Bid i bremser S60

Styretøj, bremser og sikkerhed - herunder hjul.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Bid i bremser S60

Indlægaf Eran74 » søn sep 03, 2017 19:47 pm

Jeg synes der mangler lidt bid i mine bremser. Jeg har prøvet et par andre bilmærker hvor jeg synes det er mere bid i bremserne forstået på den måde at der kræves mindre tryk på pedalen for at bremse. Jeg har skiftet kaliber foran og overvejer at skifte i bag også. Den er gået igennem syn som den er. Hvordan er jeres bremser?
S60 2005 Benzin 2.4
Eran74
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 98
Tilmeldt: ons jun 01, 2016 20:39 pm

Re: Bid i bremser S60

Indlægaf Ulrik Friis » søn sep 03, 2017 20:41 pm

Mine bremser er helt i top. Kalibre blev gennemgået for et par år siden, så de glider let på glidepindene. Der var noget korrosion ved nogle gummi pakninger omkring glidepindene som gjorde at klodserne hang på skiven. Men efter gennemgangen virker det fint.

Hvis bremsepedalen går "for langt ned" før der sker noget, skal du trykke ekstrahårdt på bremsen mens den holder stille, så kommer stemplerne på plads og klodserne tættere på skiven. Og du har selvfølgelig ingen luft i bremserne.

Forudsætningen er selvfølgelig god kvalitet skiver og klodser. Vi plejer altid at sige original, da de ikke er dyrere end hvad man ellers kan få fat på. Men jeg har haft to sæt originale forskiver, som blev skæve. Det første sæt pga førnævnte fejl, men anden gang var der ikke umiddelbart en årsag tilgængelig.

Jeg har sat ATE Power Disc skiver på alle hjul og ATE standard Volvo klodser, og det bremser bare. Pga de ridsede striber i skiverne knurrer den lidt når jeg bremser. Men ridserne gør, at efter kørsel i lang tid på motorvej i regnvejr, så virker bremserne med det samme, da vanddampene meget hurtigt ledes væk fra skiverne.

Måske du "bare" skal give dem en tilbundsgående service. Volvo bremser er bestemt rigtig gode.

Når der skal et højere pedaltryk til for at bremse, kan du jo bedre dosere bremsningen. Jeg har også kørt i biler med meget "effektive" bremser, der stopper bilen bare man kigger på pedalen. Men det bryder jeg mig slet ikke om. Desuden ved jeg, at Volvos bremser ikke løber varme uden videre.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2070
Tilmeldt: søn okt 07, 2007 16:37 pm
Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Re: Bid i bremser S60

Indlægaf Claus » søn sep 03, 2017 23:21 pm

Godt skrevet Ulrik.

S60 findes med forskellige størrelser på bremser, forreste bremseskiver fra 280 - 320 mm
Jo større de er jo bedre bremser de.
Venlig hilsen
Claus

_____________________________________________________________
Tidligere 242, 245, 245 igen, 940, S70, V70 ll AWD, V70 lll 2,5T, VIDA DICE.
Nu en Volvo XC40 P8 AWD Recharge 2023.
Suppeleret med en lille Renault Clio 2 fra 2008
Claus
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 3049
Tilmeldt: søn nov 07, 2010 10:29 am
Geografisk sted: Vedbæk. Nordsjælland

Re: Bid i bremser S60

Indlægaf Strandvaskeren » man sep 04, 2017 0:05 am

Claus skrev:Jo større de er jo bedre bremser de.

Det er kun delvist sandt..

Bremsernes opgave er at omdanne kinetisk energi til varme. Bilen har kinetisk energi når den bevæger sig derudaf, bremserne omdanner den energi til varme og afleder varmen til omgiverlserne. Store skiver har mere materiale at fordele varmen over end små skiver, så store skiver er princippielt bedre end små. MEN, og det er et vigtigt men, hvis skiverne er store/velventilerede nok til at kunne bortskaffe den fornødne energi bliver de ikke bedre af at blive større end det.

