Olielampe lyser ved lave omdrejninger

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Olielampe lyser ved lave omdrejninger

Indlægaf Riis » søn jun 18, 2017 21:14 pm

Hej

Et spørgsmål til en Volvo Amazon B20A:
Der er netop blevet foretaget olie/filterskift, men efter en længere tur hvor bilen er blevet godt varm, begynder olielampen at lyse.
Det sker kun når det står i tomgang (f.eks. i lyskryds) og lampen går ud så snart man rører speederen.

Hvad kan det skyldes?

På forhånd tak.
Søren Riis
Vejle
Volvo Amazon B20A
Riis
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 22
Tilmeldt: fre jun 23, 2006 20:06 pm
Geografisk sted: Vejle

Re: Olielampe lyser ved lave omdrejninger

Indlægaf Klågem » man jun 19, 2017 0:18 am

Slidt motor =lavt olietryk.
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 5381
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 2:15 am
Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Re: Olielampe lyser ved lave omdrejninger

Indlægaf Claus » man jun 19, 2017 1:26 am

Hvilken olie har du helt på den.
En gammel motor kan ikke lide de nye moderne letløbs olier. De er simpelthen for tynde.
Venlig hilsen
Claus

_____________________________________________________________
Tidligere 242, 245, 245 igen, 940, S70, V70 ll AWD, V70 lll 2,5T, VIDA DICE.
Nu en Volvo XC40 P8 AWD Recharge 2023.
Suppeleret med en lille Renault Clio 2 fra 2008
Claus
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 3049
Tilmeldt: søn nov 07, 2010 10:29 am
Geografisk sted: Vedbæk. Nordsjælland

Re: Olielampe lyser ved lave omdrejninger

Indlægaf Riis » man jun 19, 2017 6:16 am

Motoren er totalrenoveret for ganske få tusinde km siden, så "slidt motor" burde det ikke være :-)

Vil den første test være at skifte filter+olie igen? Det er godt nok lige blevet gjort, men det blev ikke gjort af mig, så jeg ved ikke præcist hvad der røg på. Er 20W/50 mineralsk olie (f.eks. Castrol Classic) ikke OK?
Søren Riis
Vejle
Volvo Amazon B20A
Riis
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 22
Tilmeldt: fre jun 23, 2006 20:06 pm
Geografisk sted: Vejle

Re: Olielampe lyser ved lave omdrejninger

Indlægaf pein » man jun 19, 2017 7:39 am

Havde det været min bil havde jeg monteret et manometer så kan du se trykket.
Venlig hilsen pein
pein
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 81
Tilmeldt: tirs maj 04, 2010 23:45 pm
Geografisk sted: 8260 Viby

Re: Olielampe lyser ved lave omdrejninger

Indlægaf hans jørgen skov » man jun 19, 2017 8:05 am

værkstedet må vel vide hvad de har hældt på, hvis den var ok inden skiftet kunne det da godt se ud som om de har fyldt for tynd olie på, havde for en del år siden et tilfælde hvor min bedstefars bil var på et autoriseret ford værksted for service, de fyldte noget tyndt rensevæske på for at skylle oliesystemet inden skift, men fik det så ikke drænet ordentlig ud så da den havde fået nyt olie på var det alt for tyndt.
tidligere
142 73, 242 76, 245 86, 1991 Volvo 240 2.3 stc
1997 Volvo V70 AWD man gear 420000 km 240 HK
nuværende
2007 V70 2,5T aut 325000 km 209 HK

Renault Twingo 2015 (til konen)
nu med vida :-)
hans jørgen skov
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 384
Tilmeldt: man aug 09, 2010 17:56 pm
Geografisk sted: Skive

Re: Olielampe lyser ved lave omdrejninger

Indlægaf Strandvaskeren » man jun 19, 2017 8:09 am

Olie bliver mere tyndtflydende efterhånden som den bliver varm. Når du hælder olie på en stegepande er den tyktflydende i starten, men løber lettere og lettere rundt på panden efterhånden som den bliver varm. Det samme gælder motorolie, den er mere "sirup" når den er kold.

