V70 2005 bakker til håndbremse skiftet og nu hænger hjulet

Styretøj, bremser og sikkerhed - herunder hjul.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

V70 2005 bakker til håndbremse skiftet og nu hænger hjulet

Indlægaf Refsgaard » tirs jul 11, 2017 23:18 pm

jeg er i gang med at skifte bremsebakkerne til håndbremsen på V70 årg. 2005.. startede med at løsne justeringen af håndbremsekablet for at give plads til de nye og tykkere bremsebelægninger. Begyndte derefter i venstre side med udskiftning af bremsebakker, fjedre og afstandsstykke, samt motionering af kabel og ekspander. Det viste sig herefter at være noget vanskeligt at få tromlen/skiven på plads igen. Det hele gik noget stramt, som om de nye bakker er en anelse for store, men dog lykkedes det at få tromlen/skiven på plads igen. På med kaliber og hjul, hvorefter bremsen hænger noget, ja faktisk så meget at der skal bruges en del kræfter for at dreje hjulet rundt med håndkraft.

En lille kort prøvetur ved lav hastighed med test af håndbremsen viste at bremsevirkningen er fin, idet hjulet kan blokeres ved 5-10 km/t, men prøveturen viste også at bremse tromlen/skiven i venstre side bliver noget mere varm end den i højre side, som endnu ikke er skiftet. I morgen skifter jeg i højre side, så må vi se om det er lige så stramt ..

Så vidt jeg kan se er der ikke noget - udover bremsekablet - som kan justeres. Er der nogen ideer til hvad der går galt eller er det blot et spørgsmål om at belægningerne skal slides til i forhold til tromlen/skiven ? Eller skal man ligefrem slibe noget af belægningerne for at få det til at køre normalt ?
Med venlig hilsen
Ole Refsgaard

Volvo V70 D5 Aut 2005, med 550.000+ km på tælleren og stadig +15km/l
Refsgaard
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 9
Tilmeldt: søn jul 06, 2014 13:51 pm
Geografisk sted: Brønshøj

Re: V70 2005 bakker til håndbremse skiftet og nu hænger hjulet

Indlægaf gunsmoke » ons jul 12, 2017 15:56 pm

Dine bremser må ikke hænge på og skal kunne dreje frit når håndbremsen er sluppet, så der er noget som ikke er som det skal være. :(
Jeg ved der findes et "reparationskit" til håndbremsen på en sådan V70. Det er bl.a. alu-klodsen mellem bakkerne som skiftes. Hvad der trigger en udskiftning er jeg ikke klar over, her kan et andet medlem sikkert hjælpe.
gunsmoke
 

Re: V70 2005 bakker til håndbremse skiftet og nu hænger hjulet

Indlægaf Ulrik Friis » ons jul 12, 2017 23:43 pm

Det lyder som om dit håndbremsekabel ikke er OK.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2070
Tilmeldt: søn okt 07, 2007 16:37 pm
Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Re: V70 2005 bakker til håndbremse skiftet og nu hænger hjulet

Indlægaf Refsgaard » fre jul 14, 2017 22:33 pm

tak for de gode råd. Ja, hjulene skal bare køre frit og det gør de nu :D

Skiftet af bakke i højre side gik nemt og smertefrit, så der var helt klart noget galt i venstre side. Det viste sig at være en sløv expander og ankerpladen som skulle skiftes. Herefter spiller det hele :D

Så alt er godt igen.


Mvh
Ole
Med venlig hilsen
Ole Refsgaard

Volvo V70 D5 Aut 2005, med 550.000+ km på tælleren og stadig +15km/l
Refsgaard
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 9
Tilmeldt: søn jul 06, 2014 13:51 pm
Geografisk sted: Brønshøj


Tilbage til Styretøj, Hjul og Bremser

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 15 gæster

cron