Tomatkasse AW55-50/51SN periodevis fejl

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Tomatkasse AW55-50/51SN periodevis fejl

Indlægaf michaels » ons maj 04, 2016 8:14 am

Hej Forum.

Jeg har på min V70 2.4T fra 2001 skiftet udstødning da den var tæret.
Jeg satte en BSR freeflow rustfri på. Det er Simons der laver dem.
Efterfølgende blev gearskift lidt blødere og den skifter hurtigere op i gear, samtidig med at jeg fornemmer at ladetrykket kommer mere kontant.
Jeg kan mærke den lufter trykket ud ved gearskift og hurtigt efter har tryk igen. Det giver nogle ret hurtige gearskift.
Desværre er der også en anden ting.
Nogle gange ved skift fra 2. til 3. gear, stiger den i omdr. og kommer så hårdt i 3. gear.
Det sker selvom jeg tager det meget stille og roligt ved bykørsel.
Andre gange er det som om den hopper ud af gear og så kommer i gear, men her er det ikke så hårdt. Dette sker oftest hvis man kører, bremser lidt ned og triller lidt videre, inden jeg træder roligt på speederen igen.
Alt optræder når den er varm. Når den er kold holder den sig i 2. gear længere end når den er varm, men det tænker jeg er normalt.
Jeg kan ikke se fejl med Vida på, men jeg er på ingen måde rutineret udi brugen af Vida.

Den er blevet skyllet for ca. 16000 km siden hos Autohuset i Espergærde.
Bilen/tomatkassen har kørt 241000.
Jeg ved det øverste motorophæng er slidt, det som sidder over motoren.
Støddæmpere er utætte og nye en indkøbt, inkl. nivomater, men det er endnu ikke monteret.
For 20000 km siden er begge trækaksler skiftet af forrige ejer.

Er der mon en herinde som har et bud på hvad det kan være?
Kan man nulstille gearkassen nu hvor der er skiftet udstødning til en anden type, eller måske hælde noget vidundermiddel på?
Jeg har jo ikke meget lyst til at erkende der skal smides 20-25000 efter en renovering af tomatkassen, efter at have brugt 40000 på bilen det sidste år...
Det er lidt ærgerligt da bilen står helt rustfri og ellers virker sund.
Måske der er en som vil køre en tur i bilen og komme med et bud?
Mvh
Michael

V70 2.4T 2001 BSR, Vida Dice
michaels
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 150
Tilmeldt: søn maj 10, 2015 16:26 pm
Geografisk sted: 2300 S

Re: Tomatkasse AW55-50/51SN periodevis fejl

Indlægaf oakey » ons maj 04, 2016 9:02 am

Hej Michael,

Det hjalp meget på gearskiftet i min V70T/2007/225.000km da jeg skiftede motorophæng.
Bemærk at motorophænget under motoren også var dødt på min bil, - se billedet.

/oakey
Vedhæftede filer
Lower motor reaction arm.jpg
Lower motor reaction arm.jpg (26.64 KiB) Vist 10477 gange
Nu:
S60T aut. P24 2005
V70T aut. P26E 2008
Før:
850T aut. st 1996, 940T st 1998, 850 st 1994, 240 st 1988, 240 van 1981
Ford Granada Van 1973, Renault 4L 1969, VW T2 1970, Morris Mascot 1970, Renault 4L 1962, - alle rustet op.
oakey
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 803
Tilmeldt: tirs maj 12, 2009 13:20 pm
Geografisk sted: 5km nord for Roskilde

Re: Tomatkasse AW55-50/51SN periodevis fejl

Indlægaf michaels » ons maj 04, 2016 10:19 am

Hej oakey.

Havde du samme symptomer? Også med stigende omdr inden gearskift?
Mvh
Michael

V70 2.4T 2001 BSR, Vida Dice
michaels
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 150
Tilmeldt: søn maj 10, 2015 16:26 pm
Geografisk sted: 2300 S

Re: Tomatkasse AW55-50/51SN periodevis fejl

Indlægaf oakey » ons maj 04, 2016 11:47 am

Hej Michael,

Min V70 er nyindkøbt og havde mange mangler ved køb der nu er ved at blive rettet.
Før bøsningerne blev skiftet rykkede den ved gearskift, men motoren gik også ujævnt indtil den fik dyserens.
Derfor er det svært at sammenligne....

De omtalte motorophæng, eller bøsninger, har en opgave: at optage det moment der kommer fra motoren når man accelererer eller bremser med motoren.
Hvis bøsningerne er defekte har motoren mulighed for at rotere en smule om sin egen akse og det kan opleves som hårdere gearskift.
Det kan ikke forklare de problemer du beskriver, men skift dem før du går videre, - så er der en fejlmulighed mindre.