Når olien er kold har oliepumpen i din motor let ved at lave et højt olietryk, men det tryk daler efterhånden som olien bliver varm. Gasser du motoren op, snurrer pumpen hurtigere og leverer derfor et højere tryk. Så tomgang + godt varm er der hvor olietrykket er lavest - det bør dog aldrig blive så lavt at olielampen begynder at lyse.

Jeg havde en 142 med B20 motor og olietryksmåler (udover den medfødte olietrykslampe). Min erfaring er, at olietrykslampen først begynder at lyse når olietrykket er nærmest ikke eksisterende, så den er en "sluk så for fanden" når den langt om længe lyser. Der skal næsten intet tryk til for at slukke olielampen, så når den først lyser er der så lavt olietryk at det er tvivlsomt om du har tryk nok på til at få pumpet olie helt op til ventilerne.

Trin 1 i min optik må være nyt filter og en "kendt" olie, 20W50 Castol lyder ikke helt forkert. Måske er dit nuværende filter defekt så der ikke kan komme tryk nok igennem, måske har din mekaniker hældt alt for tynd olie på, så frisk olie og filter er en god start.

Hvis ikke det fikser problemet må næste step være en frisk olietrykskontakt. Jeg tvivler på at det er den, men den sidder på siden af motoren og er nem at skifte, så better safe than sorry.

Det kan selvfølgelig også være din olietrykspumpe der er slidt op, så den ikke længere kan levere det tryk den engang kunne. Det er en større operation at skifte den, så jeg ville klart starte med frisk olie og filter efterfulgt af en frisk olietrykskontakt inden jeg hev bundkaret af motoren.
Hygge..
Thomas
2002 S60 2.4 uden mølle
Strandvaskeren
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 189
Tilmeldt: lør okt 01, 2016 14:37 pm
Geografisk sted: Lidt udenfor Roskilde

Re: Olielampe lyser ved lave omdrejninger

Indlægaf Riis » man jun 19, 2017 13:05 pm

Av - det er ikke god læsning :? Håber dælme ikke der er sket noget med motoren - reelt ved jeg ikke hvor længe det har stået på, da det kun opstår i tomgang når motoren er gennemvarm.
Jeg må prøve at bestille sådan en sensor og få skiftet olie+filter igen.

Hvilket manometer kan I anbefale at jeg installerer på en B20'er?
Søren Riis
Vejle
Volvo Amazon B20A
Riis
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 22
Tilmeldt: fre jun 23, 2006 20:06 pm
Geografisk sted: Vejle

Re: Olielampe lyser ved lave omdrejninger

Indlægaf Henning P » man jun 19, 2017 17:04 pm

Hvilke omdrejninger går den med i tomgang
http://www.bilgalleri.dk/galleri/133123-volvo_v70
544 / 123 / 144 / 244 / 244 Turbo / V70 X 2 / Amazon
Henning P
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 270
Tilmeldt: tirs feb 10, 2009 11:22 am
Geografisk sted: København S

Re: Olielampe lyser ved lave omdrejninger

Indlægaf Riis » man jun 19, 2017 21:38 pm

Jeg har snakket med værkstedet, som har lavet olieskiftet, og er blevet lidt klogere.
De har fyldt 5W-40 på og det er jo alt for tyndt :x Så jeg vil starte med at skifte olien og så se om ikke lampen tier stille :)

Mht. omdrejningstallet i tomgang, så er der ingen omdrejningstæller, så det har jeg svært ved at sige så meget om.
Søren Riis
Vejle
Volvo Amazon B20A
Riis
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 22
Tilmeldt: fre jun 23, 2006 20:06 pm
Geografisk sted: Vejle

