Har jeg ødelagt CEM? Desperat for hjælp

El-systemet, instrumenter (herunder de mekaniske) - strøm og teknik.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Har jeg ødelagt CEM? Desperat for hjælp

Indlægaf ulrikp » man feb 20, 2017 18:08 pm

Ridser lige op hvad der er sket med min 2001 V70

- Jeg skiftede SRS modulet til et brugt modul fra eBay (skulle være testet og fri for airbag crash data).
- Fik så nye fejl fra modulet 00AD mv., men ingen airbagfejl længere. Nulstilling af SRS warning virker kun 1-3 sekunder.
- Bil startede fint
- Mekaniker mente data fra gammelt modul skulle overføres via computer
- Satte det originale modul i hvorefter bilen ikke længere vil starte. Tilbage med det nye modul og bilen vil stadigvæk ikke starte. Starteren kører og alting virker normalt, bortset fra at motoren ikke vil starte.

Hvad har jeg gjort?

Afkoble ikke batteri, kan det have ødelagt CEM? Der skete ingenting første gang.

Nu har jeg taget minuspolen af batteriet og venter nogle timer for at se om det hjælper.

For at gøre ondt værre, så har jeg prøvet at få bilen solgt i en måneds tid. Måtte så aflyse en køber der skulle prøve bilen idag, samt to andre interesserede der ville se den i morgen :-(

Enhver form for input vil være usædvanligt velkomne!
ulrikp
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 7
Tilmeldt: lør mar 21, 2015 15:07 pm

Re: Har jeg ødelagt CEM? Desperat for hjælp

Indlægaf ulrikp » man feb 20, 2017 19:12 pm

-- LØST --

Opdatering - havde minuspol afmonteret en times tid og satte et ekstra batteri til for ekstra juice, hvorefter bilen startede op og var som før :D
ulrikp
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 7
Tilmeldt: lør mar 21, 2015 15:07 pm

Re: Har jeg ødelagt CEM? Desperat for hjælp

Indlægaf Shadows » man feb 20, 2017 19:25 pm

Godt at høre :-)
... pt Volvoløs
Mercedes-Benz 450 SL ‘73
Shadows
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1515
Tilmeldt: man apr 02, 2007 19:50 pm
Geografisk sted: 2900

Re: Har jeg ødelagt CEM? Desperat for hjælp

Indlægaf Ulrik Friis » tirs feb 21, 2017 18:44 pm

Moralen af den historie må være: Hvis du vil arbejde på bilens computere, så skal du først henstille den i 15 minutter med åben bagklap. Når bilen er er gået i sleep-mode kan du fjerne minuspolen fra batteriet og begynde dit arbejde på bilen.

Når du skal tilkoble strømmen efter at have endt dit arbejde på bilen, skal tændingsnøglen stå i pos II (2) hvorefter minuspolen igen forbindes med bilen.

Engang imellem er det en god ide at genstarte alle bilens computere ved at fjerne strømmen og lade bilen i stå i mere end en time. Ganske vist smutter alle hukommelsesindstillinger i radio, ur, sæder, spejle mv., men det kan man hurtigt indstilles igen.

Godt at du fik løst problemet.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2070
Tilmeldt: søn okt 07, 2007 16:37 pm
Geografisk sted: Nord f. Kbh.


Tilbage til El-system og Instrumenter

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 6 gæster