Ydre drivakselmanchet revnet på V40 :/

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Ydre drivakselmanchet revnet på V40 :/

Indlægaf Morten Rud » lør mar 18, 2017 12:51 pm

Hej Volvosnak
En ydre drivakselmanchet i højre side er gået i to dele. Og al fedtet er alle andre steder end hvor det burde. Lyder lidt som om noget sidder løst når jeg kører. Ikke på nogle særlige tidspunkter. Det er mest hvis jeg kører på grusvej. Hvilket jeg desværre gør hver dag. Ikke så fedt med halv manchet. Er på SU og vil gerne lave det selv. Har adgang til lokale, værktøj osv. Har også en Haynes manual. Og har rodet en smule med biler. Skiftet calipre og støddæmpere og lign... :/ . Er det noget jeg burde kunne fixe selv og er der nogle af jer der ligger inde med nogle guldkorn til en fattig studerende. Er i tvivl om jeg kan skifte den udefra. Eller om jeg skal have alt fra gearkassen og ud pillet af ?
Håber Nogen af jer har et godt råd :D
Morten Rud
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 12
Tilmeldt: lør mar 18, 2017 11:46 am

Re: Ydre drivakselmanchet revnet på V40 :/

Indlægaf Peter_C » lør mar 18, 2017 14:34 pm

Hvis du kan skifte calibre og støddæmpere, kan du også ordne en trækaksel :)

Min erfaring er at selvom man måske i teorien kan skifte manchetten med trækakslen siddende på bilen, skal man have den af og ind på filebænken for at kunne arbejde ordentligt på den. Ergo : Den skal ud af gearkassen. Jeg har aldrig skiftet trækaksel på en V40, men har gjort det en del gange på S70 og S80. På disse kan man pille akslen ud uden at gearolien løber ud, andet end et par fingerbøl. (Til gengæld kommer der 1,5 liter på min Peugeot, så det skal man nok lige undersøge nærmere inden man går i gang.)

Du kan ikke mosle en standardmanchet ind over knokkelleddet. Du er nødt til at skille akslen ad "på midten". (altså tage knokkelleddet af)
Man kan få nogle meget elastiske manchetter der kan komme på uden at skille akslen ad, men de skulle, efter hvad jeg har hørt, ha´ en ret begrænset levetid.

edit:
Her er tråden fra første gang jeg pillede trækaksel ud for at skifte manchet. Måske står der noget du kan bruge
viewtopic.php?f=4&t=6266&hilit=S70+tr%C3%A6kaksel

MVH Peter
I stalden:
2008 Volvo V70n 2,5T Aut.
2011 Volvo S60 D3 Aut.
1990 Peugeot 309 GTI16 Grp. KRB Rallybil
1969 Pontiac Firebird 400
Brugeravatar
Peter_C
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 999
Tilmeldt: man okt 22, 2007 11:07 am
Geografisk sted: Midtsjælland

Re: Ydre drivakselmanchet revnet på V40 :/

Indlægaf Morten Rud » lør mar 18, 2017 22:49 pm

Tak for god info :D Så er søndagens program fastlagt og lørdagens godnatlæsning udskrevet :D
Tak igen for hurtig respons
Morten Rud
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 12
Tilmeldt: lør mar 18, 2017 11:46 am

Re: Ydre drivakselmanchet revnet på V40 :/

Indlægaf Peter_C » lør mar 18, 2017 23:24 pm

Jeg glemte at komme med en, synes jeg, vigtig advarsel.
Pas for alt i verden på at det inderste led ikke "går af led" mens du møver rundt med trækakslen. Det er et helvede at samle igen.

Her er et link til en video jeg har optaget i.f.m. jeg skiftede leje på en trælaksel.
I slutningen samler jeg inderste led. Det tog mig 2 timer at komme frem til den løsning.
https://www.youtube.com/watch?v=oUTbX3YT0ww

Glæder mig til at høre om operationen :)

MVH Peter
I stalden:
2008 Volvo V70n 2,5T Aut.
2011 Volvo S60 D3 Aut.
1990 Peugeot 309 GTI16 Grp. KRB Rallybil
1969 Pontiac Firebird 400
Brugeravatar
Peter_C
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 999
Tilmeldt: man okt 22, 2007 11:07 am
Geografisk sted: Midtsjælland

Re: Ydre drivakselmanchet revnet på V40 :/

Indlægaf Volvos » lør mar 18, 2017 23:40 pm

Hvis du over en periode har kørt rundt med en defekt trækakselmanchet - og endda på grusvej dagligt, skal du nok ikke forvente, at leddet holder så længe, idet der formenlig er kommet grus/støv ind i fedtet - og det slider kugler mv. i stykker.
Hvis du vil forsøge at forlænge livet på det, skal AL fedt og snavs vaskes ud og nyt egnet fedt skal i. Fedt koster penge....

