Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian
Claus skrev:Jo større de er jo bedre bremser de.
Ulrik Friis skrev:Men hvis vi kigger på hvert enkelt element i bremsningen, så vil en større skive altid kunne levere mere bremsekraft end en mindre.
Ulrik Friis skrev:Du skriver: "hvis skiverne er store/velventilerede nok til at kunne bortskaffe den fornødne energi bliver de ikke bedre af at blive større end det." Det er altså ikke rigtigt, en større bremseskive vil altid kunne modtage mere varme end en mindre, og vil derfor også på et senere tidspunkt forårsage bremsefading. Ingen tvivl om at velkonstruerede skiver kan bortlede megen varme, men en større velkonstrueret skive kan bortlede endnu mere varme.
Strandvaskeren skrev:
En større skive leverer ikke mere bremsekraft end en mindre hvis behovet ikke er til stede. Hvis den mindre skive er stor nok til at håndtere tingene, så vinder du ikke noget ved at opgradere til en større. En 10 liter spand er stor nok til at håndtere at du skifter de 6 liter motorolie på din bil, det giver ikke mening at hævde at en 20 eller 50 liter spand er bedre til opgaven når behovet kun er 6 liter.
Strandvaskeren skrev:Så hvis et sæt mindre bremseskiver rigeligt formår at takle en given opgave, så behøver de ikke være større end det. Du får ikke kortere bremsedistancer ved at skifte til større skiver, det er dækkenes vedhængsevne der sætter grænsen for det. Kun hvis du oplever situationer hvor de mindre skiver bliver for varme og mister bremseeffekt vil der være noget vundet ved at skifte til større skiver - helt * (lol, må ikke skrive a-n-a-l-o-g-t) med, kun hvis du oplever at spildolien flyder over har du brug for en større spand, så længe det ikke sker er spanden stor nok.
Ulrik Friis skrev:Jeg taler ikke om behov! Jeg taler om kraft. I tørre tal og målinger vil en større skive levere større bremsekraft. Anlægsfladen er større og kan dermed skabe større friktion mellem klods og skive forudsat klodsen følger med i størrelse - det er selvfølgelig en forudsætning.
Ulrik Friis skrev:Når bremser dimensioneres fra konstruktøren er alle disse forhold langt ind i regnearket. Derefter indlejres brugsmønster mv. hvorefter der kan skrives en specifikation på et bremsesystem. På min dieseløse er man nået frem til 305 mm ventilerede skiver foran og 288 mm uventilerede skiver med indbygget tromlebremse bagpå. Kombinationen virker glimrende med mit kørselsmønster. Jeg kører ikke race og har ikke brug for at køre med voldsomt opvarmede bremser hele tiden. Jeg vil have at mine bremser kan "tage fat så det kan mærkes" i kold tilstand. Og det kan de. Og de kan også lave et par katastrofeopbremsninger lige efter hinanden uden at fade. Mit behov er dækket
Ulrik Friis skrev:Satte jeg nu 320 mm skiver på forhjulene med dertilhørende kaliber og klodser, ville jeg så opleve større bremsekraft? Svaret er ja! Jeg vil i samme tidsrum, som jeg ellers ville bruge på at bremse tilføre mere friktion, hvilket giver større bremsekraft. Det er simpel fysik.
Ulrik Friis skrev:Der hvor jeg vinder mest ved bremsningen og kan gøre den så kort som muligt er der, hvor jeg kører hurtigst, dvs. i begyndelsen af bremsningen. Jo hurtigere jeg kan tilføre kraft til bremseklodserne jo kortere bliver min bremselængde. Selvfølgelig spiller dækkene og vejbanen også ind, men de er ikke relevante i en diskussion om bremsesystemer. Dæk og vejbane skifter jo hele tiden og fra bil til bil.
Ulrik Friis skrev:Har du prøvet at aktivere Volvoens bremseassistent? Altså en panikopbremsning, hvor sikkerhedssystemet overtager bremsningen? Første gang jeg prøvede det hang jeg i selen, så voldsomt var det. Her gives der en excellent demonstration af at tiden også spiller ind. Bremseassistenten leverer simpelthen tryk til klodserne i løbet af et splitsekund, som nedbringer bremselængden betragteligt.
Ulrik Friis skrev:Der er jo også en årsag til, at V70R modellen fra 2004-06 (300 hk) er forsynet med større skiver, 4 pots Brembo kalibre og meget store klodser. De kan tage fat når bremserne er såvel kolde som varme. Her kan et højt tryk på klodserne etableres lynhurtigt af de 4 stempler i kalibrene.
Tilbage til Styretøj, Hjul og Bremser
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 20 gæster