Så hvis bremserne er gode nok til at kunne blokere hjulene er de som udgangspunkt gode nok. Idet dækkene begynder at slippe får du ikke ekstra ud af bedre bremser. Du tramper på bremsepedalen indtil ABS'en tager fat, hjulene har ikke greb til yderligere, så det er hvad du får ud af det. Farten mindskes, skiver og klodser bliver varme og den varme afgives med tiden til omgivelserne. Problemet er dog hvis du får brug for at bremse igen inden skiverne er kølet af. Hvis nu du fx. kører på bane og laver 4-5 hårde opbremsninger pr. omgang kan du komme ud i, at bremserne ikke når at komme af med varmen, bliver varmere og varmere indtil bremsevæsken koger og du mister bremseeffekt. Løsningen kan være bedre skiver eller mere ventilation til skiverne så de hurtigere kommer af med varmen mellem opbremsningerne.

Hvis du aldrig har oplevet bremsefading har du aldrig haft brug for at presse dine nuværende bremser udover deres evner - og du får som udgangspunkt ikke noget ekstra ud af at skifte til større skiver.
Hygge..
Thomas
2002 S60 2.4 uden mølle
Strandvaskeren
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 189
Tilmeldt: lør okt 01, 2016 14:37 pm
Geografisk sted: Lidt udenfor Roskilde

Re: Bid i bremser S60

Indlægaf hans jørgen skov » man sep 04, 2017 15:45 pm

Jeg har også haft lidt bøvl med bremserne, ved høj fart og lige efter kraftig acceleration var det som om, ved flere hurtige brems efter hinanden at så forsvandt bremse effekten næsten, det virkede som om forstærkeren brugte al vacummet derfor satte jeg de større skiver på og det har da hjulpet en del, og så originale klodser, det hjælper også
Men den stiller sig selvfølgelig stadig ikke op på næsen som konens twingo når man træder til på bremsen, det er nu heller ikke behageligt men sikkert et spørgsmål om tilvænning.
tidligere
142 73, 242 76, 245 86, 1991 Volvo 240 2.3 stc
1997 Volvo V70 AWD man gear 420000 km 240 HK
nuværende
2007 V70 2,5T aut 325000 km 209 HK

Renault Twingo 2015 (til konen)
nu med vida :-)
hans jørgen skov
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 384
Tilmeldt: man aug 09, 2010 17:56 pm
Geografisk sted: Skive

Re: Bid i bremser S60

Indlægaf tomn146 » man sep 04, 2017 16:43 pm

bremseslanger kan også stoppe til med tiden ! så det kan vel også føre til at man skal træde hårdere kunne jeg forestille mig ?
Volvo s60 2002 2,4 140 hk
Smart fortwo 2009 0,8 cdi (Konens)
tomn146
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 136
Tilmeldt: lør jan 14, 2017 18:14 pm
Geografisk sted: ertebølle vesthimmerland

Re: Bid i bremser S60

Indlægaf Ulrik Friis » ons sep 06, 2017 1:11 am

Aaarrhhh - Thomas - jeg synes du har lidt bremsefading i din forklaring.

Bremsning er rigtig nok varme og bortledning af den. Der imidlertid også en tidsfaktor i spil. Bremsning er i høj grad også, hvor hurtigt du kan etablere en bremsning, altså hvor hurtigt klodserne bider på skiverne. Dimensionering af bremser er regnestykket om varme og tid, hvor meget varme kan skiver, klodser, kalibre, hjulleje osv lede væk i løbet af et givent tidsrum. Jo mere materiale der er, jo mere varme kan der optages og ledes væk.

Energiregnskabet omfatter bilens kinetiske energi omsat til varme. Og uanset bremsehastighed er dette tal det samme. En hård opbremsning vil producere megen varme på kort tid, hvor mængden af materiale er afgørende for, om varmen kan ledes væk fra gerningsstedet. En langsom opbremsning får nemmere ledet varmen væk pga længere tid til afkøling af materialet.

Effektive bremseskiver med "køleribber" i midten er lavet sådan at "køleribberne" fungerer som en turbine der pumper luft igennem skiven, så køling af skiven bliver effektiv. Og hvis der så samtidig ledes "køre"luft direkte frem til bremseskiven kan der bortledes endnu mere varme.

Du skriver: "hvis skiverne er store/velventilerede nok til at kunne bortskaffe den fornødne energi bliver de ikke bedre af at blive større end det." Det er altså ikke rigtigt, en større bremseskive vil altid kunne modtage mere varme end en mindre, og vil derfor også på et senere tidspunkt forårsage bremsefading. Ingen tvivl om at velkonstruerede skiver kan bortlede megen varme, men en større velkonstrueret skive kan bortlede endnu mere varme. En større skive kan også tage imod større bremseklodser. Kigger man på de hidsige biler, så har de store og tykke skiver med tydelig turbo i ventilationen, store kalibre med 4 eller flere stempler og nogle har også 4 klodser pr kaliber.

