Hvilken pære kan anbefales?

El-systemet, instrumenter (herunder de mekaniske) - strøm og teknik.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Hvilken pære kan anbefales?

Indlægaf Chavez » lør apr 01, 2017 14:15 pm

Hej.

Først gik der en pære i instrumentbrættet ved klimaanlægget, så en i triptælleren i den ene side, og nu også en pære i forlygten for første gang, mens jeg har haft bilen.

Kan det evt. have med fugt at gøre? Bilen kan sagtens komme til at stå stille i en carport 5-6 måneder i al slags vejr. Fryser til is og tør op igen. Og hvis ledninger bliver nedbrudt af fugt indefra?

Jeg kigger i brugsanvisningen til bilen, og ser at en forlygtepære både kan hedde H1, H4 og H7... Inde i bogen står der H1 og bag på bogen står der H7 ved samme pære.

Jeg ville finde en pære på nettet, men ved nu ikke, hvilken jeg skal vælge...

Philips Vision
Philips Longlife Ecovision
Osram Night Racer
Osram Ultra Life
Osram NightBreaker
Osram Cool Blue Intense
Philips X-treme Vision
Osram NightBreaker Laser
Philips WhiteVision
Osram Night X Racer
Philips Racing
Osram Night Racer
V70 * 2,5 * 20v * aut. * 1999
Brugeravatar
Chavez
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 194
Tilmeldt: lør aug 25, 2012 18:49 pm
Geografisk sted: Nørrejylland

Re: Hvilken pære kan anbefales?

Indlægaf Koldstart » lør apr 01, 2017 17:30 pm

Jeg kan desværre ikke hjælpe dig med hvilken type pære du skal vælge. På Saab-forum (ja, jeg havde engang en Saab 8) ) var der en gang imellem debat om pærer. Den gennemgående holdning var: Jo større lysudbytte, desto kortere levetid. Især syntes Osram Nightbreaker at have et dårligt rygte.

Se eksempelvis denne debat: http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=1&t=13333&p=123158&hilit=forlygte+p%C3%A6re#p123158

Når nu du skal have nye pærer, så overvej om du skal skifte til LED. LED-pærer holder langt bedre end pærer med glødetråd. Blot skal du huske 2 forhold: Der skal indbygges noget som snyder overvågningen, så den ikke opfatter det lave strømforbrug som tegn på defekt pære. Og bilen er typegodkendt med halogen, så du slipper næppe gennem et syn med LED i forlygterne.

Jeeg har i øvrigt selv sparet en del penge ved at købe pærer i tyskland. f.eks via https://www.lichtex.de/halogen-licht-light-halogenlampe-leuchtmittel/pkw-12v-auto-car/.

God fornøjelse med pære-jagt og udskiftning. :)
Koldstart

Volvo V60 II D4 MY2020
Brugeravatar
Koldstart
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 218
Tilmeldt: søn apr 13, 2014 20:05 pm
Geografisk sted: Vedbæk

Re: Hvilken pære kan anbefales?

Indlægaf Chavez » lør apr 01, 2017 20:09 pm

Hej Koldstart.

Høhø, jeg tror bare, jeg i første omgang skal vælge en ganske almindelig standard pære. Den holder sikkert udmærket.

Der er vist for mange at vælge mellem...

Men tak :wink:
V70 * 2,5 * 20v * aut. * 1999
Brugeravatar
Chavez
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 194
Tilmeldt: lør aug 25, 2012 18:49 pm
Geografisk sted: Nørrejylland

Re: Hvilken pære kan anbefales?

Indlægaf Kingo » lør apr 01, 2017 20:34 pm

Du får helt sikkert bedre lys på med f.eks nightbreaker - jeg har lige skiftet. På min 2005 er det møg besværligt at skifte forlyspære så jeg har denne gang valgt osram ultralife. Der er 3 års garanti fra forhandler - og 4år hvis man registrerer hos osram. Det betyder så også at det "bare" er standard lysudbytte jeg får.

Hvis det var nemt at skifte (feks på en tankstation - hvilket ikke er en option på min...) ville jeg have valgt en af de kraftigere pærer da de lyser meget kraftigere.
V70 2,4 170 Baltic manuel 2005 - Vida og Dice
Kingo
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1758
Tilmeldt: man mar 19, 2012 19:27 pm
Geografisk sted: Vangede

Re: Hvilken pære kan anbefales?