Re: Olielampe lyser ved lave omdrejninger

Indlægaf Henning P » ons jun 21, 2017 6:35 am

Du skal finde en Classic olie der er zink i , til den B20
http://www.bilgalleri.dk/galleri/133123-volvo_v70
544 / 123 / 144 / 244 / 244 Turbo / V70 X 2 / Amazon
Henning P
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 270
Tilmeldt: tirs feb 10, 2009 11:22 am
Geografisk sted: København S

Re: Olielampe lyser ved lave omdrejninger

Indlægaf Strandvaskeren » ons jun 21, 2017 17:51 pm

Jeg tror på den med at få skiftet til en mere velegnet olie, mon ikke det gør tricket?

Hvad angår mine oplevelser med olietryksmåler og olietrykskontakten i min daværende 142, så er kontakten en ufatteligt simpel dims. Den består i store træk af en plade med en fjeder på bagsiden og et hul olietrykket kan komme ind af på forsiden. Når oliepumpen laver tryk, så skubber olietrykket pladen væk og klemmer derved fjederen lidt sammen, så pladen ikke længere skaber stelforbindelse op til lampen i dit instrumentbræt og derved slukker lampen. Hvis olietrykket bliver for lavt, så "vinder" fjederen over olietrykket og skubber pladen til stel, så der kan løbe strøm og komme lys i lampen.

Måske var fjederen i min olietrykskontakt blevet så slap, at der skulle bare en lillebitte smule olietryk til for at slukke for olielampen? Lad os lege, at der kun skulle 0,1 bars olietryk til at overvinde fjederkraften, dvs. at lampen først lyser ved under 0,1 bars olietryk = alt for sent.

I en nyere kontakt skal der måske 1,0 bar olietryk til at slukke for lampen, dvs. lampen begynder at lyse så snart trykket kommer under 1,0 bar, dvs. før der opstår varige skader.

1 bars olietryk betyder at oliepumpen kan sprøjte olien ca. 1 meter op i luften, sådan i runde tal. Fra bundkarret på en B20 er der vel, slag på tasken, 75 cm op til toppen af ventildækslet. Tilsæt lidt modstand undervejs, så er det ikke helt skævt at forvente at olietrykket er mindst 1 bar for at få pumpet olien helt til tops så der kan komme smøring til ventilerne.

Frit fra huskeren mener jeg, at min 142 lå på omkring 3,5 bars olietryk i tomgang når den var kold og 1,5-2 bar når den var gennemvarm. Når jeg gav gas steg trykket naturligvis. På et tidspunkt efter en meget lang motorvejstur droppede trykket til ca. 0,7 bar og det brokkede olietrykslampen sig ikke det mindste over.

Som sagt tror jeg du løser problemet med en mere velegnet olie.

Hvis du er den nysgerrige type, så kan du købe et olietryks instrument til dit instrumentbord, bare google på oil pressure gauge - de vfindes i et hav af udformninger, sikkert også en der matcher dit instrumentbord. Der er to hovedtyper, dem med elektrisk sensor, hvor du trækker en ledning ind i kabinen til instrumentet og dem med en slange hvor trykket bliver målt direkte i instrumentet selv. Sidstnævnte kan for øvrigt give et fantastisk svinderi hvis du får lavet hul på slangen, så mon ikke den elektriske version er vejen frem?

Monteringen er nem. Du skruer din olietrykskontakt ud, monterer et T stykke, skruer olietrykskontakten i den ene ende af T stykket og olietrykssensoren til måleinstrumentet i den anden ende. Herefter er det bare at trække en ledning ind i kabinen og få sat lidt strøm til instrumentet så du også kan se olietryk om aftenen.

Fordelen ved et olietryksinstrument er, at udover at du kan holde øje med om din olietrykskontakt gør arbejdet ordentligt, så kan du også bruge instrumentet til at vise om din motor er ordentlig varm inden du giver for meget gas. Kold olie giver højere tomgangstryk end varm olie, så du lærer hurtigt at bruge tomgangstrykket til at aflæse om motoren er ordentlig varm.

