Lys i knapper i midterkonsol

El-systemet, instrumenter (herunder de mekaniske) - strøm og teknik.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Lys i knapper i midterkonsol

Indlægaf Tomsen » søn feb 05, 2017 9:31 am

Hej

Jeg har lige skiftet pære i min midterkonsol, men jeg mangler også lys i min STC knap og i blæserreguleringen.
Jeg kan fint se om STC er slået til eller fra, men der er ikke lys i selve STC teksten.

Hvordan fikser jeg det?

Jeg kører i en volvo S60 2001
Volvo V70 2,4 D5 2004
Mercedes R320 2007

Tidligere biler:
Volvo S60 2.4T 2001
Audi A4 Avant 1,8T
Tomsen
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 361
Tilmeldt: fre nov 16, 2007 18:31 pm
Geografisk sted: 4100 Vigersted

Re: Lys i knapper i midterkonsol

Indlægaf Strandvaskeren » søn feb 05, 2017 12:31 pm

I min bil sidder STC knappen sammen med to andre knapper. Der er sådan en aflang plastikskal der "omfavner" de tre knapper og hullet til cigartænderen. Jeg plejer at bruge en tynd skruetrækker til, forsigtigt at vride den aflange plastikskal løs, jeg starter i den ende med cigartænderen og vupti, så er den løs. Når det er done er STC knappen lige til at hive løs, det er dog muligt at du skal hive nogle af de andre knapper af først for at kunne få fat om STC knappen. Jeg ved ikke om rækkefølgen af knapperne er vigtig, så snup et billede med telefonen inden du hiver knapperne af.

Bag på STC knappen er der mulighed for, med en flad skruetrækker, at dreje holderen til pæren en kvart omgang og så er den løs.

Nu er det så mulighederne melder sig.

Hvis du spørger Volvo så kan de ikke sælge dig en ny pære, men de vil gerne sælge dig en komplet STC kontakt for en mindre formue. Mener at huske det var omkring 300 + moms, det gad jeg ikke.

En anden mulighed er at google på "neo wedge t4" og "neo wedge t3". Pæren til din STC kontakt er en "neo wedge t3" på 8mm i diameter. Pæren til din blæserregulering er en smule større, det er "neo wedge t4" på 10mm i diameter.

Jeg startede ud med at købe nogle grønne LED pærer på ebay, de kostede ikke alverden en 3-4 kroner stykket, noget i den stil. De passede fint, men var sådan nogle moderne high intensity led der lyste ALT for kraftigt til min smag. Planen var at kunne se symbolerne i mit klimaanlæg, ikke at få oplyst hele kabinen i et grønt skær.

Jeg googlede lidt videre og faldt over noget der hedder R509TJBR og R509TDBK som er klassiske glødepærer ligesom dem fra Volvo. De passer lige i, de giver samme lysmængde som de originale, men desværre passer de blå hætter fra volvopærerne ikke over på, så de lyser gulligt i stedet for grønt.

Endelig har jeg eksperimenteret med at erstatte HID dioderne fra ebay med en klassisk grøn lysdiode af den gamle slags, i serie med en 147 ohm modstand (mener jeg det var). På grund af modstanden ender "pæren" med at blive noget højere end den originale volvopære, hvilket ikke var noget problem på min STC kontakt, der er god plads inde i sådan en. Helt perfekt grønt lys der ligner originalen til forveksling.

Jeg prøvede også tricket med en pære i selve klimaanlægget, der var god plads til den ekstra dybde, no problem, men fordi lysdioden endte lidt for langt inde endte det med, at jeg manglede lys i knappen til recirkulation. Knappen til recirkulation og knappen til aircon on/off deler samme pære, og fordi lysdioden sad lidt for langt inde nåede lyset kun frem til aircon on/off knappen mens recirkulation knappen manglede lys. Til gengæld havde aircon knappen fint, grønt lys der lignede originalen.

Jeg har overvejet at prøve med en smd modstand i stedet, så jeg kan få den grønne lysdiode til at sidde i samme højde som en original volvopære, men så langt er jeg ikke nået endnu.

Lige nu bruger jeg R509TJBR og R509TDBK og lever med at mit klimaanlæg lyser med gulligt skær i stedet for grønt.

Edit: Glemte lige, hvis du bruger lysdioder, af den ene eller den anden slags, så husk at de kun virker hvis de sidder rigtigt. En klassisk glødepære er ligeglad med om strømmen løber den ene eller den anden vej, men det er lysdioder ikke, så hvis du monterer en lysdiode og den ikke virker, så tag den ud igen, drej den 180 grader og prøv igen.
Hygge..
Thomas
2002 S60 2.4 uden mølle
Strandvaskeren
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 189
Tilmeldt: lør okt 01, 2016 14:37 pm
Geografisk sted: Lidt udenfor Roskilde

Re: Lys i knapper i midterkonsol

Indlægaf Tomsen » søn feb 05, 2017 12:44 pm

Hej Thomas

Mange tak for dit svar.
Det lyder jo lige til.

Men skal lige have fundet mig nogen pære i 8mm, jeg har t4 pære liggende.
Jeg har købt R509TYBK fra FTZ, der passer hætterne på, dog var 2 af de 3 jeg skiftede så sprøde og revnede at jeg ikke kunne få dem af i et stykke.
Så jeg har alt for meget lys 2 steder i mit panel nu, men tænker at køre forbi en auto ophugger og finde mig nogen hætter :)
Volvo V70 2,4 D5 2004
Mercedes R320 2007

Tidligere biler:
Volvo S60 2.4T 2001
Audi A4 Avant 1,8T
Tomsen
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 361
Tilmeldt: fre nov 16, 2007 18:31 pm
Geografisk sted: 4100 Vigersted

Re: Lys i knapper i midterkonsol

Indlægaf Strandvaskeren » søn feb 05, 2017 20:33 pm

Okay. Hvis du googler på "pcc05b cap" så kan du finde sådan nogle gummihætter - jeg købte nogle i grønne og nogle i blå, men de er for store til mine R509TDBK'ere og alt for store til R509TJBR, men passer på en original volvo pære. Volvo's gummihætter er dog lidt mere gennemsigtige, så måske bliver de blå hætter for blå??
Hygge..
Thomas
2002 S60 2.4 uden mølle
Strandvaskeren
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 189
Tilmeldt: lør okt 01, 2016 14:37 pm
Geografisk sted: Lidt udenfor Roskilde

Re: Lys i knapper i midterkonsol

Indlægaf Tomsen » søn feb 05, 2017 20:51 pm

Dem vil jeg da lige få bestilt 10 stk af.
Kan være de passer på de pære jeg har, der passede dem der sad på i hvert fald.

Mange tak for hjælpen!
Volvo V70 2,4 D5 2004
Mercedes R320 2007

Tidligere biler:
Volvo S60 2.4T 2001
Audi A4 Avant 1,8T
Tomsen
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 361
Tilmeldt: fre nov 16, 2007 18:31 pm
Geografisk sted: 4100 Vigersted


Tilbage til El-system og Instrumenter

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 25 gæster