Indlægaf Waltersdorff » søn apr 02, 2017 10:03 am

I 850 er det H1 pære, som anvendes i forlygterne. Jeg bruger Osram Intense blue, som giver et fantastisk lys i mørke. Det er et fantastisk lys og det bedste halogen, som jeg har oplevet.
Levetid ca. 2,5 år.
https://landberg.dk/osram-cool-blue-int ... sgodm7cMhw

Waltersdorff
I en Volvo sidder stjernen bag rattet

Volvo S60, 2.4, 188HK (BSR), år 2008; 0-100 km/t: 10,2 sek.; 228.000km.
BMW F800ST, 85HK, år 2012; 0-100 km/t: 3.9 sek; 24.000km.
Brugeravatar
Waltersdorff
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 390
Tilmeldt: ons maj 16, 2012 15:31 pm
Geografisk sted: Aarhus

Re: Hvilken pære kan anbefales?

Indlægaf Koldstart » søn apr 02, 2017 22:02 pm

Chavez skrev:... jeg tror bare, jeg i første omgang skal vælge en ganske almindelig standard pære. Den holder sikkert udmærket...


Det gør den sikkert. Jeg vil heller ikke selv kaste mig ud i LED-konverteringer af udvendige lygter. Foreløbig har alle mine pærer holdt 120.000 km og knapt 5 år. Det er langt bedre end på de franske biler, der åbenbart kombinerer for høj spænding med umulige montagesteder :roll:

HVIS h´jeg skulle skifte noget til LED, skal det komme som garantistempet kit, og jeg vill KUN benytte dem de steder pærerne er vanskellige at skifte (som f.eks mark-belysningne i sidespejlene.

Jeg tror, at man skal afveje 4 faktorer når man skifter pærer:

Hvor besærligt er det at skifte pæren?
Hvor dyr er en langtidsholdbar løsning i forhold til den nuværende?
Ønsker du et andet lysudbytte end det nuværende?
Ønsker du over hovedet at skifte fra det originale, med deraf affødte komplikationer, hvis noget ikke virker som tiltænkt?

I øvrigt er jeg i tvivl om, hvor vidt man kan dæmpe lyset i en LED-pære på samme måde som med en glødepære? Det er især interessant for instrumentbord, midterkonsol og dørknapper.

Er der nogen af jer andre der har kigget på LED disse steder? Og... Er det i realiteten allerede LED på min 2012 S60?
Koldstart

Volvo V60 II D4 MY2020
Brugeravatar
Koldstart
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 218
Tilmeldt: søn apr 13, 2014 20:05 pm
Geografisk sted: Vedbæk

Re: Hvilken pære kan anbefales?

Indlægaf Chavez » man apr 03, 2017 10:28 am

- Og vinderen blev...

En ganske almindelig standard Osram pære i jem&fix.
Skiftede begge, så nu er der lys igen.

Men tak folkens :D Næste gang må det blive Intense Blue.
V70 * 2,5 * 20v * aut. * 1999
Brugeravatar
Chavez
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 194
Tilmeldt: lør aug 25, 2012 18:49 pm
Geografisk sted: Nørrejylland

Re: Hvilken pære kan anbefales?

Indlægaf oakey » man apr 03, 2017 10:46 am

Hej,
Svaret handler om biler der ikke er designet til at anvende LED pærer.

Om LED forlygter:
Så vidt jeg ved findes der endnu ingen standard H-type LED pærer der er E-mærket.
Derfor er 'Koldstart's' bemærkning om problemer ved syn helt korrekt.
-----
Om 'standard' pærer af H-typen:
Før Volvo og stort set alle andre bilfabrikanter begyndte at sætte design øverst i kravspecifikationen var det det nemmeste i verden at skifte pærer i bilerne.
Idag bliver man nødt til at overveje sine prioriteter før man vælger pærer: Skal lyset være kraftigt eller skal de holde længe, - man kan stadig ikke få begge dele.
Jeg ville vælge en standard pære der holder.
På nyere Volvo-modeller kan hele lampehuset nemt 'klipses ud', - Volvo har fattet problematikken.
-----
Om lysudbytte fra forlygterne:
Det er vigtigt at reflektor og frontglas er i orden hvis man skal have det maksimale lysudbytte og den korrekte lysgeomitri
Dvs. at hverken reflektoren eller frontglasset må være mat.

