Parkeringssensor bøvl

El-systemet, instrumenter (herunder de mekaniske) - strøm og teknik.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Parkeringssensor bøvl

Indlægaf Claus Hansen » søn apr 23, 2017 23:11 pm

Hej Volvovenner,

Jeg har Park assistancce service needed lampen tændt. En lokal Volvo mand checkede det ud for et stykke tid siden og sagde at een af sensorerne var død. Mekanikeren mente at kunne høre hvilken een det var, idet de skulle give en tikkende lyd fra sig når de virker som de skal.

Nu er det godt vejr, så skal jeg til at fixe det. Jeg kan dog ikke høre nogen lyde fra sensorerne, selv når jeg holder i bakgear med håndbremsen trukket. Er der en anden måde at finde ud af det, hvis man ikke har Volvo fejlsøgesystem (det der hedder VIDA?).

Jeg havde kofangeren af idag, blot for at konstatere at de sensorer jeg havde skaffet ikke passer. De er vistnok til mk III modellen. Øv. Samle det hele igen...
I højre side af bilen er der et kabel fra den lille grønne boks og ud til kofangerens kabling. Det er vel en del af styringen af sensor systemet? Funktion?

Ellers kan man jo bare skifte dem alle - de kan fås til ca 500 på Ebay, men det er jo også lidt fråds.

Altså, hvordan finder man ud af hvilken een der er defekt, og hvis det er een af de inderste, hvordan kommer man så derind når kofangeren er monteret af??

Som i kan høre, lidt råd og vejledning er tiltrænkt.

Mange tak og venlig Hilsen,
Claus
Claus Hansen
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 13
Tilmeldt: tors sep 08, 2016 19:54 pm

Re: Parkeringssensor bøvl

Indlægaf Klågem » man apr 24, 2017 1:31 am

Jeg går ud fra at det er en V70n (2000-2007)
1 den grønne boks i højre side er en antennesplitter.
Det går et kabel ud til det hvide stik i kofangeren (der sidder en rafioantenne i bagkofangeren)

2 dine baksencor er slået fra hvis den melder fejl.
Ellers kan du med en våd finger mærke hvilken sencor der ikke virker. Dem der virker kilder lidt i fingeren når du sætter den på sencoren.

3 når du har bagkofangeren af.
Så sidder der 4 sorte clips forneden på kofangeren. Der skal du lige prikke stiften i midten ud med et bor eller en lille skruetrækker.
Derefter kan du se at det hårde plast der sidder inde i kofangeren har nogle aflange huller hvor der er nogle modhager på.
Mange gange kan du bare trække den hårde (plastbjælke) af med hænderne hvis du starter i den ene side. Ellers hjælp den lidt ved hjælp af en stor skruetrækker i de aflange huller så modhagerne slipper.
Hvor i landet kommer du fra.?
Flere herinde har en tester de kan sætte på. Den fortæller hvilken sencor der er defekt
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 5381
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 2:15 am
Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Re: Parkeringssensor bøvl

Indlægaf Claus Hansen » tirs apr 25, 2017 20:47 pm

Hej Klågem,

Tak for tips! Jeg har lige været ude og mærke på sensorerne med motoren tændt og i bakgear (og håndebremse...). Jeg kan ikke mærke noget på dem, jeg tror kun jeg kunne mærke motorvibrationer i karosseriet. Slukkede motoren og kunne stadig ikke mærke noget. Det er vel usandsynligt at alle 4 sensorer gået. Der er jo et kabel i venstre side med multistik til en styreboks/ECU, den forbindelse ser også fin ud.

(Men igen, sensorer kan fåes til billig penge på ebay, så man kunne bare skifte dem alle. Jeg er bare ikke sikker på at det der det der er galt)

Jeg bor i Egå, så hvis der var nogen i nærheden med diagnoseudstyr så ville det være meget værdsat. Det gælder jo om at ikke give op blot fordi den har gået 10 gange rundt om jorden.

Venlig Hilsen,
Claus
Claus Hansen
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 13
Tilmeldt: tors sep 08, 2016 19:54 pm

Re: Parkeringssensor bøvl

Indlægaf Klågem » ons apr 26, 2017 12:34 pm

Claus Hansen skrev:Hej Klågem,

Tak for tips! Jeg har lige været ude og mærke på sensorerne med motoren tændt og i bakgear (og håndebremse...). Jeg kan ikke mærke noget på dem, jeg tror kun jeg kunne mærke motorvibrationer i karosseriet. Slukkede motoren og kunne stadig ikke mærke noget. Det er vel usandsynligt at alle 4 sensorer gået. Der er jo et kabel i venstre side med multistik til en styreboks/ECU, den forbindelse ser også fin ud.

(Men igen, sensorer kan fåes til billig penge på ebay, så man kunne bare skifte dem alle. Jeg er bare ikke sikker på at det der det der er galt)

Jeg bor i Egå, så hvis der var nogen i nærheden med diagnoseudstyr så ville det være meget værdsat. Det gælder jo om at ikke give op blot fordi den har gået 10 gange rundt om jorden.

Venlig Hilsen,
Claus

Hvis den melder fejl i displayet.
Så er de alle deaktiveret

Lav et nyt opslag hvor du søger en med vida i omegnen hvor du bor.
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 5381
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 2:15 am
Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Re: Parkeringssensor bøvl

Indlægaf Claus Hansen » tors apr 27, 2017 15:42 pm

Jeg så netop i instruktionsbogen at parkeringssensorerne kobles fra hvis der køres med anhænger. Mon ikke man skulle se efter kablingen der??
Hvis belen nu tror at der køres med anhænger permanent....
Claus Hansen
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 13
Tilmeldt: tors sep 08, 2016 19:54 pm

Re: Parkeringssensor bøvl

Indlægaf Heinejepsen » tors apr 27, 2017 20:17 pm

Det er det ikke hvis den skriver service, min har nøjagtig det samme problem. Sensor 1 død siger Vida, tror lige så godt du kan bestille en ny og få den monteret. Jeg har lige bestilt en uoriginal ved scandix 47 Euro inkl forsendelse. Så må vi se om den duer.
Heinejepsen
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 80
Tilmeldt: tors jan 21, 2016 21:09 pm


Tilbage til El-system og Instrumenter

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 5 gæster