Trækaksler fra f.eks. SKF er kommet så langt ned i pris, at det dårligt kan betale sig at reparere/udskifte et led - samme tendens som med det meste andet teknik fra biler til vaskemaskiner :-)
Skal du have en mekaniker til at bruge 15-20 min. med at stå og fumle med et nyt led og en manchet, så kan det bedre svare sig at udskifte hele akslen, hvor der er garanti på.

Mht. adskillelse er det næste lige ud af landevejen - klods bilen op, af med hjul, løsn styrekugle og skub den til side, demonter bolt i trækaksel, demonter møtrik til bærekugle, adskil bærekugle fra bærearm, - og trækakslen kan trækkes ud hvis det er venstre side af bilen. I højre side bør der sidde et bæreleje - adskillese/låsning af dette kender jeg ikke på din bil, men der er nok en anden der kan byde ind.
Det er muligt, at du også bør demontere caliper og evt. ledning til ABS-føler, så ikke du hevet noget i stykker på den front.

Nu kender jeg som nævnt ikke lige en V40, herunder om trækakslen er spændt fast på nav på differentiale/gearkasse eller om trækakslen går direkte ind i differentialet.
Hvis trækakslen går ind i differentialet og skal trækkes ud, vil olien fra differentialet løbe ud - tap olien af forinden, så der er styr på retningen :-) - og hæld frisk olie på.

Hvis du vil også udskifte støttelejet som vist i videoen, kan du med fordel ligge trækakslen i fryseren i nogle timer, evt. natten over. Lejet kan du varme op, men ikke for voldsomt, hvis der er plasticbeskyttelse på siderne - hvis der er stålafskærmning kan du være mere håndhændet. Du kan evt. lægge det i ovnen i en halv times tid ved f.eks. 70°C, så sker der ikke noget.
Når aksel er kold og leje varmt skal du arbejde forholdvis hurtigt mht. samling.
Mvh. Søren
Volvos
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 67
Tilmeldt: tirs jan 17, 2017 22:19 pm

Re: Ydre drivakselmanchet revnet på V40 :/

Indlægaf Volvos » lør mar 18, 2017 23:44 pm

Faldt lige over denne video, ganske vist en anden model, men mon ikke det smager af fisk: https://www.youtube.com/watch?v=a77sCd0u0p8
Mvh. Søren
Volvos
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 67
Tilmeldt: tirs jan 17, 2017 22:19 pm

Re: Ydre drivakselmanchet revnet på V40 :/

Indlægaf Morten Rud » søn mar 19, 2017 15:48 pm

Tak for jeres input...
Har lige lidt flere spørgsmål
1. Peter C : Jeg kan se at det var den inderste manchet du skulle skifte ikke ? i så fald er der så forskel i fremgangsmåde i forhold til at det er den yderste jeg skal skifte ?
2. Differentiale olien. Er det fra gearkassen ? Eller er det noget specifikt diff. olie.
3.I øvrigt så har jeg set et sted noget om en låsering i gearkassen.
4. hvis jeg har manchetten, 2 spændebånd og fedt. Haar jeg så brug for flere dele? Det er bare smartest hvis jeg har alting før jeg går igang ;D
Tak for jeres hjælp
Morten Rud
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 12
Tilmeldt: lør mar 18, 2017 11:46 am

Re: Ydre drivakselmanchet revnet på V40 :/

Indlægaf Morten Rud » søn mar 19, 2017 18:10 pm

Volvos
Jeg forstår ikke helt hvad du mener med at løsn styrekugle og skub den til side ? skal jeg have møtrikken skruet helt af ?
Morten Rud
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 12
Tilmeldt: lør mar 18, 2017 11:46 am

Re: Ydre drivakselmanchet revnet på V40 :/

Indlægaf Volvos » søn mar 19, 2017 19:39 pm

Ja, af med møtrikken og demonter styrekuglen, så får du bedre plads.
Mvh. Søren
Volvos
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 67
Tilmeldt: tirs jan 17, 2017 22:19 pm

Re: Ydre drivakselmanchet revnet på V40 :/

Indlægaf Volvos » søn mar 19, 2017 19:51 pm

Morten Rud skrev:Tak for jeres input...
Har lige lidt flere spørgsmål
1. Peter C : Jeg kan se at det var den inderste manchet du skulle skifte ikke ? i så fald er der så forskel i fremgangsmåde i forhold til at det er den yderste jeg skal skifte ?
2. Differentiale olien. Er det fra gearkassen ? Eller er det noget specifikt diff. olie.
3.I øvrigt så har jeg set et sted noget om en låsering i gearkassen.
4. hvis jeg har manchetten, 2 spændebånd og fedt. Haar jeg så brug for flere dele? Det er bare smartest hvis jeg har alting før jeg går igang ;D
Tak for jeres hjælp


Ad. 1 - du skal kun have det yderste kugleled demonteret, altså en mindre opgave end hvis det var den inderste, om end der ikke er den store forskel i forhold til hvor meget der skal adskilles.

