Motorhjelm der ikke vil lukke.

Fra rustreparation til sædejustering.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Motorhjelm der ikke vil lukke.

Indlægaf Strandvaskeren » søn mar 26, 2017 19:51 pm

For satan da, tænk at noget så enkelt skal være så bøvlet.

Jeg kom kørende for nogle dage siden da inforpanelet i min S60 sagde "Påfyld sprinklervæske". No problem, jeg har en dunk i bagagerummet, så op med motorhjelmen, på med sprinklervæsken og så gad hjelmen sgutte lukke igen. Der sidder en gribeklo i begge sider og ingen af de to gad gribe, det var kun den der ekstra krog i midten der fangede noget. Jeg trillede med let speederfod hjem til mig selv, det var heldigvis blevet myldretid så den kom sjældent over 40 km/t, hvilket passede mig fint med en hjelm der kun var fanget af "nødkrogen" i midten.

Vel hjemkommet startede jeg inde i kabinen ved håndtaget der udløser hjelmen. Det fejlede ikke noget og kablet så også fint ud, bortset fra det ikke blev trukket retur. Pokkers.

I motorrummet forsøgte jeg mig med en gang olie på spray og lidt klask med en hammer (nogen der sagde Jeremy Clarkson?) men lige lidt hjalp det, ingen af de to kløer ville gribe. Jeg endte med at lukke hjelmen med en gang gaffa - hvis det virker for racergutterne, så virker det nok også for mig.

Idag fik jeg så kigget nærmere på tingene, hold nu kæft hvor var det bøvlet. De to gribekløer sidder komplet utilgængeligt. Jeg startede med at poppe kølergitteret ud, det var ret nemt, men no luck, der var sådan en bred metalprofil i vejen for den videre færd op til gribekløerne. Metalprofilen går på tværs, oven over køler og lygter, og når man fjerner noget der ligner 10 bolte i hver side, mangler man stadig to der sidder nede omkring nummerpladen, sådan cirka. Hele fronten skal af for at komme til de fo bolte, hvilket gik rimeligt fint, bortset fra den sidste klips der pure nægtede at slippe. Resulatat, en front der hang sådan underligt skævt, men i det mindste kunne jeg da komme til de sidste to bolte - troede jeg..

..men nej, der var en ekstra plastikafdækning der dækkede for halvdelen af bolten og for at få den af skulle det sidste af fronten også af, jeg endte dog i stedet med at klippe et lille hak i plastikken så jeg kunne komme på boltene.

Så var metalprofilen løs, men ikke løs nok til at kunne komme fri af forlygterne, så forlygterne måtte af - hvilket krævede fjernelse af flere plastikpaneler på siderne.

Endelig kunne jeg komme ind til de to kløer. Den i venstre side gad ingenting og kablet var hoppet af. Den var groet komplet fast, så den har næppe haft nogen funktion de sidste par år. Den højre var mere medgørelig, jeg kunne trække armen til udløseren frem og tilbage, men fjedervirkningen der skulle hive armen retur efter jeg har hevet i håndtaget inde i bilen var pist væk. Jeg førte manuelt armen tilbage til position "grib" og samlede det hele igen. Nu er min motorhjelm lukket, men næste gang jeg hiver i håndtaget for at åbne hjelmen skal jeg hele møllen igennem igen.

Jeg har nu bestilt friske gribekløer på nettet til udskiftning snart.

Jeg overvejede at bestille nyt kabel også - kablet ser fint ud, men sådan for den gode fornemmelses skyld, du ved. Den ide holdt lige indtil jeg fik checket arbejdstegningerne på Vida, man skal have halvdelen af motorrummet ud for at skifte det kabel, deribland afmonteret hovedbremsecylinderen - det gider jeg satme ikke..

Jeg har sjældent mødt noget så utilgængeligt, det er som om det er specifikt designet til at være umuligt. På mine gamle 240'ere og 140'ere skruede man bare kølergitteret af og stak hele hovedet ind, så sad al ting i første parket, lige til at gå til.

Jeg er glad for at det ikke i stedet var et knækket kabel på min bil, jeg har ikke fantasi til at forstille mig hvordan hulen jeg skulle komme derind med hjelmen lukket - det var et bøvl af rang med hjelmen oppe.
Hygge..
Thomas
2002 S60 2.4 uden mølle
Strandvaskeren
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 189
Tilmeldt: lør okt 01, 2016 14:37 pm
Geografisk sted: Lidt udenfor Roskilde

Re: Motorhjelm der ikke vil lukke.

Indlægaf Koldstart » man mar 27, 2017 21:22 pm

Når ikke du skifter kablet, kan du i det mindste smøre det med noget olie tilsat teflon.
Olien kan købes på sprayflaske, og du kan købe sådan en smøre-gummipakning i alu-klo (til at skrue på kabel-enden) hos enhver MC-forhandler (og sikkers også mange andre steder ) :wink:
Brugeravatar
Koldstart
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 218
Tilmeldt: søn apr 13, 2014 20:05 pm
Geografisk sted: Vedbæk

Re: Motorhjelm der ikke vil lukke.

Indlægaf Strandvaskeren » tirs mar 28, 2017 20:55 pm

Cool, det vil jeg kigge på..
Strandvaskeren
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 189
Tilmeldt: lør okt 01, 2016 14:37 pm
Geografisk sted: Lidt udenfor Roskilde


Tilbage til Karosseri og Interiør

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 10 gæster