Den tidligere ejer af min 850/1996 valgte at sætte 100W pærer i forlygterne.
Det var en dårlig ide! Både reflektoren og de skærme omkring pæren der sikrer at lygten ikke blænder blev brændt af.
Desuden var frontglasset matteret af millioner af større eller mindre stenslag.

Dette er ikke tilrådeligt:
Jeg valgte at adskille forlygterne og påklæbe en meget tynd aluminiseret mylar folie på reflektoren.
Frontglasset blev rengjort med opvaskemiddel, fortynder og til sidst acetone.
Derefter en tynd coating med klar autolak...
Det gav et meget vedre lys og har fungeret upåklageligt i nogle år, - inklusive tre gange syn...

Den bedre løsning er at købe to nye komplette forlygter til ca. 400 pr. stk. De er ikke originale, men vil med sikkerhed fungere meget bedre end de 18 år gamle du har nu.
-----
Om LED pærer i instrumentbrættet, mv. og lysdæmpning
Lysdioder (LED) er meget velegnet til lysdæmpning, - det fungerer langt bedre end med glødepærer.
Lyset fra glødepærer bliver gult når de bliver dæmpet, - lyset fra en lysdiode holder den samme farve (rød, gul, grøn, blå eller hvid) når den bliver dæmpet.

Der er desværre en del problemer ved at udskifte glødepærer med LED i biler:

Instrumentbrættet og andre steder inde i bilen:
Typisk er pærerne monterede ligesom topolede stikkontakter: Man kan vende dem 180 grader og de passer og fungerer uanset.
Det går ikke med de små lysdioder, - de skal vendes korrekt for at fungere og nogle af de billige typer brænder af hvis de bliver vendt forkert.
Lysdæmpningen i instrumentbrættet er designet til at dæmpe lyset i glødepærer og der er ingen garanti for at den vil virke efter hensigten hvis mange eller alle pærer bliver udskiftet med lysdioder.

LED pærer til baglys, positionslys, blinklys og tilsvarende (5 - 21W).
Så vidt jeg ved findes denne type pærer i to versioner: Med eller uden drænmodstand.
I min verden er der to gode grunde til at skifte fra glødepærer til LED:
Den lange holdbarhed og det lavere effektforbrug.
Desværre er de fleste af vores Volvo'er udstyret med en overvågning af disse pærers tilstand og den melder fejl hvis en eller flere af pærerne bruger mindre strøm end forventet.
Det betyder at hvis man monterer en simpel LED pære is stedet for en glødepære, f.eks. i baglygten, så bliver der meldt fejl, da den bruger for lidt strøm.
Derfor kan man købe LED pærer med en indbygget drænmodstand der får den ellers energi effektive LED pære til at bruge lige så meget strøm som en glødepære-

Idet jeg håber at det ovenstående giver forstand

/oakey
Nu:
S60T aut. P24 2005
V70T aut. P26E 2008
Før:
850T aut. st 1996, 940T st 1998, 850 st 1994, 240 st 1988, 240 van 1981
Ford Granada Van 1973, Renault 4L 1969, VW T2 1970, Morris Mascot 1970, Renault 4L 1962, - alle rustet op.
oakey
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 803
Tilmeldt: tirs maj 12, 2009 13:20 pm
Geografisk sted: 5km nord for Roskilde

Re: Hvilken pære kan anbefales?

Indlægaf Peter57 » man apr 03, 2017 11:37 am

Hej.
Oakey skrev.

LED pærer til baglys, positionslys, blinklys og tilsvarende (5 - 21W).
Så vidt jeg ved findes denne type pærer i to versioner: Med eller uden drænmodstand.
I min verden er der to gode grunde til at skifte fra glødepærer til LED:
Den lange holdbarhed og det lavere effektforbrug.
Desværre er de fleste af vores Volvo'er udstyret med en overvågning af disse pærers tilstand og den melder fejl hvis en eller flere af pærerne bruger mindre strøm end forventet.
Det betyder at hvis man monterer en simpel LED pære is stedet for en glødepære, f.eks. i baglygten, så bliver der meldt fejl, da den bruger for lidt strøm.
Derfor kan man købe LED pærer med en indbygget drænmodstand der får den ellers energi effektive LED pære til at bruge lige så meget strøm som en glødepære-


Ved du hvor disse LED pærer med drænmodstand kan købes.
Med Venlig Hilsen.
Peter.
Volvo V70 III 2,5T med Polestar.
Ford Sierra Cosworth 4X4.
Peter57
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 233
Tilmeldt: ons mar 05, 2014 15:43 pm
Geografisk sted: Egedal.