Kører man på bane bruger man jo specielle skiver og klodser, som fungerer bedst ved høje temperaturer. Almindelige biler kører jo ikke rundt med brandvarme bremser hele tiden, kun hvis man tvinges til en hård opbremsning bliver bremserne rigtig varme. Og dem kommer der sjældent to af lige efter hinanden.

Bremsefading på moderne biler er meget sjældent kogende bremsevæske, hvorimod bremsklodserne er synderne, når de begynder at smelte.

Selvfølgelig afhænger bremseevnen i sidste ende af friktion mellem dæk og vejbane. Men hvis vi kigger på hvert enkelt element i bremsningen, så vil en større skive altid levere mere bremsekraft end en mindre. Med en større skive får man også en større anlægsflade til større klodser. Så kan man trække alle mulige variable med ind i regnestykket, men det ændrer ikke på det faktum at en stor bremseskive bremser bedre end en lille.

@tomn146: Tilstoppede bremseslanger har jeg ikke hørt om før. Hvis den indvendige diameter er blevet mindre skal man træde pedalen længere ned før der sker noget.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2070
Tilmeldt: søn okt 07, 2007 16:37 pm
Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Re: Bid i bremser S60

Indlægaf Strandvaskeren » ons sep 06, 2017 13:11 pm

Ulrik Friis skrev:Men hvis vi kigger på hvert enkelt element i bremsningen, så vil en større skive altid kunne levere mere bremsekraft end en mindre.

Jeg har indsat det ord der efter min mening mangler i din sætning.

En større skive leverer ikke mere bremsekraft end en mindre hvis behovet ikke er til stede. Hvis den mindre skive er stor nok til at håndtere tingene, så vinder du ikke noget ved at opgradere til en større. En 10 liter spand er stor nok til at håndtere at du skifter de 6 liter motorolie på din bil, det giver ikke mening at hævde at en 20 eller 50 liter spand er bedre til opgaven når behovet kun er 6 liter.

Ulrik Friis skrev:Du skriver: "hvis skiverne er store/velventilerede nok til at kunne bortskaffe den fornødne energi bliver de ikke bedre af at blive større end det." Det er altså ikke rigtigt, en større bremseskive vil altid kunne modtage mere varme end en mindre, og vil derfor også på et senere tidspunkt forårsage bremsefading. Ingen tvivl om at velkonstruerede skiver kan bortlede megen varme, men en større velkonstrueret skive kan bortlede endnu mere varme.

Korrekt, ligesom der kan være mere spildolie i en 20 eller en 50 liter spand - men hvis behovet kun er 6 liter er en 10 liter spand stor nok.

Så hvis et sæt mindre bremseskiver rigeligt formår at takle en given opgave, så behøver de ikke være større end det. Du får ikke kortere bremsedistancer ved at skifte til større skiver, det er dækkenes vedhængsevne der sætter grænsen for det. Kun hvis du oplever situationer hvor de mindre skiver bliver for varme og mister bremseeffekt vil der være noget vundet ved at skifte til større skiver - helt * (lol, må ikke skrive a-n-a-l-o-g-t) med, kun hvis du oplever at spildolien flyder over har du brug for en større spand, så længe det ikke sker er spanden stor nok.
Hygge..
Thomas
2002 S60 2.4 uden mølle
Strandvaskeren
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 189
Tilmeldt: lør okt 01, 2016 14:37 pm
Geografisk sted: Lidt udenfor Roskilde

Re: Bid i bremser S60

Indlægaf Eran74 » ons sep 06, 2017 20:50 pm

Skiver og klodser er originale og kaliber er orig renoveret. Bremsevæsken er også orig og udskiftet og udluftet. Måske er bremserne i orden. Har bare konstateret at (nogle) andre bilmærkers bremser kræver mindre tryk på pedal men at de så også er svære at dossere. Jeg mener ikke kaliber hænger i bag da jeg let kunne trykke stempel tilbage da jeg skiftede væske og skiverne i bag er også fine blanke.
S60 2005 Benzin 2.4
Eran74
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 98
Tilmeldt: ons jun 01, 2016 20:39 pm

