HU-650 radio og AUX indgang

El-systemet, instrumenter (herunder de mekaniske) - strøm og teknik.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

HU-650 radio og AUX indgang

Indlægaf Tom » lør sep 02, 2017 19:13 pm

I vores "gamle" V70 var der monteret et Parrot håndfrit telefonsystem der integrerede med en uoriginal radio med AUX indgang.
Det hang fint sammen med et kabel i telefonen til streaming og bluetooth til samtaler.
Den "nye" 2007 V70 har en original Hu-650 radio og vi satser i første omgang på at bruge en ekstern Garmin GPS til håndfrie telefonsamtaler.

Jeg mangler så en AUX forbindelse.
Så vidt jeg har kunnet google mig frem til er der to stik bag på HU-650 radioen inde i midterkonsollen, et aux og et "noget andet".
Der er eftermonteret Volvo baksensor i bilen med indikation i radioen. Den bruger det ene stik i radioen har jeg læst.

Kan jeg forbinde et AUX stik til radioen og få det ud elegant?
Bilen ser ud som ny indvendigt og jeg vil gerne undgå at klampe for meget i den forbindelse.
Bluetooth er i første omgang udelukket, da telefonen connecter til GPS på den måde.

Kan jeg fange radioen andre steder end i midterkonsollen fremme?
Den har jo på en eller anden måde fat i sensorene bagpå.

Hvis jeg vælger at skifte radioen til en uoriginal mister jeg vel også baksensorene, da de jo virker via radioen?

Er der en måde at få både telefon , streaming og baksensorer som jeg ikke lige har gennemskuet?

Jeg går ud fra at jeg ikke er den eneste med det problem, så nogen har måske en løsning.

Mvh Tom
Tom
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 51
Tilmeldt: tors jun 27, 2013 14:12 pm
Geografisk sted: Holte

Re: HU-650 radio og AUX indgang

Indlægaf tomn146 » søn sep 03, 2017 13:07 pm

hej
der findes en original volvo løsning ! og der findes et sæt fra et firma kaldet grom !
der findes sikkert også andre udover dem jeg har nævnt.
Volvo s60 2002 2,4 140 hk
Smart fortwo 2009 0,8 cdi (Konens)
tomn146
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 136
Tilmeldt: lør jan 14, 2017 18:14 pm
Geografisk sted: ertebølle vesthimmerland

Re: HU-650 radio og AUX indgang

Indlægaf Tom » søn sep 03, 2017 16:27 pm

Har du prøvet nogen af dem i praksis?
Reklamerne ser jo gode ud, men jeg er interesseret i at høre erfaringer: virker de og hvordan er integrationen med ratbetjening mm?
Tom
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 51
Tilmeldt: tors jun 27, 2013 14:12 pm
Geografisk sted: Holte

Re: HU-650 radio og AUX indgang

Indlægaf Strandvaskeren » søn sep 03, 2017 17:08 pm

Må jeg ikke starte med at spørge hvad det er du gerne vil opnå? Du skriver at den håndfrie telefoni er klaret via Garmin GPS'en, så er det "bare" noget med at kunne spille musik fra telefonen ud over bilens anlæg?

Du skriver at bluetooth er udelukket, men er du sikker på det? Min telefon kan sagtens håndtere at connecte til mere end 1 bluetooth enhed ad gangen, så det er da ikke utænkeligt at din telefon kan lede opkald over til Garmin'en og musikken over til bilens radio.

Anyhow, bag på din hu650 sidder to DIN stik, et til en ekstern forstærker og et til en ekstern CD changer, hvis ikke jeg husker helt forkert. Jeg ved ikke om din baksensor bruger et af de to stik, men det er jo til at finde ud af ved at hive radioen ud.

Hvis du går på fx. https://www.ebay.co.uk/ og søger efter hu650 bluetooth vil du finde en del bud fra bl.a. Yatour. Det er en dims der simulerer at være en Volvo CD changer, men i stedet for CD'er har den aux indgang, en port til et SD kort med musik og et bluetooth setup. Endvidere kan den fås med mikrofon til håndfri telefoni.

Jeg har sådan en dims i min bil, jeg har dog valgt ikke at tilslutte håndfri telefoni. Når jeg vil lytte til musik fra sd kort eller bluetooth skal jeg dreje input vælgeren på radioen over på cd changer. De første 10 mapper på SD kortet fungerer som 10 cd'er i en rigtig volvo cd changer, jeg kan skifte mellem numre med ratbetjeningen og den slags. Hvis jeg hiver SD kortet ud og i stedet bruger bluetooth, så findes der musikapps til telefonen der kan reagere på ratbetjeningen's næste/forrige nummer, men det afhænger af app'en.. Spotify kunne ikke, sidst jeg prøvede, den spillede fint ud over anlægget, men jeg kunne ikke skifte nummer med rattet, kun fra selve telefonen. Telefonen kunne dog reagere på dobbeltklik på rattet og lave opringninger og lægge røret på igen, dvs. telefonens eget opkaldssystem kan reagere på ratknapperne, men spotify app'en kunne ikke.

