V70 2004, lave omdrejninger og rumlen under bremsning

Styretøj, bremser og sikkerhed - herunder hjul.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

V70 2004, lave omdrejninger og rumlen under bremsning

Indlægaf Ninja Henning » fre jul 28, 2017 17:43 pm

Halløj!

Jeg har for et par måneder siden købt V70 2,4 årgang 2004 (i stedet for en årgang 2000 som skulle have ny motor). Dejligt med isofix, klimaanlæg, lædersæder, osv!

Desværre har der igennem den seneste måned været noget der irriterer mig (da det sker ved næsten hver opbremsning) - næsten hver gang jeg bremser, så falder RPM til omkring 400-500 stykker, styretøj og bil ryster (som om det også kommer fra motoren), og det er først ved komplet stilstand at RPM stiger til et normalt niveau igen. Det er også som om den "låser" i rettet. Den skaber sig mest på ujævne overflader (som f.eks. ved dårlig vejbelægning, brosten, grus, osv), men det sker 99/100 gange når jeg triller med 10-20km/t i frigear imod et lyskryds (bor i Odense C).

I går aftes, efter mørkets frembrud, lagde jeg mærke til, at trillede jeg imod rødt lys i frigear ved lav hastighed i omkring 3-4 sekunder, så "flimrede" mine forlygter ret så kraftigt. Jeg kunne se deres genspejling i en forankørende bus.

Der er blevet udlæst fejlkoder, og der var en gammel fejl med anti-skrid som blev slettet, og den har sidenhen ikke gentaget sig.

Min bil har DSTC.

Før nogen siger "styretøj" eller "bremser", så har den i løbet af de seneste 3 uger fået skiftet (problemet var til stede før delene blev skiftet):

- venstre styrekugle
- gummimanchet til kardanled i begge sider foran
- org. skiver og klodser hele vejen rundt
- org. tandrem & vandpumpe
- nyt batteri

BONUS INFO (ved ikke om det er relevant):

Som en ekstra kommentar, så ved jeg at der er noget der aflader bilen (ved ikke om det er relateret), da dens gamle batteri var helt afladt efter 10-12 dages stilstand efter en længere tur på motorvejen (vi taler KBH-Odense T/R).

Derudover er kilremmen begyndt at hyle lidt under acceleration, særligt når motoren ikke har opnået sin optimale temperatur. Det er som om, at bilen en gang imellem mister lidt hk/bliver sløv når jeg accelererer, og så kommer der et lille "hop", hvorefter den så begynder at trække som den skal.

Ja, det kostede knaster! Derfor er der tørke i kassen, så hvis nogen har prøvet problemet før, så ville jeg værdsætte jeres råd og vejledning inden jeg kaster 18.000kr efter et nyt DSTC-modul i håbet om at det løser problemet.
Ninja Henning
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: fre apr 08, 2016 12:05 pm

Re: V70 2004, lave omdrejninger og rumlen under bremsning

Indlægaf Strandvaskeren » fre jul 28, 2017 18:35 pm

Mit bud er en elektrisk fejl, et eller andet der æder din strøm. Det forklarer hvorfor din kilerem hyler, der er ekstra modstand fordi generatoren skal arbejde ekstra, det forklarer dine flimrende forlygter og din mærkelige motorgang.

Jeg ville starte med at lade en autoelektriker tage et kig på tingene, forklare ham symptomerne og lade ham måle igennem om tingene opfører sig som de skal, leverer generatoren det den skal, er der noget der dræner unormalt, den slags.
Hygge..
Thomas
2002 S60 2.4 uden mølle
Strandvaskeren
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 189
Tilmeldt: lør okt 01, 2016 14:37 pm
Geografisk sted: Lidt udenfor Roskilde

Re: V70 2004, lave omdrejninger og rumlen under bremsning

Indlægaf Claus » fre jul 28, 2017 21:15 pm

Mit bud ville være at det er en abs ring der er defekt.
At du også bør få skiftet den ventilatoren så hykleriet holder op.
Men det er spændende at høre om du finder fejlen :D
Venlig hilsen
Claus

_____________________________________________________________
Tidligere 242, 245, 245 igen, 940, S70, V70 ll AWD, V70 lll 2,5T, VIDA DICE.
Nu en Volvo XC40 P8 AWD Recharge 2023.
Suppeleret med en lille Renault Clio 2 fra 2008
Claus
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 3049
Tilmeldt: søn nov 07, 2010 10:29 am
Geografisk sted: Vedbæk. Nordsjælland

Re: V70 2004, lave omdrejninger og rumlen under bremsning

Indlægaf Tomsen » fre jul 28, 2017 22:09 pm

Hvilket gasspjæld har din bil? Det med det hvide klistermærke eller det gule?