Jeg er ikke ekspert ud i automatgearkasser, så derfor er det nedenstående ikke den fulde sandhed, men baseret på mine mange års erfaringer med fejlfinding i mit fag, elektronik, mine egne biler og læsning på nettet.

Først en simplificeret beskrivelse af automatgearkasser:
De enkelte gear bliver valgt ved at aktivere koblingsskiver i gearkassen.
Denne aktivering sker ved hjælp af hydrauliske cylindre.
De hydrauliske cylindre bliver styret af et antal ventiler der bliver aktiveret som et relæ, - med en spole.
Se f.eks.: https://www.youtube.com/watch?v=mcUo3rDHaLU
---
Som jeg læser din beskrivelse er gearkassen for lang tid om at aktivere 3. gear, hvilket betyder at motoren i kort tid er ubelastet og derfor kommer op i omdrejninger.
Det KAN skyldes at den ventil der styrer 3. gear har et problem, - den reagerer for langsomt, er utæt eller den spole der aktiverer ventilen ikke fungerer ordentligt.
Det kan også være koblingen til 3. gear der er slidt eller brændt af...
-------
Jeg har efterfølgende læst lidt på nettet om dit problem.
Læs her: http://www.sonnax.com/articles/354-volv ... -functions
Der står bl.a. at Volvo har en upgrade til reakassens styring:
TNN 43-37- Upgraded servo parts. Volvo also has software upgrades to correct 2-3 flare, neutral control flare bang on engagement and 2-1 downshift thud.

Læs ogås her:
http://volvospeed.com/vs_forum/topic/70 ... -slipping/

Der er næppe nogen vej uden om at få en ekspert til at se på problemet, men i første omgang skal du ikke acceptere at gearkassen skal skiftes / tages ud for reparation.
Søg selv på nettet efter f.eks.: V70 automatic transmission 3. gear

Jeg håber det ovenstående giver forstand

/oakey
Sidst rettet af oakey ons maj 04, 2016 17:50 pm, rettet i alt 1 gang.
Nu:
S60T aut. P24 2005
V70T aut. P26E 2008
Før:
850T aut. st 1996, 940T st 1998, 850 st 1994, 240 st 1988, 240 van 1981
Ford Granada Van 1973, Renault 4L 1969, VW T2 1970, Morris Mascot 1970, Renault 4L 1962, - alle rustet op.
oakey
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 803
Tilmeldt: tirs maj 12, 2009 13:20 pm
Geografisk sted: 5km nord for Roskilde

Re: Tomatkasse AW55-50/51SN periodevis fejl

Indlægaf Claus » ons maj 04, 2016 17:48 pm

Du skal have O stillet din gearkasse og kørt den ind.
Din VIDA beskriver fint hvordan man gør.
Og er du ikke så god i VIDA vil jeg godt vise dig hvordan du gør.
Kom til Vedbæk og tag din VIDA med så kan jeg vise dig hvordan.
Send mig en Pb
Venlig hilsen
Claus

_____________________________________________________________
Tidligere 242, 245, 245 igen, 940, S70, V70 ll AWD, V70 lll 2,5T, VIDA DICE.
Nu en Volvo XC40 P8 AWD Recharge 2023.
Suppeleret med en lille Renault Clio 2 fra 2008
Claus
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 3049
Tilmeldt: søn nov 07, 2010 10:29 am
Geografisk sted: Vedbæk. Nordsjælland

Re: Tomatkasse AW55-50/51SN periodevis fejl

Indlægaf gälleryd » tors maj 05, 2016 10:06 am

Jeg har aldrig oplevet de problemer du har fået, efter at du satte en anden udstödning på, og gearkassen skal ikke nulstilles pga ny udstödning, der er helt sikkert noget andet galt, og der er Claus nok den rigtige at få hjälp ved, Volvo vil helst bare bytte hele gearkassen, men har Claus tilbudt sig sin hjälp, så skal du tage imod den, der er helt sikkert andre faktorer der spiller ind, jeg satte selv en BSR udstödning på min xc70 2.5t for ca 3-4 uger siden, da jeg fandt en på min lokale skrotplads fra en xc70 der havde mödt en älg, og har ikke fået de problemer, og jeg körer med geartronic, den körer bedre og lyder af lidt mere, men ellers er der ingen problemer, så jeg er sikker på at fejlen ligger et andet sted.
venlig hilsen Jan
________________________________
2006 v70n t5 260hk (konebil)
og en (del) andre ikke-volvoer.
gälleryd
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 816
Tilmeldt: fre mar 16, 2012 9:04 am
Geografisk sted: småland og Kvikkjokk (polarcirklen)Sverige

Re: Tomatkasse AW55-50/51SN periodevis fejl

Indlægaf michaels » fre maj 06, 2016 20:27 pm

Hej folkens.

