software ind snarest og så må vi se om det hjælper. Ellers er næste skridt udskiftning af solenoiderne, og det er en stor udskrivning.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2070
Tilmeldt: søn okt 07, 2007 16:37 pm
Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Re: automatgear hårdt skift i et gear

Indlægaf Heinejepsen » fre jan 27, 2017 10:31 am

Ok, spændende så må du lige give en tilbagemelding på om det gør en forskel for dig. Man kan jo håbe.

/Heine
Heinejepsen
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 80
Tilmeldt: tors jan 21, 2016 21:09 pm

Re: automatgear hårdt skift i et gear

Indlægaf Ulrik Friis » tirs jan 31, 2017 20:30 pm

Nu har jeg fået læst op på automatgearkasser og jeg har set nogle videoer på YouTube, hvor netop AW55-50/51 kassen bliver splittet fuldstændig ad. Og jeg fik så indlæst nyeste software til TCM i morges - uden at det hjalp på mit problem, som er hårde skift.

Jeg var så forbi BOS Transmission i Karlslunde i eftermiddags for at få deres diagnose, og den var at filteret er fyldt op, så den ikke kan lave olietryk nok til de delikate skiftefunktioner ved lave omdrejninger. Under prøvekørslen lavde den også hårde skift op, hvor jeg kun havde lagt mærke til de hårde skift ned i gear. Årsagen til jeg ikke havde mærket de hårde skift ved opgearing var, at jeg som regel accellerer med mange omdrejninger, hvor det så lykkes pumpen at presse tryk igennem filteret. Men når den skulle skifte gear ved lave omdrejninger opstod de hårde skift. Og han var sikker på det ikke var solenoiderne, da gearkassens alder er ret høj.

Desuden var han lidt imponeret af, at gearkassen havde kørt 381.000 km, da de nyere kasser slet ikke holder så længe.

Diagnosen giver god mening efter det jeg har lært om kasser de sidste dage. Så jeg har bestilt en ny gearkasse.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2070
Tilmeldt: søn okt 07, 2007 16:37 pm
Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Re: automatgear hårdt skift i et gear

Indlægaf SuperSaxe » ons feb 01, 2017 8:46 am

Ulrik Friis skrev:Nu har jeg fået læst op på automatgearkasser og jeg har set nogle videoer på YouTube, hvor netop AW55-50/51 kassen bliver splittet fuldstændig ad. Og jeg fik så indlæst nyeste software til TCM i morges - uden at det hjalp på mit problem, som er hårde skift.

Jeg var så forbi BOS Transmission i Karlslunde i eftermiddags for at få deres diagnose, og den var at filteret er fyldt op, så den ikke kan lave olietryk nok til de delikate skiftefunktioner ved lave omdrejninger. Under prøvekørslen lavde den også hårde skift op, hvor jeg kun havde lagt mærke til de hårde skift ned i gear. Årsagen til jeg ikke havde mærket de hårde skift ved opgearing var, at jeg som regel accellerer med mange omdrejninger, hvor det så lykkes pumpen at presse tryk igennem filteret. Men når den skulle skifte gear ved lave omdrejninger opstod de hårde skift. Og han var sikker på det ikke var solenoiderne, da gearkassens alder er ret høj.

Desuden var han lidt imponeret af, at gearkassen havde kørt 381.000 km, da de nyere kasser slet ikke holder så længe.

Diagnosen giver god mening efter det jeg har lært om kasser de sidste dage. Så jeg har bestilt en ny gearkasse.



... af ren og skær nysgerrighed; Hvad står en ny gearkasse i ?

... og er den spritny ab fabrik eller en renoveret ?

JS'
JS

I carporten:
2010 Volvo V70 D3 aut, (R5, 163 hk / 400 nm), status km 208.000 ( D5204T2 )
2017 Peugeot 208 Desire Sky HDI 100, status km 45.000
SuperSaxe
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 116
Tilmeldt: tirs okt 02, 2012 12:11 pm

Re: automatgear hårdt skift i et gear

Indlægaf Tomsen » tirs feb 07, 2017 13:46 pm

Ulrik Friis skrev:Nu har jeg fået læst op på automatgearkasser og jeg har set nogle videoer på YouTube, hvor netop AW55-50/51 kassen bliver splittet fuldstændig ad. Og jeg fik så indlæst nyeste software til TCM i morges - uden at det hjalp på mit problem, som er hårde skift.

Jeg var så forbi BOS Transmission i Karlslunde i eftermiddags for at få deres diagnose, og den var at filteret er fyldt op, så den ikke kan lave olietryk nok til de delikate skiftefunktioner ved lave omdrejninger. Under prøvekørslen lavde den også hårde skift op, hvor jeg kun havde lagt mærke til de hårde skift ned i gear. Årsagen til jeg ikke havde mærket de hårde skift ved opgearing var, at jeg som regel accellerer med mange omdrejninger, hvor det så lykkes pumpen at presse tryk igennem filteret. Men når den skulle skifte gear ved lave omdrejninger opstod de hårde skift. Og han var sikker på det ikke var solenoiderne, da gearkassens alder er ret høj.

Desuden var han lidt imponeret af, at gearkassen havde kørt 381.000 km, da de nyere kasser slet ikke holder så længe.

Diagnosen giver god mening efter det jeg har lært om kasser de sidste dage. Så jeg har bestilt en ny gearkasse.


Hvorfor skifter man ikke bare filteret? Er det helt umuligt, eller kan det bare ikke svare sig?
Er ikke så glad for at 381.000 km er godt klaret, min har lige rundet 380.000km :(
Volvo V70 2,4 D5 2004
Mercedes R320 2007

Tidligere biler:
Volvo S60 2.4T 2001
Audi A4 Avant 1,8T
Tomsen
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 361
Tilmeldt: fre nov 16, 2007 18:31 pm
Geografisk sted: 4100 Vigersted

Re: automatgear hårdt skift i et gear

Indlægaf Ulrik Friis » ons feb 08, 2017 19:10 pm

Man kan ikke skifte filteret uden at skille gearkassen ad komplet. Det sidste man tager ud er filteret.

Men hvis man har en AW55-50/51 gearkasse kan man på YouTube se hvordan man både skiller den ad og samler den. Og her kan man se slitage i kassen på de mange ringe, så for mig var der ingen tvivl om at jeg skulle have en ny.

Og nu sidder den der der så og jeg er 32 kkr fattigere. Og hvilken forskel. Gearskift sker hurtigt og fuldstændig blødt og kick-down funktionen kommer med det samme. Tidligere skulle den lige tage sig sammen før den gearede ned og man kunne accellerere. Det er ret fantastisk. Nu skal bilen så holde mange flere år, så jeg håber motoren ikke opgiver.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2070
Tilmeldt: søn okt 07, 2007 16:37 pm
Geografisk sted: Nord f. Kbh.


Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 15 gæster