Kan ikke starte efter batteriskift

El-systemet, instrumenter (herunder de mekaniske) - strøm og teknik.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Kan ikke starte efter batteriskift

Indlægaf Rene.Berthou » lør mar 04, 2017 13:51 pm

Hej Alle !

Håber på lidt hjælp her. Jeg har købt en 850 / 1995, som jeg skal have skyllet gearkassen på. I den forbindelse har jeg haft bilen stående et stykke tid i en mindre garage. Nu har jeg flyttet bilen til en anden garage, og i den forbindelse har jeg byttet batteriet ud. Jeg startede bilen uden problemer da den stod i den mindre garage. nu har den så stået i den større hvor jeg har pillet batteriet af igen, for bedre at kunne komme til returslange på køler. Efterfølgende er batteri monteret igen, og jeg skulle til at igangsætte skylleprocessen..... men nu vil den ikke starte. Der sker absolut ikke noget når nøglen drejes, strøm er der masser af...
er der nogen der har en idé ??. Mit gæt er at det er startspæreren der er problemet ???

Mvh René
Rene.Berthou
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: fre apr 08, 2016 18:36 pm

Re: Kan ikke starte efter batteriskift

Indlægaf Volvos » lør mar 04, 2017 18:08 pm

En startspærre forhindrer typisk bilen i at starte, ikke at startmotoren/starteren kan rotere.

- du er HELT sikker på at batteriet er helt opladet og batteripolerne er spændt :D

Mit gæt er at du er kommet til at trække den lille ledning på starteren (på relæet) af - eller at starteren er defekt, måske en sikring der er sprunget?

Sæt en prøvelampe til den lille ledning på startmotorens relæ og få en til at dreje nøglen til start. Lyser lampen er det relæet på starteren der er defekt.
Lyser prøvelampen ikke ligger fejlen et andet sted i kredsløbet, f.eks. et defekt bundstykke.

Du kan evt. kortslutte starteren og se om den vil rotere (du sætter 12V direkte til startrelæet). Husk at have bilen i frigear :)
Mvh. Søren
Volvos
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 67
Tilmeldt: tirs jan 17, 2017 22:19 pm

Re: Kan ikke starte efter batteriskift

Indlægaf Rene.Berthou » lør mar 11, 2017 17:10 pm

Hej Søren !

Jeg er ret sikker på at jeg ikke har revet nogle ledninger fra nogen steder, og jeg ved at der er strøm til startrelæet.
En reaktion vedr. startspærer: Har en anden Volvo 850 med " manuel" startspærer den opfører sig fuldstændig på samme vis, hvis ikke jeg sørger for at nulstille med den lille dims. Så sker der absolut heller ingen ting.

Har læst i instruktionsbogen, at der er en mulighed for at frakoble via fjernbetjeningen når nøglen sidder i. Er det noget du eller en anden har erfaring med ?.

Et andet forslag kan være, at kontakten på gearkassen, ikke kan finde ud af at bilen står i P. ?

Jeg er virkelig i vilrede.

René
Rene.Berthou
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: fre apr 08, 2016 18:36 pm

Re: Kan ikke starte efter batteriskift

Indlægaf Waltersdorff » lør mar 11, 2017 18:12 pm

Hej Rene,

Har du fået motorlampen til at lyse? Hvis ja, så vil jeg udlæse fejlkoderne.

Ellers kan det være knastakselsensoren, som er stået af. Tænder lamperne i instrumentet, når tændingsnøgle drejes til pos. II? Eller er det helt dødt. Hvis knastakselsensor er problemet, så vil du heller ikke kunne høre klikken fra starter. Der er helt stille. Men tænding på bilen.

Waltersdorff
I en Volvo sidder stjernen bag rattet

Volvo S60, 2.4, 188HK (BSR), år 2008; 0-100 km/t: 10,2 sek.; 228.000km.
BMW F800ST, 85HK, år 2012; 0-100 km/t: 3.9 sek; 24.000km.
Brugeravatar
Waltersdorff
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 390
Tilmeldt: ons maj 16, 2012 15:31 pm
Geografisk sted: Aarhus

Re: Kan ikke starte efter batteriskift

Indlægaf Volvos » søn mar 12, 2017 0:26 am

Rene.Berthou skrev:Hej Søren !

Jeg er ret sikker på at jeg ikke har revet nogle ledninger fra nogen steder, og jeg ved at der er strøm til startrelæet.
En reaktion vedr. startspærer: Har en anden Volvo 850 med " manuel" startspærer den opfører sig fuldstændig på samme vis, hvis ikke jeg sørger for at nulstille med den lille dims. Så sker der absolut heller ingen ting.

Har læst i instruktionsbogen, at der er en mulighed for at frakoble via fjernbetjeningen når nøglen sidder i. Er det noget du eller en anden har erfaring med ?.

Et andet forslag kan være, at kontakten på gearkassen, ikke kan finde ud af at bilen står i P. ?

Jeg er virkelig i vilrede.

René


Nej, desværre har jeg ikke erfaring med frakobling, men står det ikke i instruktionsbogen?

Ja, bundstykket i tændingslåsen kan måske også være synderen, men som det foreslås vil en fejludlæsning måske være en god ide for at komme videre og udelukke nogle ting.
Mvh. Søren
Volvos
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 67
Tilmeldt: tirs jan 17, 2017 22:19 pm


Tilbage til El-system og Instrumenter

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 15 gæster