Ulempen ved sådan et instrument er, at du får en ting mere at holde øje med og eventuelt blive urolig over. Jeg synes det var fedt at have instrumentet, men jeg havde det også fedt med at bilen efter ikke havde sådan et - en ting mindre at bekymre sig om.. :D

..men hey, hvis du er den nørdede type, så er det da et must.. :)
Hygge..
Thomas
2002 S60 2.4 uden mølle
Strandvaskeren
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 189
Tilmeldt: lør okt 01, 2016 14:37 pm
Geografisk sted: Lidt udenfor Roskilde

Re: Olielampe lyser ved lave omdrejninger

Indlægaf hans jørgen skov » tors jun 22, 2017 9:13 am

Nu er 1 bar jo så 10 mtr vandsøjle, men ok, der skal jo da noget tryk til at sikre at der kommer olie rundt i motoren, jeg vil mene at hvis problemet er begyndt i forbindelse med olieskift er det nok der man skal starte, om trykkontakten kan blive dårlig så den giver alarm ved for højt tryk skal jeg ikke kunne sige, men jeg kan da huske fra mine B20ere i de første 140/240 jeg havde at den af og til lyste hvis den fik tæsk, det var nu især hvis der var lidt lav oliestand eller efter et kraftigt sving.
Den der olie 5/W40 skulle jo sådan set være som en 40 olie om sommeren og altså ved varm motor og som sådan ikke speciel tynd det er mere sådan at den ikke blir så tyk om vinteren hvor den er en 5 olie ved kold start og kold motor, når olien så blir slidt begynder den at ligne en 5 olie også om sommeren, men det her er jo ny olie,
Det skulle kunne lade sig gøre at sammenligne olien med en ny ved at lægge en dråbe ved siden af en dråbe ny olie på en jævn plade og så vippe pladen op i 45° og se hvordan dråberne løber nedad, hvis den er tyndere løber den hurtigere ned end den du sammenligner med, bare som en hurtig test. dråberne skal være lige store .
Måske er tomgangshastigheden for lav, prøv at skrue den en smule op, det ville da være en billig løsning, der er nok en del forskel på olietrykket fra 800 til 1000 omdr/min.
tidligere
142 73, 242 76, 245 86, 1991 Volvo 240 2.3 stc
1997 Volvo V70 AWD man gear 420000 km 240 HK
nuværende
2007 V70 2,5T aut 325000 km 209 HK

Renault Twingo 2015 (til konen)
nu med vida :-)
hans jørgen skov
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 384
Tilmeldt: man aug 09, 2010 17:56 pm
Geografisk sted: Skive

Re: Olielampe lyser ved lave omdrejninger

Indlægaf Strandvaskeren » fre jun 23, 2017 17:57 pm

hans jørgen skov skrev:Nu er 1 bar jo så 10 mtr vandsøjle

Du har fuldstædigt ret, ved ikke lige hvad jeg havde i hovedet da jeg fik det til 1 meter.
Hygge..
Thomas
2002 S60 2.4 uden mølle
Strandvaskeren
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 189
Tilmeldt: lør okt 01, 2016 14:37 pm
Geografisk sted: Lidt udenfor Roskilde

Re: Olielampe lyser ved lave omdrejninger

Indlægaf Riis » søn jun 17, 2018 22:58 pm

Jeg har fået installeret både olietryk og olietemperatur nu.
I tomgang står den lige under 0 bar (det er sikkert en censorkalibrering der er i skoven) og når den får nogle omdrejninger kan jeg komme op omkring 4,5-5 bar (kort efter start).

Hvad burde jeg kunne måle?
Søren Riis
Vejle
Volvo Amazon B20A
Riis
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 22
Tilmeldt: fre jun 23, 2006 20:06 pm
Geografisk sted: Vejle

Næste

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 29 gæster