Tusind tak for al hjælpen.
Jeg har været optaget af knægtens konfirmation, det er grunden til mit fravær :-)
Vi tager en tur til Barcalone og når jeg er hjemme igen tirsdag, så får jeg kigget mere på det.

@claus

Jeg tager meget gerne mod dit generøse tilbud. :-)
Du får en PB når jeg er kommet hjem igen :-)
Mvh
Michael

V70 2.4T 2001 BSR, Vida Dice
michaels
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 150
Tilmeldt: søn maj 10, 2015 16:26 pm
Geografisk sted: 2300 S

Re: Tomatkasse AW55-50/51SN periodevis fejl

Indlægaf michaels » man jun 19, 2017 12:03 pm

Nå. Jeg genopliver lige den her tråd da jeg nu er kommet til at gearkassen bliver udskiftet.

Jeg har kigget på brugte kasser, men da jeg ikke rigtig stoler på de er passet eller kørt pænt, så ender det med en ombytter.
BOS i Karlslunde har tilbudt en ombytter for 26000,- eks moms, men alt inkl.
En brugt kasse ved hugger med 130000 på klokken skulle koste 12500 eks moms og arbejdsløn etc., så jeg mener den dyrere løsning i sidste ende nok er den billigste :-)

Det skal siges at alle ophæng er blevet skiftet, ligesom alt på nær bærearme er skiftet. Også bagbrosbøsninger og dæmpere/fjedre, så nu er der snart kun selve motoren tilbage, og den går fint endnu.
Mvh
Michael

V70 2.4T 2001 BSR, Vida Dice
michaels
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 150
Tilmeldt: søn maj 10, 2015 16:26 pm
Geografisk sted: 2300 S

Re: Tomatkasse AW55-50/51SN periodevis fejl

Indlægaf gunsmoke » man jun 19, 2017 18:54 pm

Hej michaels
Du skal lige være opmærksom på denne, der er sakset fra ipdusa.com.
De ældste af aut.gearkasserne har åbenbart et problem med en "B4 servo cover". Stumperne er ikke særligt dyre og det er forholds nemt at skifte. Du kan google en del om denne B4.
Vh
Bo

Product Description
It's ironic how this inexpensive part can save someone from a costly transmission replacement.

The early AW55-50/51SN five speed automatic transmissions have an issue with shift “flares” and other odd symptoms related to shifting in and out of 3rd gear. This usually reveals itself by a “missed” shift (somtimes called "shift flare") from 2nd to 3rd gear on a random basis.

This B4 servo cover update can solve these symptoms in many cases. Other times, it may take a software update or the B4 problem has gone on too long and the transmission is physically damaged. It is possible for transmission damage to occur when the transmission hooks hard up after a flare condition under heavy load.

Volvo has changed the design of the B4 servo cover multiple times and there are numerous Volvo service bulletins regarding it. The latest design is stock on later model years.

We highly recommend a transmission software upgrade prior to or in conjunction with the B4 servo cover update! A fluid flush would also be a good idea.

The software for these electronically controlled transmissions has gone though many version changes over the years and has become much more refined. A software upgrade can significatly reduce neutral to drive delays and shift flare. If your car still easily rolls backwards when in drive while facing up hill on a slight slope, then you most likely need a software upgrade. The neutral-at-a-stop while in Drive "feature" was removed with later software versions because it can cause damage when the transmission engages hard. Recent software versions will also roll backwards but not a freely (not like the car is in neutral.)

Transmission software upgrades must be done with a Volvo specialty shop using Volvo's VIDA application.

The B4 Servo issues usually don't affect 2004 and newer models, but some of these cars still have a variety of shifting issues that can be solved in many cases by a transmission software upgrade.
gunsmoke
 

Re: Tomatkasse AW55-50/51SN periodevis fejl

Indlægaf michaels » man jun 19, 2017 20:47 pm

Hej Bo.

