Ulrik Friis skrev:Gætterier bliver du bare fattigere af. Et batteri kan holde 15 år hvis det behandles korrekt.
Du bliver nødt til at få målt dine to batterier. ... snip ... jeg ville få målt generatorfunktionen. Eller også har du en "parasit" som bruger for meget strøm mens bilen holder stille.
Jeg havde ikke tid til den store diagnostik, så jeg tog bare hovedet under armen og gjorde hvad der syntes enklest
Jeg købte et nyt batteri AGM-batteri hos Biltema for 1.399 og skiftede. Det synes umiddelbart at have hjulpet. Nu får vi se om det er en permanent fix eller om der en eller anden elektrisk misfunktion, som har ødelagt det gl. batteri.
Jeg kunne også godt spare mig mine bekymringer om re-kalibrering. Instruktionsbogen foreskriver at man skal vente 5 minutter fra man slukker sin bil, til man demonterer batteriet. Så det gjorde jeg. Forinden satte jeg alarmen på nedsat følsomhed (
af angst for at elektroniken skulle tro nogen stjal batteriet). Alt har spillet upåklageligt efter batteriskift.
Da jeg nu alligevel skulle skifte batteri, købte jeg et der var lidt større end det originale (Det ny er på 80 Hh og det gl. var lidt mindre). Men mere væsentligt: det ny er af AGM-typen, så det skulle forhåbentlig holde min ejertid ud
For det er korrekt hvad Ulrik skriver: Der findes en strøm-Parasit i Volvoen. Den ene er alarmen, som overvåger ikke kun døre og klapper, men også kabinen. Den anden er motorvarmeren, som kører stort set 2 gange om dagen fra november til maj. Derfor er det godt med den ekstra kapacitet og med en batteritype der kan tåle de daglige afladninger i vinterperioden.