Re: Bid i bremser S60

Indlægaf hans jørgen skov » tors sep 07, 2017 13:58 pm

Ja de fejler jo nok ikke noget, måske der er klodsede tager mere ved end andre, men det plejer at være ok med de originale, jeg ved så ikke helt hvordan man finder rundt i hvilke der tager bedst fat
tidligere
142 73, 242 76, 245 86, 1991 Volvo 240 2.3 stc
1997 Volvo V70 AWD man gear 420000 km 240 HK
nuværende
2007 V70 2,5T aut 325000 km 209 HK

Renault Twingo 2015 (til konen)
nu med vida :-)
hans jørgen skov
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 384
Tilmeldt: man aug 09, 2010 17:56 pm
Geografisk sted: Skive

Re: Bid i bremser S60

Indlægaf Ulrik Friis » man sep 11, 2017 17:28 pm

Strandvaskeren skrev:
En større skive leverer ikke mere bremsekraft end en mindre hvis behovet ikke er til stede. Hvis den mindre skive er stor nok til at håndtere tingene, så vinder du ikke noget ved at opgradere til en større. En 10 liter spand er stor nok til at håndtere at du skifter de 6 liter motorolie på din bil, det giver ikke mening at hævde at en 20 eller 50 liter spand er bedre til opgaven når behovet kun er 6 liter.


Jeg taler ikke om behov! Jeg taler om kraft. I tørre tal og målinger vil en større skive levere større bremsekraft. Anlægsfladen er større og kan dermed skabe større friktion mellem klods og skive forudsat klodsen følger med i størrelse - det er selvfølgelig en forudsætning.

Bremsning er en dynamisk størrelse: Hastighed og vægt sat op imod friktion mellem skive og klods og friktion mellem dæk og vejbane tilsat noget tid. Varmes denne kombination op til der hvor klodsen smelter, bremsevæsken koger eller dækket bliver til modellervoks, så er vi på spanden - om den er på 10 eller 50 liter er lige meget :)

Strandvaskeren skrev:Så hvis et sæt mindre bremseskiver rigeligt formår at takle en given opgave, så behøver de ikke være større end det. Du får ikke kortere bremsedistancer ved at skifte til større skiver, det er dækkenes vedhængsevne der sætter grænsen for det. Kun hvis du oplever situationer hvor de mindre skiver bliver for varme og mister bremseeffekt vil der være noget vundet ved at skifte til større skiver - helt * (lol, må ikke skrive a-n-a-l-o-g-t) med, kun hvis du oplever at spildolien flyder over har du brug for en større spand, så længe det ikke sker er spanden stor nok.


Når bremser dimensioneres fra konstruktøren er alle disse forhold langt ind i regnearket. Derefter indlejres brugsmønster mv. hvorefter der kan skrives en specifikation på et bremsesystem. På min dieseløse er man nået frem til 305 mm ventilerede skiver foran og 288 mm uventilerede skiver med indbygget tromlebremse bagpå. Kombinationen virker glimrende med mit kørselsmønster. Jeg kører ikke race og har ikke brug for at køre med voldsomt opvarmede bremser hele tiden. Jeg vil have at mine bremser kan "tage fat så det kan mærkes" i kold tilstand. Og det kan de. Og de kan også lave et par katastrofeopbremsninger lige efter hinanden uden at fade. Mit behov er dækket :)

Satte jeg nu 320 mm skiver på forhjulene med dertilhørende kaliber og klodser, ville jeg så opleve større bremsekraft? Svaret er ja! Jeg vil i samme tidsrum, som jeg ellers ville bruge på at bremse tilføre mere friktion, hvilket giver større bremsekraft. Det er simpel fysik.

Der hvor jeg vinder mest ved bremsningen og kan gøre den så kort som muligt er der, hvor jeg kører hurtigst, dvs. i begyndelsen af bremsningen. Jo hurtigere jeg kan tilføre kraft til bremseklodserne jo kortere bliver min bremselængde. Selvfølgelig spiller dækkene og vejbanen også ind, men de er ikke relevante i en diskussion om bremsesystemer. Dæk og vejbane skifter jo hele tiden og fra bil til bil.