Tak for dit indspark. Jeg har godt læst om dette, men løbet er kørt for min kasse.
Ved acceleration eks. ned ad en motorvejvejsrampe og hvor jeg giver den en tung fod, så trækker den fint op mod de 80 km/t. Derfra går det noget langsommere indtil ca. 120-130 og herfra igen, i 4. gear, trækker den igen.
Dommen er at 3. gears koblingsplader er døde. Og hvis den går i nødprogram er det 3. gear jeg får til rådighed og det vil ikke være så godt :-)
Jeg har jo kørt med det her fejlende 3. gear i 2 år. Det er bare blevet værre hen ad vejen og nu tør jeg ikke spænde campingvognen for, før bilen er lavet.
Jeg tænker jeg beholder bilen i 5 år mere, og hvis ellers den holder, er det slet ikke så skidt endda :-)
Mvh
Michael

V70 2.4T 2001 BSR, Vida Dice
michaels
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 150
Tilmeldt: søn maj 10, 2015 16:26 pm
Geografisk sted: 2300 S

Re: Tomatkasse AW55-50/51SN periodevis fejl

Indlægaf gunsmoke » tirs jun 20, 2017 14:37 pm

michaels skrev:Hej Bo.

Tak for dit indspark. Jeg har godt læst om dette, men løbet er kørt for min kasse.
Ved acceleration eks. ned ad en motorvejvejsrampe og hvor jeg giver den en tung fod, så trækker den fint op mod de 80 km/t. Derfra går det noget langsommere indtil ca. 120-130 og herfra igen, i 4. gear, trækker den igen.
Dommen er at 3. gears koblingsplader er døde. Og hvis den går i nødprogram er det 3. gear jeg får til rådighed og det vil ikke være så godt :-)
Jeg har jo kørt med det her fejlende 3. gear i 2 år. Det er bare blevet værre hen ad vejen og nu tør jeg ikke spænde campingvognen for, før bilen er lavet.
Jeg tænker jeg beholder bilen i 5 år mere, og hvis ellers den holder, er det slet ikke så skidt endda :-)


Ja, så er der ingen vej udenom. Kan den nye gearkasse køre videre med dit gamle TCM-modul og skal der indlæses sw på ny?
gunsmoke
 

Re: Tomatkasse AW55-50/51SN periodevis fejl

Indlægaf michaels » tirs jun 20, 2017 14:45 pm

Jeg har spurgt dem ude hos BOS om de selv kunne eller om den skulle til Volvo, og her er svaret at det klarer de selv.
De er også koblet op hos VW ved jeg fra folk jeg kender ved VW.

Jeg har gjort opmærksom på at jeg kører med Stage1 fra BSR og spurgt om jeg skulle trække det ud, men det behøves ikke.
Så jeg tænker de ved hvad de laver og jeg så flere Volvo (V70) stå dernede. Det er naturligvis ikke noget kvalitetsstempel :-)

Omkring software, skal jeg da lige huske at høre om de indlæser den opdaterede software og naturligvis høre til de andre fejl man hen over årene har opdaget. Jeg skulle jo nødigt ende med at slås med nogle af de her ting igen..
Mvh
Michael

V70 2.4T 2001 BSR, Vida Dice
michaels
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 150
Tilmeldt: søn maj 10, 2015 16:26 pm
Geografisk sted: 2300 S

Re: Tomatkasse AW55-50/51SN periodevis fejl

Indlægaf Ulrik Friis » ons jun 21, 2017 12:45 pm

Jeg fik ny gearkasse på hos BOS, og den kører upåklageligt. Inden den blev skiftet fik jeg lagt ny software til kassen på via Volvo.

Det var lidt som at få en ny bil efter gearkasseskiftet. Den var meget kvikkere ude af starthullerne og det føltes som om der var mindre friktion - og så skifter den op og ned så det er en fornøjelse.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2070
Tilmeldt: søn okt 07, 2007 16:37 pm
Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Re: Tomatkasse AW55-50/51SN periodevis fejl

Indlægaf michaels » ons jun 21, 2017 12:48 pm

:-)
Jeg glæder mig faktisk også.
Der var gut på et Volvoforum på facebook som har tilbudt at undersøge om min bil har fået Service 2.0 installeret. Ellers bliver jeg jo nok nødt til det, da BOS ikke svarer mig på netop det spørgsmål. Altså om de opdaterer softwaren til gearet.
Mvh
Michael

V70 2.4T 2001 BSR, Vida Dice
michaels
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 150
Tilmeldt: søn maj 10, 2015 16:26 pm
Geografisk sted: 2300 S

Re: Tomatkasse AW55-50/51SN periodevis fejl

Indlægaf Ulrik Friis » fre jun 23, 2017 12:52 pm

Det koster ikke alverden at få den opdateret hos Volvo. De har på et tidspunkt annonceret fuld opdatering af al softwaren i bilen for under en tusse.

Jeg tror ikke BOS har udstyret til at opdatere softwaren.

Flere herinde har VIDA og er ganske skrappe til at bruge det. Nulstilling af din gearkasse kan laves af os perlegrusmekanikere.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2070
Tilmeldt: søn okt 07, 2007 16:37 pm
Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Næste

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 13 gæster

cron