Tak til Ulrik Friis og i andre, der har bidraget til min forståelse af motor olie,
jeg tror nok at jeg nu har lagt mig fast på Castrols 0w-30 A5/B5, som må være en rigtig god motor olie.
Vdr. 30.000 km. pr. olieskift, er jeg lidt tvivlende, olien kan muligvis godt køre så langt, men hvad med olie filteret, min gammeldags opfattelse, siger mig, at snavs, i dette tilfælde, nok er den væsentligste årsag til motorslid, så jeg holder mig til mine 10.000 km. pr skift.
Jeg har selv været med til at reparere en Opel Astra motor, der havde kørt i omegnen af 15-20.000 mellem hvert skift, (det var dog en semi-syntetisk 10-40 olie), men har var de hydrauliske ventil løftere, og knastaksel, så medtaget, at det hele måtte udskiftes, der var stærke slid mærker/ridser på sølerne,( se vedhæftede billeder) så det var et spørgsmål om motoren i det hele taget, har kunnet holde olietrykket optimalt, så derfor skifter jeg ved 10.000 km.
Selvom vi selv gjorde arbejdet, blev det alligevel en dyr omgang.
Om man giver 32,-kr. eller 67,50 kr. pr. Liter motor olie, så batter det alligevel intet, når prisen er udskiftning af knast og knast løftere, paknings sæt m.m.
Tak for hjælpen til alle