Har du prøvet at aktivere Volvoens bremseassistent? Altså en panikopbremsning, hvor sikkerhedssystemet overtager bremsningen? Første gang jeg prøvede det hang jeg i selen, så voldsomt var det. Her gives der en excellent demonstration af at tiden også spiller ind. Bremseassistenten leverer simpelthen tryk til klodserne i løbet af et splitsekund, som nedbringer bremselængden betragteligt.

Der er jo også en årsag til, at V70R modellen fra 2004-06 (300 hk) er forsynet med større skiver, 4 pots Brembo kalibre og meget store klodser. De kan tage fat når bremserne er såvel kolde som varme. Her kan et højt tryk på klodserne etableres lynhurtigt af de 4 stempler i kalibrene.

Din sammenligning med oliespande holder ikke. Det kan godt være at al olien kan være i en 6 liters spand, men knækker det ene ben på den taburet du har stillet den på, så olien ryger ned på værkstedsgulvet/perlegruset, og så er du ligeså meget på spanden som hvis olien havde været i en 50 liters spand. :)
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2070
Tilmeldt: søn okt 07, 2007 16:37 pm
Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Re: Bid i bremser S60

Indlægaf Strandvaskeren » man sep 11, 2017 21:56 pm

Ulrik Friis skrev:Jeg taler ikke om behov! Jeg taler om kraft. I tørre tal og målinger vil en større skive levere større bremsekraft. Anlægsfladen er større og kan dermed skabe større friktion mellem klods og skive forudsat klodsen følger med i størrelse - det er selvfølgelig en forudsætning.

Det er ikke korrekt. Forskellige materialer har forskellige friktionskoefficienter der er uafhængige af arealet, så du får ikke større friktion ved at øge arealerne af skiver og klodser.

Det lyder ulogisk, men er ikke desjo mindre sandt.

Hvad er så pointen i at montere brede dæk på racerbiler, hvis gummiblandingen har samme friktionskoefficient som blandingen på det smalle dæk og asfaltens koefficient ændres heller ikke? Det er da nemmere at lave hjulspin med et par smalle "cykelhjul" end det er at lave hjulspin med dæk i 275 bredde, det ved vi alle. Igen handler det om varme. Selv om friktionskoefficienten for de to dæk er den samme, så har det brede dæk mere materiale at fordele energien over, så der skal mere energi til for at overvinde friktionen mellem dæk og vejbane = det er sværere at lave hjulspin med jo bredere dækkene bliver.

Så større skiver og klodser kan fordele mere energi før de når det punkt hvor de slipper hinanden, men indtil det punkt er nået får du nøjagtigt samme bremseeffekt ud af kloderne og skiverne, uanset arealet og forudsat at vi ikke har ændret materialevalg.

Ulrik Friis skrev:Når bremser dimensioneres fra konstruktøren er alle disse forhold langt ind i regnearket. Derefter indlejres brugsmønster mv. hvorefter der kan skrives en specifikation på et bremsesystem. På min dieseløse er man nået frem til 305 mm ventilerede skiver foran og 288 mm uventilerede skiver med indbygget tromlebremse bagpå. Kombinationen virker glimrende med mit kørselsmønster. Jeg kører ikke race og har ikke brug for at køre med voldsomt opvarmede bremser hele tiden. Jeg vil have at mine bremser kan "tage fat så det kan mærkes" i kold tilstand. Og det kan de. Og de kan også lave et par katastrofeopbremsninger lige efter hinanden uden at fade. Mit behov er dækket :)

Helt perfekt. Du vil derfor ikke få noget som helst ekstra ud af at skifte til større skiver eller klodser, da dine nuværende rigeligt leverer nok til dit behov.

Ulrik Friis skrev:Satte jeg nu 320 mm skiver på forhjulene med dertilhørende kaliber og klodser, ville jeg så opleve større bremsekraft? Svaret er ja! Jeg vil i samme tidsrum, som jeg ellers ville bruge på at bremse tilføre mere friktion, hvilket giver større bremsekraft. Det er simpel fysik.

Det er åbenbart ikke simpel fysik nok, for du tager fejl.

Hvis du vil have mere friktion må du skifte skiver og klodser ud med materialer med højere friktionskoefficient.

Større skiver og klodser gør kun at de kan bortlede mere energi før de må "give fortabt", men hvis dine nuværende bremser endnu ikke har været presset ud i den situation så er de store nok og du får intet ekstra i praksis ved at skifte til noget større.

