Udluftning???

Styretøj, bremser og sikkerhed - herunder hjul.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Udluftning???

Indlægaf Claus Hansen » man mar 20, 2017 14:42 pm

Kære Volvo eksperter:

Jeg har netop skiftet skiver, klodser og kaliber. Ingen bobler fra kaliberen under udluftning. Bremsen føles fast og solid, MEN den giver sig ligeså langsomt nedad, som om der var en lille utæthed. Der kommer dog ikke bobler ved udluftningen, og der løber heller ikke væske ud.

Er det normal funktion? Jeg synes ikke jeg kan huske at den opførte sig sådan før jeg skiftede kaliberen.

Hvad skal jeg kigge efter? Slidt hovedcylinder?

Venlig Hilsen,
Claus
Claus Hansen
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 13
Tilmeldt: tors sep 08, 2016 19:54 pm

Re: Udluftning???

Indlægaf Volvos » man mar 20, 2017 20:28 pm

Hvordan har du luftet ud?

Har du pumpet væsken ud eller trukket den ud?

Har du haft systemet tømt for væske? - i så fald skal du formentlig have en tester på for at aktivere ABS-enheden - det ses ofte at man ikke kan få luften ud der uden at ABS-enheden aktiveres elektrisk.

Hvis du har pumpet bremsevæsken ud med pedalen, ser man, om end sjældent, at gummilæberne i hovedcylinderen kan tage skade.

HVIS al luften er ude af systemet, herunder i ABS-enheden, så skyldes det formentlig en defekt hovedcylinder. Bremsepedalen må IKKE synke.
Mvh. Søren
Volvos
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 67
Tilmeldt: tirs jan 17, 2017 22:19 pm

Re: Udluftning???

Indlægaf Claus Hansen » man mar 20, 2017 21:29 pm

Hej,

Det var bageste kaliper i højre side. (Jeg kan forstå at det oftest er den det er galt med eftersom den sidder sidst i systemet og derfor aldrig får ret meget tryk).
Udluftningen gik meget nemt, to-tre tryk på pedalen, så var boblerne væk.

Jeg tror også det er hovedcylinderen. Skidt med det, den er ikke dyr, den kan fåes fra Ate til godt en tusindlap.

Er der nogen specielle ting man skal være opmærksomme på ved skift af cylinderen? Udluftning osv?

Venlig Hilsen,
Claus
Claus Hansen
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 13
Tilmeldt: tors sep 08, 2016 19:54 pm

Re: Udluftning???

Indlægaf Volvos » man mar 20, 2017 22:09 pm

I et hydraulisk system som et alm. bremsesystem får for- henholdvis bagbremser samme tryk, så du kan ikke sige, at højre baghjul næsten intet tryk får.
Det er netop en af "egenskaberne" ved et hydraulisk system - samme tryk i samme kreds, alle steder!

Det tager naturligvis længere tid at få frisk væske fra hovedcylinderen til f.eks. højre baghjul end venstre forhjul, idet rørene er længere.

Når du udskifter hovedcylinderen skal du udlufte hele systemet, altså skal du lufte ud ved alle fire hjul.

Du lufter først hovedcylinderen ud, hvilket nærmest sker automatisk, hvis rørene er løsnet og der er bremsevæske i beholderen... og ellers begynder med det hjul som ligger længst væk fra hovedcylinderen, altså højre baghjul, så venstre baghjul, højre forhjul og til sidst venstre forhjul.
Gå igennem alle hjul flere gange, så du er sikker på at det er helt tømt for luft.

Jeg ved ikke lige mht. ABS-enheden, men der er nok en anden som kan byde ind om den skal aktiveres med en tester for at få luften ud - sådan er det oftest.

Inden du begynder at købe reservedele ind, vil jeg anbefale dig at være sikker på at al luft er ude, så ikke du udskifter reservedele som intet fejler.
Mvh. Søren
Volvos
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 67
Tilmeldt: tirs jan 17, 2017 22:19 pm


Tilbage til Styretøj, Hjul og Bremser

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 18 gæster