Min S60 2001 lavede lidt det samme som du beskriver der. Ved opbremsning faldt omdrejninger til 400-600, for så at stige igen lige før stilstand. I en bil med aut resulterede det i at man lige blev hevet 5-10cm længere frem end man egentlig ville.
Mit problem var gasspjældet der var helt sodet til, synes egentlig ikke at det var så slemt, men efter at have renset gasspjældet gik den lige i tomgang ved alle nedbremsninger.
Volvo V70 2,4 D5 2004
Mercedes R320 2007

Tidligere biler:
Volvo S60 2.4T 2001
Audi A4 Avant 1,8T
Tomsen
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 361
Tilmeldt: fre nov 16, 2007 18:31 pm
Geografisk sted: 4100 Vigersted

Re: V70 2004, lave omdrejninger og rumlen under bremsning

Indlægaf jesperf » fre jul 28, 2017 23:14 pm

Hej Henning

Jeg har også oplevet flere af de samme problemer. Prøv som Tomsen foreslår at rense dit gasspjæld, det løste også problemet for mit vedkommende. Se evt. denne tråd viewtopic.php?f=3&t=14090

I forhold til dit rat der låser, er det formentlig et isoleret problem. Det kan være noget så simpelt som det leje der sidder i gummimanchetten i gennemføringen mellem motorrummet og kabinen. Det kan også være det kryds der sidder på ratstammen der er slidt. Men start med at tjekke/smøre lejet i gennemføringen, det er da en billig løsning, hvis det bare er det.. se denne tråd for en udførlig beskrivelse viewtopic.php?f=4&t=13233
Mvh. Jesper

Tidligere:
2008 V70 III 2,5T aut benzin
2002 V70n 2,4 aut benzin 140hk, km 345.000
jesperf
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 183
Tilmeldt: ons apr 27, 2016 16:18 pm
Geografisk sted: 9400 Nørresundby

Re: V70 2004, lave omdrejninger og rumlen under bremsning

Indlægaf Ninja Henning » man jul 31, 2017 14:06 pm

Halløj! Alle sammen rigtig gode løsningsforslag, tak for dem!

Der er sket en udvikling henover weekenden hvor jeg har arbejdet, og derfor kørt fra Odense til Bogense hver dag.

Jeg har lagt mærke til, at "message centret" / uret /temperaturen, samt radioen næsten ikke har nogen bagbelysning før bilen har kørt i 5-10min, er dette normalt?

Medens jeg har kørt igennem nogle mindre byer (og derfor midlertidigt afbrudt cruise control) har den slået sig selv helt fra, så jeg ikke bare kan trykke "resume" når jeg er kommet ud af byen/70km/t-zonen. I dag på vej hjem fra arbejde slog den fra med et "klonk" medens jeg var ved at accelerere efter en rundkørsel, så nu virker cruise control slet ikke, og nede i displayet til venstre står der "motorsystem service påkrævet" (naturligvis sammen med den gule trekant som lyser). Jeg prøver at se om jeg kan smutte forbi en kammerat som har en tester i løbet af eftermiddagen/aftenen.

Herligt!

Jeg har desuden opdaget at motorophænget nederst til højre, samt det øverst til venstre skal skiftes, så bilen er ved at suge alle pengene ud af mig! Hahahaha!

Nå, det lugter lidt af et defekt CEM, og jeg kan læse på nettet at det ikke er unormalt at lodningen i dem bliver dårlig - er der nogen i DK som tager imod gamle CEM-moduler og lodder dem? Jeg skal desværre helst bruge bilen hver dag, og skal endda på ferie fra d.6-13. August. Sikke nøj' gris!
Ninja Henning
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: fre apr 08, 2016 12:05 pm

Re: V70 2004, lave omdrejninger og rumlen under bremsning

Indlægaf Ninja Henning » man jul 31, 2017 22:38 pm

Opdatering:

Vi har udlæst fejlkoder, og det var bl.a. den lille cruise-control-plastic-føler ved koblingspedalen som lavede vrøvl. Den raslede også, hver gang man trykkede koblingspedalen ind. Det gør den ikke længere, så nu må vi se hvor længe den holder.