Ulrik Friis skrev:Der hvor jeg vinder mest ved bremsningen og kan gøre den så kort som muligt er der, hvor jeg kører hurtigst, dvs. i begyndelsen af bremsningen. Jo hurtigere jeg kan tilføre kraft til bremseklodserne jo kortere bliver min bremselængde. Selvfølgelig spiller dækkene og vejbanen også ind, men de er ikke relevante i en diskussion om bremsesystemer. Dæk og vejbane skifter jo hele tiden og fra bil til bil.

Dækkene er i høj grad relevante eftersom de normalt er det svageste led i en opbremsning. Hele pointen med bilens abs system er at sikre at dækkene ikke presses udover deres evner, at de bibeholder statisk friktion til underlaget (dækket har fat i underlaget) og ikke presses ud i glidende friktion (dækket glider henover underlaget). Når abs'en mærker at hjulet blokerer, altså at dækket har mistet grebet i underlaget og begynder at glide, så skruer den ned for bremsekraften indtil dækket igene får fat i underlaget. Du kan have verdens største skiver og klodser på bilen, men de kan ikke stoppe bilen hurtigere end dækkene og underlaget har friktion til - det er derfor din bil bremser dårligere på sne end på tør asfalt, bremserne kan præcis det samme i begge slags føre, de er jo hverken større eller mindre end de plejer at være, men dæk og underlag sætter begrænsningen.

Så du kommer ikke til at stoppe hurtigere af at montere større skiver og klodser hvis dine nuværende bremser allerede kan bremse nok til at dækkene slipper underlaget. Det er først når bremserne fader, altså bliver så varme at dækkenes greb i vejbanen vinder over klodserne greb i skiverne at du får glæde af bedre skiver/klodser. Når bremserne fader bliver de svageste led og slipper før dækkene.

Ulrik Friis skrev:Har du prøvet at aktivere Volvoens bremseassistent? Altså en panikopbremsning, hvor sikkerhedssystemet overtager bremsningen? Første gang jeg prøvede det hang jeg i selen, så voldsomt var det. Her gives der en excellent demonstration af at tiden også spiller ind. Bremseassistenten leverer simpelthen tryk til klodserne i løbet af et splitsekund, som nedbringer bremselængden betragteligt.

Jeg har mærket abs'en masser af gange, det er en del af almindelig frisk kørsel, ikke kun i paniksituationer.

Du har dog, efter min mening, fået det med bremseassistenten vendt på hovedet. Det er ikke bremseassistenten der leverer tryk til klodserne, det klarer du med bremsepedalen. Bremseassistenten sørger for at fjerne tryk fra klodserne når den får information om, at du leverer så meget tryk at hjulene blokerer. Abs er rent faktisk et system der fjerner bremsekraft. Du kan bremse nøjagtigt lige så effektivt uden abs forudsat at du har en fintfølende højrefod og selv kan vurdere hvornår det er lige før at dækkene mister grebet i underlaget. Fidusen ved abs er, at du ikke behøver have en fintfølende fod på bremsen, du kan bare trampe løs alt det du gider, så fjerne abs'en det der ikke er brug for, så hjulene lige akkurat ikke blokerer = du får max. opbremsning.

Ulrik Friis skrev:Der er jo også en årsag til, at V70R modellen fra 2004-06 (300 hk) er forsynet med større skiver, 4 pots Brembo kalibre og meget store klodser. De kan tage fat når bremserne er såvel kolde som varme. Her kan et højt tryk på klodserne etableres lynhurtigt af de 4 stempler i kalibrene.

Men bilen kan stadig ikke stoppe hurtigere end dækkenes og underlagets vedhængsevne rækker til.

Det er muligt vi snakker forbi hinanden?
Hygge..
Thomas
2002 S60 2.4 uden mølle
Strandvaskeren
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 189
Tilmeldt: lør okt 01, 2016 14:37 pm
Geografisk sted: Lidt udenfor Roskilde

Re: Bid i bremser S60

Indlægaf Kingo » tirs sep 12, 2017 21:23 pm

Den må i vist tage over på www.ing.dk :wink:

Generelt skal du nok ikke sammenligne bremseoplevelsen på en let Twingo og en tung Volvo.