Ad. 2 - kig i instruktionsbogen, der burde stå hvilken type du skal bruge. Det er vigtigt, at olien har de rette specifikationer.
Gearkasse og differentiale er sammenbygget.

Ad.. 3 - jeg kender ikke bilens udformning specifikt på dette område, men normalt kan man lirke trækakslen ud, evt. med en lille brækstang så låsen udløses, men måske en anden kan byde ind inden du flår noget i stykker :-)

Ad. 4: Ja, noget at rense den gamle fedt (og grus) ud med - evt. rensebenzin, et kar og nogle pensler - samt trykluft... det er det mest korrekte, at give styre- og bærekugle nye møtrikker, hvis det er den selvlåsende slags (med nylonindlæg) + evt. ny bolt til fastspænding af trækakslen.

Tilspændingsmomenter mv. burde du kunne finde her: http://www.volvohowto.com/
Mvh. Søren
Volvos
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 67
Tilmeldt: tirs jan 17, 2017 22:19 pm

Re: Ydre drivakselmanchet revnet på V40 :/

Indlægaf Peter_C » søn mar 19, 2017 21:07 pm

1. Peter C : Jeg kan se at det var den inderste manchet du skulle skifte ikke ? i så fald er der så forskel i fremgangsmåde i forhold til at det er den yderste jeg skal skifte ?


Videoen er om at skifte lejet på mellemakslen i højre side. For at have en ren aksel at arbejde med pillede jeg inderste led ud.
Det var kun så du kunne se hvor bøvlet det er HVIS du kom til at lade inderste led "gå af led" (typisk ved at man trækker i akslen mens den stadig sidder i gearkassen).
Du skal KUN pille yderste led af uanset om du skal skifte inderste eller yderste manchet.

edit:
Her er et par billede fra første gang jeg skiftede på S70´eren.
http://www.pc8.dk/billeder-volvo/IMG_0530.JPG
http://www.pc8.dk/billeder-volvo/IMG_0531.JPG
http://www.pc8.dk/billeder-volvo/IMG_0532.JPG

... ikke sikkert det ligner 100% men grundprincipperne må være nogenlunde de samme :)

og her er et billede af knokkelleddet med de 2 låseringstappe markeret (de skal modsatte vej af hvad pilene peger) :?
http://www.pc8.dk/billeder-volvo/IMG_0537_markering.jpg

...og et hvor akslen er sat i skruestikken og dornen, der holder låseringen udvidet mens man slår knokkelleddet af, ligger i forgrunden
http://www.pc8.dk/billeder-volvo/IMG_2101.JPG

Håber det kan bruges

MVH Peter
I stalden:
2008 Volvo V70n 2,5T Aut.
2011 Volvo S60 D3 Aut.
1990 Peugeot 309 GTI16 Grp. KRB Rallybil
1969 Pontiac Firebird 400
Brugeravatar
Peter_C
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 999
Tilmeldt: man okt 22, 2007 11:07 am
Geografisk sted: Midtsjælland

Re: Ydre drivakselmanchet revnet på V40 :/

Indlægaf Morten Rud » tirs mar 21, 2017 9:49 am

Hej med jer
Jeg har læst al jeres input og føler jeg er klar.... Vender tilbage med resultatet :D
1000 tak for jeres hjælpsomhed
Morten Rud
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 12
Tilmeldt: lør mar 18, 2017 11:46 am

Re: Ydre drivakselmanchet revnet på V40 :/

Indlægaf Morten Rud » lør apr 01, 2017 18:57 pm

Hej Volvo-fans
Så lykkedes det. Viste sig at være 2 kødben, en stabilisator stang. Skiftet selvfølgelig også manchetten. Drivakslen var fin. Indtil jeg var færdig med manchetten satte jeg midlertidigt påførte jeg en anden manchet som jeg skar i 2 dele. OG spræjteee nyt fedt ind i et hul som jeg lavede et godt stykke oppe på manchetten. Tror det reddede manchetten.
Men tak for al jeres input
god weekend
Morten Rud
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 12
Tilmeldt: lør mar 18, 2017 11:46 am

Re: Ydre drivakselmanchet revnet på V40 :/

Indlægaf Peter_C » lør apr 01, 2017 20:24 pm

Tak for feedback.
Godt du er kørende igen :)

MVH Peter
I stalden:
2008 Volvo V70n 2,5T Aut.
2011 Volvo S60 D3 Aut.
1990 Peugeot 309 GTI16 Grp. KRB Rallybil
1969 Pontiac Firebird 400
Brugeravatar
Peter_C
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 999
Tilmeldt: man okt 22, 2007 11:07 am
Geografisk sted: Midtsjælland


Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 25 gæster