Hej Troels og andre med samme problem,
Min mekker løste problemet (eller det troede jeg) og vi drog på ferie i det sydlige Tyskland.
Bilen kørte problemsøst indtil for godt en uge siden.
Min kone ringede fra parkeringspladsen udenfor sit arbejde og klagede over at alarmlampen (Motorsymbol) var tændt og displayet viste noget i retning af:
Motoren har nedsat kraft
Jeg fortalte hende at hun skulle køre forsigtigt (ikke for tung fod) hjem så længe motorlampen lyste, - hvis den slukkede kunne køre som sædvanligt.
Da hun kom hjem udlæste jeg fejl på bilen (VIDA) og den fortalte at der var problemer med krumtapaksel sensoren.
Problemet forsvandt og min kone brugte den derefter en uge mere.
Før problemet opstod igen nåede vi heldigvis at købe en 2005 S60T aut Summum med 170.000 km på klokken, - namnam.
Denne gang var det terminalt. Dagen efter kunne V70'eren ikke starte.
Der kom nogle få forsøg og den haltede sig igennem, men jeg stoppede alle forsøg på at starte den.
VIDA fortalte det samme problem: Problemer med krumtapaksel sensoren.
-
Da vi kun har en 1960'er carport der er for smal, stod jeg et par timer i sne og slud for at finde fejlen.
Jeg nåede at måle impedansen på den spole der sidder i krumtapføleren: 18 Ohm.
Jeg kender ikke specifikationen, men 18 Ohm lyder OK på en spole der sikkert har mange vindinger af tynd tråd.
Jeg nåede at se de to ledninger der går fra stikket til sensoren er kraftigt bukket når de sidder i deres normale position og at kobberet var blotlagt.
-
Nuvel, vejret blev for modbydeligt så bilen blev samlet og jeg trak mig tilbage til brændeovnens dejlige varme.
Nu står V70'eren hos min mekaniker og venter på gode ideer.
Sensoren er forsøgt skiftet uden at det har hjulpet, - 18 Ohm er sikkert den modstand spolen har.
I morgen, mandag, vil jeg besøge min mekaniker og høre om han har brug for hjælp fra en elektronik ingeniør, - mig.
Jeg følger naturligvis op op på emnet i dette forum.
/oakey