Min bremser glimrende med originale normale bremser - også på autobahn :D
V70 2,4 170 Baltic manuel 2005 - Vida og Dice
Kingo
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1758
Tilmeldt: man mar 19, 2012 19:27 pm
Geografisk sted: Vangede

Re: Bid i bremser S60

Indlægaf Eran74 » ons sep 13, 2017 21:01 pm

Ja mit spørgsmål har vist sat gang i en teoretisk diskussion som vist er bedre forklaret her.
http://www.wcengineering.com/articles/brakes.htmlt
Brake assist er slet ikke det samme som ABS. Nærmest tværtimod.
Brakeassist øger trykket på "pedalen" og ABS reducere bremsning når et hjul blokere.
De moderne brake assist bremser helt automatisk via kamera. Min model har desværre ikke nogen form for brak assistance.
Sidst rettet af Eran74 fre sep 15, 2017 17:56 pm, rettet i alt 1 gang.
S60 2005 Benzin 2.4
Eran74
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 98
Tilmeldt: ons jun 01, 2016 20:39 pm

Re: Bid i bremser S60

Indlægaf Ulrik Friis » fre sep 15, 2017 15:33 pm

@Kingo: Sorry – men så må du springe det her over. Jeg mener diskussionen om at sætte større bremser på er en vigtig diskussion.

@strandvaskeren:
Vi har at gøre med husholdningsbremser på vores almindelige Volvoer. Politiet i Sverige og England kører også Volvo, men deres Volvoer er forsynet med større bremser, dvs større skiver, klodser og kalibre. Kendetegnet ved begge typer bremser er, at de kan "tage fat" fra den gældende lufttemperatur og fungere op til hvor skiverne bliver rødglødende (ca. 700 grader). Jo større skiver og klodser er jo mere varme kan de indeholde og jo senere i opbremsningen indtræffer det at skiverne bliver rødglødende.

Der er altså et tidsperspektiv med inde i billedet.

Forudsat materialet i skiver og klodser i de to bremsetyper er ens er friktionskoefficienten den samme. Størrelsen på skive og klods er i princippet ligegyldig, det er jeg enig med dig om. Vi er enige om, at arealet af berøringsfladen mellem klods og skive er underordnet mht. bremseeffekt, men mht. overførsel og absorbering af varme er det ikke ligegyldigt. De større bremser kan håndtere mere varme.

Bremseeffekten bestemmes af hvor stor en kraft, der kan tilføres bremseklodserne og ikke mindst hvor hurtigt.

Hvad sker der med friktionskoefficienten under opbremsningen? Bliver den større eller mindre? Antageligt begge dele over tid. Hvis skiven går hen og bliver blå, fordi den har været for varm, så bliver friktionskoefficienten drastisk mindre.

Når vi snakker om husholdningsbremser er (for meget) varme skadeligt for bremseevnen. På et eller andet tidspunkt vil varmen nedsætte bremseevnen. Igen har vi tidsperspektivet på banen.

Jeg kan læse, at du ikke er bekendt med hvad en bremseassistent er for en indretning. Vi har forskellige elektroniske hjælpeaggregater til rådighed:
• ABS = anti-locking brake system
• EBA = electronic brake assistent - bremseassistent hjælper ved katastrofeopbremsninger ved hurtigt at skabe optimal bremsekraft
• EBD = electronic brake distribution – distribuerer bremsekraften til de hjul som har bstørst friktion mod vejen
Det er EBA jeg taler om. Knalder jeg bremsen i får jeg assistance af EBA, som i løbet af et splitsekund tilfører max tryk til klodserne, hvorefter ABSen tager over.

Selvfølgelig betyder friktion mellem dæk og vejbane "alt", men under en nedbremsning betyder det ret meget, hvor hurtigt man kan få sine hjul til at bremse. Bremser man ned fra 100 km/t på hhv 20 og 30 meter kan de 10 meter være forskel på med og uden EBA. Her udvikler man den samme varme, men den store skive, klods og kaliber kan bedre indeholde denne varme.

Mit sidste argument vedr. bremseeffekt og større skiver: Hvis man tilfører bremsekraft på X Newton inderst på skiven, så er den tilførte bremseeffekt mindre end hvis man tilfører X Newton yderst på skiven. En større skive vil altså kunne levere mere bremseeffekt. Regn lidt på kraft x vej. En opbremsning er en hændelse med mange faktorer, den er dynamisk.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2070
Tilmeldt: søn okt 07, 2007 16:37 pm
Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Næste

Tilbage til Styretøj, Hjul og Bremser

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 23 gæster