V70 batterifejl

El-systemet, instrumenter (herunder de mekaniske) - strøm og teknik.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

V70 batterifejl

Indlægaf LotteT » tors mar 02, 2017 11:52 am

Min v70 2.0 ville ikke starte. Da jeg tjekkede batteriet var der ingen prik, hverken grøn eller sort, men helt nede i bunden af hullet kunne jeg se en lille messingdyse. Nogen der har set det før? Jeg har aldrig hørt om det men går ud fra at det er fejlen. Så jeg ringede til THansen og bestilte nyt batteri for 949. Og opdagede senere at Volvo Gladsaxe har et originalt batteri for en beskeden merpris af 12,50 så det bliver det. Så håber jeg det virker og at det ikke er generatoren......
LotteT
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 47
Tilmeldt: tors jun 26, 2014 9:04 am

Re: V70 batterifejl

Indlægaf LotteT » tors mar 02, 2017 15:12 pm

Nu er det nye batteri monteret og jeg har været ude og køre en lille tur. Bemærkede at den røde batterilampe lyser ganske svagt. Ideer?
LotteT
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 47
Tilmeldt: tors jun 26, 2014 9:04 am

Re: V70 batterifejl

Indlægaf jimDK » tors mar 02, 2017 17:09 pm

hvis du har et voltmeter, kan du prøve at checke spændingen over batteri polerne med motoren i tomgang.
Bør ligge omkring ~14 volt, gerne lidt over

Det kan være kullene på generatoren som er ved at være nedslidte (det er en hyppig årsag).
De kan skiftes(man får både regulator og kul i samme enhed)
viewtopic.php?f=6&t=13377&hilit=+generatoren#p73566
XC60 2014 D5 AWD Summum(5 pers.) + XC90 2007 D5 AWD Summum (7 pers.) DiCE og PPCII. http://www.XC90.dk http://www.S80.dk
Brugeravatar
jimDK
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2047
Tilmeldt: tors maj 06, 2010 12:30 pm
Geografisk sted: 8830,Hammershøj,ved viborg

Re: V70 batterifejl

Indlægaf LotteT » tors mar 02, 2017 20:44 pm

Tak
LotteT
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 47
Tilmeldt: tors jun 26, 2014 9:04 am

Re: V70 batterifejl

Indlægaf Volvos » lør mar 04, 2017 18:30 pm

LotteT skrev:Min v70 2.0 ville ikke starte. Da jeg tjekkede batteriet var der ingen prik, hverken grøn eller sort, men helt nede i bunden af hullet kunne jeg se en lille messingdyse. Nogen der har set det før? Jeg har aldrig hørt om det men går ud fra at det er fejlen. Så jeg ringede til THansen og bestilte nyt batteri for 949. Og opdagede senere at Volvo Gladsaxe har et originalt batteri for en beskeden merpris af 12,50 så det bliver det. Så håber jeg det virker og at det ikke er generatoren......


Nu tvivler jeg ret meget på, at Volvo har sin egen batterifabrik, vinduesviskerfabrik, dysefabrik osv. osv. osv. - de køber komponenterne hos underleverandører.
Jeg går selv primært Varta batterier, der findes i sort, blå og sølv serier - og forskellen er bl.a. den startstrøm de kan levere. Der findes naturligvis mange andre gode batterileverandører.
Harald Nyborgs batterier får i øvrigt pæne ord med på vejen på flere bilsites. Biltema har også batterier, men de ved også hvad de vil have for dem - alt for dyre!!!

Hvis din ladelampe lyser kan det som indikeret være din generator der er defekt (regulator mv.) - derfor er der også mulighed for at dit gamle batteri ikke fejler noget. Du kan jo gemme det, hvis du har andre sysler, der kræver 12V :-)
Mvh. Søren
Volvos
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 67
Tilmeldt: tirs jan 17, 2017 22:19 pm

Re: V70 batterifejl

Indlægaf LotteT » søn mar 12, 2017 13:09 pm

Jeg må have tjekket generatoren. Men der er desværre ingen tvivl om batteriet, naboen og jeg byttede batterier over og hans bil startede ikke på mit batteri hvorimod min bil startede på hans. Men jeg havde nu håbet at det løste alle problemer med et nyt batteri.
LotteT
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 47
Tilmeldt: tors jun 26, 2014 9:04 am

Re: V70 batterifejl

Indlægaf Strandvaskeren » søn mar 12, 2017 15:22 pm

Du kan ikke helt afskrive dit gamle batteri på den baggrund.

Hvis nu din generator ikke helt leverer det den skal, den kan være slidt eller laderelæet der styrer tingene kan være defekt, så lad os sige at den kun leverer 10 volt i stedet for de ca. 13,5-14 stykker sådan en normalt lader med.

Det betyder at dit batteri ikke bliver ladet op. Det gamle batteri havde til sidst trukket læsset så længe at din bil ikke ville starte. Naboens bil ville heller ikke starte med den smule strøm der var på batteriet. Det betyder ikke automatisk at batteriet er defekt, måske kan det lades op til fordums glans igen hvis det får en generator der leverer det den skal.

Dit nye batteri kan trække alt muligt igang fordi det er sprængfyldt med energi fra fabrikkens side af. Det ender dog også med at løbe tør hvis det viser sig at generatoren ikke leverer det den skal, det er kun et spørgsmål om tid.

At ladelampen lyser svagt kan betyde to ting. Ladelampen er en pære den sidder mellem batteriet og generatoren - hvis spændingen er forskellig på batteriet og generatoren, så lyser lampen, jo større forskel, des kraftigere lyser den.

Desværre fortæller det ikke noget entydigt.

Hvis batteri og generator begge er sunde sker der det efter start, at generatoren producerer en spænding der er højere end batteriets for at lade batteriet helt op igen efter du har startet bilen. Det betyder at ladelampen lyser svagt indtil laderelæet siger at batteriet er hvor det skal være igen. Herefter leverer generatoren og batteriet samme spænding og pæren holder op med at lyse. Normalt er forskellen dog så lille under opladning at du ikke bemærker at lampen lyser svagt.

Hvis nu batteriet er sundt, men generatoren er svag, fx. hvis batteriet har 12V mens generatoren kun leverer 10V, så vil der være 2V forskel henover ladelampen og den vil lyse svagt. På et tidspunkt bliver batteriet drænet så meget at det kun leverer 10V lige som generatoren og så holder lampen op med at lyse - den viser kun om der er forskel på de to spændinger.

Sagt på en anden måde, du kan ikke vide om det svage lys indikerer at generatoren er ved at trække batteriet op til sit niveau eller om den i stedet er ved at trække batteriet ned til sit niveau - du ved kun at de to niveauer ikke er ens.

Find et voltmeter og mål mellem batteriets to poler med motoren slukket, du bør få omkring 12 volt. Start bilen og mål igen, du bør nu ligge et sted mellem 13 og 14 volt mens generatoren er ved at lade batteriet op igen efter starten. Hvis ikke tingene ser rigtige ud, så kør en tur forbi en autoelektriker og få ham/hende til at måle på tingene - måske er det bare dit laderelæ der skal justeres lidt i stedet for en komplet udskiftning af generatoren.
Hygge..
Thomas
2002 S60 2.4 uden mølle
Strandvaskeren
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 189
Tilmeldt: lør okt 01, 2016 14:37 pm
Geografisk sted: Lidt udenfor Roskilde


Tilbage til El-system og Instrumenter

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 6 gæster