Jeg tror som sagt godt din telefon kan håndtere mere end 1 bluetooth enhed, så mit bud er at du smider sådan en yatour med bluetooth ind bag din radio. Telefoni foretager du via gps'en og musikken sender du via bluetooth til radioen. Start dog lige med at undersøge om cd changer porten bag på din radio er ledig eller om dener optaget af bak sensoren.
Hygge..
Thomas
2002 S60 2.4 uden mølle
Strandvaskeren
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 189
Tilmeldt: lør okt 01, 2016 14:37 pm
Geografisk sted: Lidt udenfor Roskilde

Re: HU-650 radio og AUX indgang

Indlægaf Ulrik Friis » søn sep 03, 2017 20:53 pm

Forslag: Gå til denne hjemmeside: https://www.volvotech.eu/, find din bil og den kombination du gerne vil have. Han har også alle mulige mærkelige kabler, så selvom en MelBus port er optaget, kan man sætte en splitter på.

Jeg har rigtig gode erfaringer med en IMIV, som har en fremragende gengivelse af musik fra min iPod. Jeg har dårlige erfaringer med en Grom, som i princippet var nem nok at installere, men det er fanme bøvlet at dreje over på CD changer for et besvare et opkald. Og desuden var lydkvaliteten elendig.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2070
Tilmeldt: søn okt 07, 2007 16:37 pm
Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Re: HU-650 radio og AUX indgang

Indlægaf Tom » man sep 04, 2017 22:44 pm

Tak for svarene, tror at det i første omgang bliver volvotech løsningen jeg kigger nærmere på.
Der skal lige afhandles et par ting med den bevilligende myndighed.

Mvh Tom
Tom
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 51
Tilmeldt: tors jun 27, 2013 14:12 pm
Geografisk sted: Holte

Re: HU-650 radio og AUX indgang

Indlægaf kimmer » tirs sep 05, 2017 8:44 am

Tom skrev:Har du prøvet nogen af dem i praksis?
Reklamerne ser jo gode ud, men jeg er interesseret i at høre erfaringer: virker de og hvordan er integrationen med ratbetjening mm?


Bruger Grom Audio og det virker perfekt. Anvender systemet både til tlf. samtaler og streaming via iPhone.
Boksen ligger bag radioen og bibeholder fronten 100% original.
Jeg anvender radiobetjening til at skrue op og ned samt skubbe frem til næste sang/potcast m.m. når jeg streamer.

VH Kimmer
Volvo V70 2.4 170 hk årg. 05 man. gear - momentum

Tidligere:
Volvo V70 tdi 2.5 aut. 140 hk årg. 99
Volvo V70 2.5 144 hk årg. 97
Volvo 164 årg . 69 meget tørstig og hullet som en si
Brugeravatar
kimmer
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 753
Tilmeldt: tirs jul 31, 2007 23:44 pm
Geografisk sted: Næstved

Re: HU-650 radio og AUX indgang

Indlægaf johqui » tirs sep 05, 2017 16:54 pm

Jeg kører nu på 7. år med iMIV forbindelse iPhone og HU 850. Det er meget stabilt og lydgengivelsen er fin. Playlisterne på iPhonen kan betjenes fra rattet.
Johnny
245 D6 '81
740 Turbodiesel intercooler' 87
940 Turbodiesel intercooler '96
V70 D5 AWD aut. '06
johqui
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 306
Tilmeldt: lør aug 07, 2010 15:29 pm
Geografisk sted: 6000

Re: HU-650 radio og AUX indgang

Indlægaf Eran74 » ons sep 06, 2017 21:02 pm

Jeg har også god erfaring med grom men dårlig erfaring med yatour sammen med Iphone 6S plus. Prøvede endda to forskellige fra Yatour. Begge lavede en hyletone som var meget tydelig når der ikke var musik (også selvom bilmotor var slukket, så det var ikke generator. Jeg bruger dog kun Grom til musik. Lyd kvaliteten ved musik er super.
S60 2005 Benzin 2.4
Eran74
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 98
Tilmeldt: ons jun 01, 2016 20:39 pm


Tilbage til El-system og Instrumenter

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 13 gæster