Derudover var gasspjældet lidt tilsodet, så jeg håber det løser lidt af den ujævne tomgang når bilen triller med lav hastighed. Jeg kommer med en opdatering når jeg har renset det senere på ugen.

Det er lidt for spændende det her! :D
Ninja Henning
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: fre apr 08, 2016 12:05 pm

Re: V70 2004, lave omdrejninger og rumlen under bremsning

Indlægaf Ulrik Friis » søn aug 06, 2017 2:39 am

Mht. skrigende kilerem kunne det godt være et slidt leje i strammerhjulet, som bliver belastet ekstra hårdt, hvis alle de påhængte funktioner skal have overført kraft. Men såvel kilerem som strammerhjul burde være skiftet sammen med tandremmen.

Mht. lygteflimmer, så skal du kigge på din generator, hvor regulatoren godt kan være defekt. Dine andre elektriske problemer kunne også relatere til regulatoren. Måske er der ikke noget, der har afladet batteriet, men til gengæld oplades det ikke af generatoren. Og hvis du kører med for lav spænding på bilen kan man ikke vide hvad der ellers ikke vil fungere ordentligt. Udskiftning af regulator er et gør-det-selv projekt til 2-300 kr. Og at CEM skulle være defekt tror jeg ikke på.

Starter bilen med det samme? Mål spændingen på batteriet: Åbn bagagerummet og vent til lyset slukker af sig selv. Mål derefter spændingen med et multimeter. Hvis spændingen er under 12,2 volt er batteriet afladet. Fuldt opladet er der 12,7 volt. Hvis spændingen er for lav med et helt nyt batteri så er det regulatoren.

Hvis du vil finde ud af, hvad der aflader bilen mens den står stille, skal du have fat i to multimetre, hvor du sætter det ene i serieforbindelse med batteriet, og det andet skal du bruge til at finde synderen.

Du afmonterer steledningen på batteriet og forbinder det ene multimeters negative/sorte ledning på batteriets minuspol og multimetrets plus/røde ledning på den løse stelledning. Husk at multimetrets røde skal sidde i ampere stikket og helst op til 10 A. Du kan også bruge et tangamperemeter, så er du fri for at afmontere bilens stelledning. Nu vil du kunne måle, hvor meget strøm den bruger under stilstand.

Bilen skal være låst og i sleep-mode, når du måler. Da du skal have adgang til bagagerummet og dets sikringsbox, sikringsboxen i motorrummet og sikringsboxen ved rattet, skal du med en skruetrækker lukke låsene til bagagerummet, venstre fordør og motorhjelmens to låse. Lås nu bilen - blinklysene skal indikere at den låser. Hvis ikke blinklysene indikerer at bilen er låst, har du ikke lukket alle de nævnte låse.

Du kan nu aflæse, hvor meget strøm der løber ud af batteriet. Til at begynde løber der en del strøm ud, ca. 4 A DC, men det tal falder efterhånden som bilen begynder at sove. Det skal helt ned på 0,037 A DC eller 37 mA. Afvigelsen må gerne være på 20%, så 45 mA er acceptabelt. Vent 15-20 minutter på at den falder i søvn. Husk at den først låser dækslet til brændstoftanken efter ca. 10 minutter.

Hvis der løber 45 mA (0,045 A) eller mindre ud af batteriet er alt OK. Hvis tallet er større skal du igang med at måle på alle sikringerne. Du må ikke begynde på at trække sikringer ud, da det kan vække andre moduler, Du kan ovenpå sikringerne se to metalstykker, og her skal du måle om der et spændingsfald over sikringen med det andet multimeter. Indstil multimetret til at måle mV DC, og mål spændingsfaldet over alle sikringer. Her bør spændingsfaldet være 0. Nogle moduler som fx radioen og alarmen trækker noget strøm for at holde stationsmemory eller alarmens følere aktive. Tjek alle sikringer i de tre boxe og noter hvilke sikringer, der løber strøm igennem.

Når du er færdig med det kan du prøve at trække de sikringer, der løber strøm igennem ud, og se hvilken effekt, det har på målingen af drænet på batteriet. Her skal målingen gerne være under 37 mA. Sæt derefter sikringerne i en ad gangen, hvor du aflæser strømstyrken hver gang du laver en ændring.

Så hvis der sidder en parasit et sted, burde du have fundet synderen. Men hvad der så skal ske må afhænge af hvem synderen er.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2070
Tilmeldt: søn okt 07, 2007 16:37 pm
Geografisk sted: Nord f. Kbh.


Tilbage til Styretøj, Hjul og Bremser

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 14 gæster