Re: Hvilken pære kan anbefales?

Indlægaf Koldstart » man apr 03, 2017 18:27 pm

oakey skrev:... Om lysudbytte fra forlygterne:
Det er vigtigt at reflektor og frontglas er i orden hvis man skal have det maksimale lysudbytte og den korrekte lysgeomitri
Dvs. at hverken reflektoren eller frontglasset må være mat.


Det der med frontglas kan jeg skrive under på! Mange ældre biler kører rundt med lygteglas der ser ud som havde de ligget i Urin i ½ år :shock:

Og det er faktisk slet ikke svært at polere sådan et lygteglas. Jeg har skrevet indlæg på SaabKlubDanmarks forum om emnet http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=1&t=24173&hilit=lygteglas

Med lidt omhu og rette remedier kan man få et lygteglas der faktisk ser ud som nyt! :D
Koldstart

Volvo V60 II D4 MY2020
Brugeravatar
Koldstart
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 218
Tilmeldt: søn apr 13, 2014 20:05 pm
Geografisk sted: Vedbæk

Re: Hvilken pære kan anbefales?

Indlægaf oakey » tirs apr 04, 2017 10:14 am

Hej Peter,

Jeg ved ikke hvor man kan købe disse pærer, men kun at de findes.
Søg på nettet efter pærenavn (f.eks. BA15s), LED og ballast.
Du skal sikre dig at pærene er e-mærket.
Nogle forhandlere praler med at deres LED erstatning pærer lyser kraftigere end den glødelampe den erstatter.
Det må de ikke, - for at undgå blænding skal de lyse som de pærer de erstatter.

Her er et eksempel på pral der ikke er lovligt:
https://www.matronics.dk/kategori/biler ... -led-ba15s

Nedenfor kan du se hvilke pærer der bliver brugt i min bil, - du har sikkert en lignende oversigt i din manual.

Jeg brugte ordet 'drænmodstand' tidligere, - det korrekte ord er vist 'ballast'

/oakey
______________________________________________________________________________________________
Main beam 65 H9
Dipped beam 55 H7
Active Bi-Xenon 35 D1S
Bi-Xenon 35 D1S
Fog lamp, front 55 H1
Fog lamp, front (V70 R) 55 H3
Position lamps front/rear, parking lamps front, side
marker lamps front, courtesy lighting rear
5 W 2.1 x 9.5d
Direction indicators, front/rear 21 BAU 15s
Brake lamp, reversing lamp 21 BA15s
Rear fog lamp 4 BAZ15d
Side marker lamps, rear 10 BA15s
Number plate lighting, front courtesy lighting, cargo
area lighting
5 SV8.5
Vanity mirror 1.2 SV5.5
Glovebox lighting 3 BA9
Nu:
S60T aut. P24 2005
V70T aut. P26E 2008
Før:
850T aut. st 1996, 940T st 1998, 850 st 1994, 240 st 1988, 240 van 1981
Ford Granada Van 1973, Renault 4L 1969, VW T2 1970, Morris Mascot 1970, Renault 4L 1962, - alle rustet op.
oakey
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 803
Tilmeldt: tirs maj 12, 2009 13:20 pm
Geografisk sted: 5km nord for Roskilde

Re: Hvilken pære kan anbefales?

Indlægaf Peter57 » tirs apr 04, 2017 10:24 am

Hej /oakey.

Tak for respons, snyd gider vi ikke, så heller nøjes med det almindelige.
Med Venlig Hilsen.
Peter.
Volvo V70 III 2,5T med Polestar.
Ford Sierra Cosworth 4X4.
Peter57
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 233
Tilmeldt: ons mar 05, 2014 15:43 pm
Geografisk sted: Egedal.


Tilbage til El-system og Instrumenter

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 17 gæster