Hvad er det der piver?

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Hvad er det der piver?

Indlægaf Holm » lør aug 12, 2017 0:39 am

Hej Volvo-familie!

Jeg har noget piven, noget lejestøj som jeg har svært ved helt at lokalisere. Det er ikke voldsomt, men rumler og knurrer lidt med heletiden og virker som noget jeg bør reagere på. Det kommer fra området omkring drivremmen men ved ikke helt hvor. Skal jeg følge min intuition og første indskydelse, kan det meget vel komme fra servopumpen. Jeg har haft løsnet drivremmen og kan ikke mærke slør eller lign. ved strammerhjul og generator, men kan faktisk mærke en anelse aksial slør ved ser opumpen. Er det egentlig meningen at man skal kunne dreje servopumpen rundt med hænderne når altså motor er slukket og remmen løsnet? Det kan jeg nemlig ikke! Hvad tror I det kan være, og hvordan tjekker jeg om det er servopumpen der er ved at stå af? Hvad ville I gøre for at finde ud af hvor lejestøjen/piveriet kommer fra ?

Vh. Holm

Vil du være forrest i flokken, skal der stå Volvo på blokken !

Volvo v70 2,4 D5 årg. 2001
Holm
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 76
Tilmeldt: man jan 20, 2014 22:16 pm
Geografisk sted: Hjørring

Re: Hvad er det der piver?

Indlægaf Claus » lør aug 12, 2017 1:57 am

Hej Holm
Jeg ville prøve at tage rammen helt af og så starte motoren, det er for lige at være helt sikker på at støjende kommer fra det område. Hvis rammen har siddet der meget længe kan støjende også komme fra selve remmen.
Er støjende der stadig så kommer det fra tandremmen, her er det meget vigtigt man ved hvad man gør da skift af tandrem vandpumpe og remstrammer ikke er for amatører.

Holder støjende op når remmen er taget af, så skift rem og remstrammeren, da de to er det svageste led.
Naturligvis kan generator, servopumpe og klimakompressor være stået af men det er ikke så tit.

Det er set før at en drivrem er knækket og taget tandremmen med, det betød en død motor med bukket ventiler.
Venlig hilsen
Claus

_____________________________________________________________
Tidligere 242, 245, 245 igen, 940, S70, V70 ll AWD, V70 lll 2,5T, VIDA DICE.
Nu en Volvo XC40 P8 AWD Recharge 2023.
Suppeleret med en lille Renault Clio 2 fra 2008
Claus
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 3049
Tilmeldt: søn nov 07, 2010 10:29 am
Geografisk sted: Vedbæk. Nordsjælland

Re: Hvad er det der piver?

Indlægaf scc » lør aug 12, 2017 9:35 am

Holm skrev:Er det egentlig meningen at man skal kunne dreje servopumpen rundt med hænderne når altså motor er slukket og remmen løsnet? Det kan jeg nemlig ikke!


Jeg har kun oplevet at jeg har kunne dreje hjulet ved servopumpen med håndkræft. Det kunne godt lyde som om du har problemet der.

Hvis den er svær at trække rundt, må det formodes at det lægger mere belastning på kileremmen end den er lavet til og som Claus skriver, kan sådan en tage tandremmen med sig, hvis den springer.
'02('03MY) V40 1.8
'14 Opel Corsa D 1.3CDTi
'97('98MY) V70R AWD Manual (projekt)
scc
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 50
Tilmeldt: fre feb 03, 2017 22:52 pm
Geografisk sted: Østjylland

Re: Hvad er det der piver?

Indlægaf Holm » lør aug 12, 2017 20:04 pm

Uha hvor jeg heldig at jeg har jer at spørge, der er bogstavelig talt guld værd. Jeg skal dog lige forstå det ret Claus; kan jeg godt tage remmen af og så derefter starte motoren op??? vil al elektronik-overvågning ikke brokke sig, med en fejlmelding til følge der så kvæver en vida dice (som jeg ikke har)..........

Vh. Holm

Vil du være forrest i flokken, skal der stå Volvo på blokken !

Volvo v70 2,4 D5 årg. 2001
Holm
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 76
Tilmeldt: man jan 20, 2014 22:16 pm
Geografisk sted: Hjørring

Re: Hvad er det der piver?

Indlægaf Claus » søn aug 13, 2017 1:17 am

Ja den vil brokke sig over manglende ladning, som forsvinder når der igen kommer er rem på.
Venlig hilsen
Claus

_____________________________________________________________
Tidligere 242, 245, 245 igen, 940, S70, V70 ll AWD, V70 lll 2,5T, VIDA DICE.
Nu en Volvo XC40 P8 AWD Recharge 2023.
Suppeleret med en lille Renault Clio 2 fra 2008
Claus
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 3049
Tilmeldt: søn nov 07, 2010 10:29 am
Geografisk sted: Vedbæk. Nordsjælland


Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 26 gæster