V50 2.0D Gearskifte

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

V50 2.0D Gearskifte

Indlægaf volvo_thor » søn feb 05, 2017 19:53 pm

Hej Allesammen

Jeg håber i kan give mig lidt hints, til hvad er kan drille mig.
Min bil er en V50 fra -08 med den kendte 2.0D PSA maskine med 175.000km. Men 6 trins gearkassen driller mig. I sommers kørte den rigtig godt, men her over vinteren er det lidt on off. Nogle få gange er den helt umulig at få i bakgear og også lidt træg i 1 og anden gear.
Jeg har overvejet alt fra et olieskift, til gearkabler, justering til kobling.
Nogle gange kører det bare som smør, som i alle andre gear - uanset om det er koldt eller varmt.
Jeg træder koblingen helt i bund hver gang. og jeg syntes ikke jeg har oplevet mærkelige lyde, rysten eller huggen, ved normal kørsel.
Har læst at kablet kan drille ved at sidde lidt i klemme og derfor gøre skiftet trægt - må lige i garagen og tjekke alt igennem.
Gearstangen rasler en del når den står i tomgang, især ved kold motor.
Jeg syntes også jeg har oplevet det ved alle andre volvoer jeg har prøvet før jeg købte denne her - ca 5 forskellige med højest 140.000km.

Er der bare en kendt fejl ved denne gearkasse? Min gamle peugeot 406 med 300.000Km og 205 fra -89, med 400.000km kører stadig og de har slet ikke dette problem Så er det volvo's gearkasse på en PSA motor eller Ford's?

På forhånd tak :D
volvo_thor
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 71
Tilmeldt: man dec 19, 2016 11:08 am

Re: V50 2.0D Gearskifte

Indlægaf volvo_thor » fre feb 10, 2017 20:47 pm

Opdatering

Har opdaget at jeg holdende i frigear, kan mærke at koblingspedalen går en lille smule langsomt op, men den er jo hydraulisk, så det er vel meget normalt at den er en lille smule sløv, når det er 3-4 graders frost. Men ellers ikke noget - har kørt rimeligt de sidste dage. På nær at den en gang imellem kan være svær lige at få i 1 gear, men er fuldstændig random - dog altid fornuftigt når den bare triller lidt. Raslen er fundet - det er en kugle der sidder på venstre side af gearstangen, lige under det der bløde skind omkring gearstangen . gad vide om den kan skiftes, samt den der plastickrans omkring kuglen, som selv gearstangen drejer omkring.

Slet ingen bud - det er jo en volvo, det skal bare kører, som var det nyt - ellers begynder jeg at pille :lol: :wink:
volvo_thor
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 71
Tilmeldt: man dec 19, 2016 11:08 am

Re: V50 2.0D Gearskifte

Indlægaf volvo_thor » søn feb 12, 2017 9:15 am

Var så en tur i sverige i går. Efter den lidt lange tur, så kunne jeg godt mærke at gearet skiftede lidt bedre - så måske er det bare olien der skal skiftes ud. Men alligevel undre det mig så at den nogle gange går i gear, som smør, selv om den er kold - mærkelig bil :lol:
volvo_thor
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 71
Tilmeldt: man dec 19, 2016 11:08 am

Re: V50 2.0D Gearskifte

Indlægaf volvo_thor » lør apr 01, 2017 9:11 am

Så har jeg fået skiftet olie på gearkassen til FE75 fra Castrol og luftet min kobling ud - da det menes at der kan være en smule utæthed ved udrykkerlejet, som åbenbart er en del af det stempel der frigør koblingen - og der kom en lille luftbobel, så måske der var noget om snakken.
Den kører i hvertfald bedre nu, men det varire stadig fuldstændig uafhængigt af vejret og varm/kold motor. Men nu kan jeg da komme i bakgear hver gang og første gear driller kun lidt, så jeg kan være nød tll lige at skubbe den i 3 før jeg sætte den i første. Før olieskift, kunne jeg få bilen til at flytte sig meget lidt ved at prøve at sætte den i første, selv når koblingen var trådt helt ned. Og her var jeg nervøs for at kobling og det hele skulle skiftes. Hvor svært kan det efterhånden være at lave en gearkasse?
Ingen 1 april her - bare en opdatering :)
volvo_thor
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 71
Tilmeldt: man dec 19, 2016 11:08 am


Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 4 gæster