Kære forum,
Min 1800ES fra 72 med en B20F har over den senere tid haft en tendens til pludselig at lave et ryk, som om motoren satte ud mens jeg kørte. Udfaldet varede kun ganske kort tid som f.eks. et sekund og bilen kørte videre. Havde fornemmelsen at det mest skete ved del-gas, men det var ikke entydigt. Første tanke var derfor, at det var luftspjældskontakten som måske var slidt i "sporet" og skulle renses.
De grønne Volvo manualer for "Insprutingssystem B20" og "Felsökningsschema insprutningsmotorer" indikerede, at en blokeret udluftnings slange fra tanken også kunne være en årsag. Checkede og blæste den igennem -ingen forstoppelse.
Næste punkt var at demontere trykgiveren fra inderskærmen og ifgl. manualen slå let på den mens motoren kører. Hvis motoren gik i stå var trykgiveren defekt. Checket og ingen fejl overhovedet.
Ved samme lejlighed slog jeg let med skaftet fra skruetrækkeren på trykregulatoren over dyserne -og motoren gik ud! Noget møj, men i det mindste var fejlen lokaliseret.
Troede jeg....
Min Amazon har p.t. motoren demonteret pga andre problemer og eneste andet transport er min ES og en cykel. Med bopæl på landet i det syd-fynske er det rimeligt kritisk ikke at have en bil! Specielt en fredag eftermiddag hvor der var 6 timer til jeg skulle være i nord sjælland til en middag. Jagten gik ind på at forsøge at opstøve en ny/brugt trykregulator. Efter adskillelige tlf opkald lykkedes det faktisk via forskellige klubmedlemmer at finde en godt brugt i Svendborg. Efter en 28 km cykel tur blev den monteret og stor var min forventning til opstarten -og stor var skuffelsen da det ikke hjalp en ski'
Forsøgte at checke alt, men lige lidt hjalp det og tiden gik -og middagen måtte aflyses. Har nu prøvet fejlfinding de sidste 10 timer og kommer ingen steder. Håber der er en ekspert der kan assistere her på forumet.
Kunne få motoren igang men kun lige holde den i live ved at holde speederen nede. Det lyder som om den ikke tænder ordentligt - som om den kører på 3 cylindre. Den tager kun gassen modvilligt.
Måtte springe ind og ud af bilen for at nå hen og holde gasspjældet nede og forsøge at "pille" ved dyse-stikkene m.m. men lige lidt hjalp det. Efter at have renset og justeret luftspjældskontakten startede den som en mis -men gik op til 2500-3000 omdrejninger. Forsøgte at justere ned på tomgangsskruen men lige lidt hjalp det og motoren stoppede pludseligt. Har monteret stroboskop for at checke/justere tændingen, men nu kan jeg ikke få liv i den igen. Aaaarrrghhh HJÆLP!!
Status;
Tændrør -OK
Strømfordelerlåg -OK
Strømfordeler impulsgivere - OK
Pertronix elektronisk føler - OK
Strømfordeler kabler - OK
Ventiler - Checket/justeret - OK
Trykgiver - Checket og målt iht manualen - OK
Vandtemp. føler på blokken - checket og målt iht manualen - OK
Benzin pumpe - kører og leverer benzin - OK (har ikke målt mængden og ikke et manometer til at måle trykket, men ved check af tændrørene var alle 4 våde).
Benzin udluftning - OK
Luftspjældskontakten - checket, renset, målt og justeret iht manualen. OK
Ledningsnet - gennemgået og ingen korroderede samlinger eller møre ledninger fundet.
Sikringer - OK
Tændspole -? (mit ræsonnement siger man at den jo må virke da den fungerede under de første opstarter)
Forslag modtages med kyshånd - jeg er desperat!
p.s. bilen er total renoveret i 2005 og har kørt ca. 30'000km siden.
mvh
John