Olieforbrug v50 1,8 benzin

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Olieforbrug v50 1,8 benzin

Indlægaf Tim Larsen » man sep 11, 2017 23:08 pm

Hej

Jeg vil høre om nogen af jer har erfaring med at renovere motoren på en v50 1,8 benzin mht olie forbrug da den slubre olien i sig. Min plan er at skifte stempelringe , olietyve osv. Men er der nogen af jer der har gjort det på denne maskine med succes ? Eller er det selve blokken der slides istykker ? Jeg gider nemlig ik at renovere den hvis det ikke hjælper noget

Mvh Tim
Tim Larsen
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: tirs sep 20, 2016 21:44 pm

Re: Olieforbrug v50 1,8 benzin

Indlægaf Claus » tirs sep 12, 2017 2:19 am

Hej Tim
Hvor gammel er den og hvor langt har den kørt.
Det er ikke unormalt at 1,8 motoren bruger olie det er almindelig kendt.
Hvis ellers motoren køre fint og kompretionen er ok så ville jeg nøjes med at skifte olietyvene.
Venlig hilsen
Claus

_____________________________________________________________
Tidligere 242, 245, 245 igen, 940, S70, V70 ll AWD, V70 lll 2,5T, VIDA DICE.
Nu en Volvo XC40 P8 AWD Recharge 2023.
Suppeleret med en lille Renault Clio 2 fra 2008
Claus
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 3049
Tilmeldt: søn nov 07, 2010 10:29 am
Geografisk sted: Vedbæk. Nordsjælland

Re: Olieforbrug v50 1,8 benzin

Indlægaf Tim Larsen » ons sep 13, 2017 12:07 pm

Hej Claus

Tak for svar

Bilen er fra 2005 og har kørt 211.000 km .... jeg er bekendt med at det er et kendt problem netop for denne motor. Jeg køre på vanvittig tyk olie 20/50 og bruger alligevel 1l pr. 1000 km... jeg blir nødt til at gøre noget og der findes ikke mange af disse maskiner hos ophuggere samt at så får den sikkert samme problem , jeg tænkte om der er nogen bedre stempelringe man kan smide i eller om det er selve cylinderne der er blevet slidte og søger lidt erfaringer fra andre der evt har udført denne rep med succes
Tim Larsen
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: tirs sep 20, 2016 21:44 pm

Re: Olieforbrug v50 1,8 benzin

Indlægaf Claus » ons sep 13, 2017 14:47 pm

Hvis ellers kompretionen er i orden ville jeg ikke pille ved stempelringene.
Kommer du først der ind og skal skifte stempelringene så følger der lejepanner pakdåser oliepumpe mm. med og prisen følger også op.
Nøjes med at skifte olietyvene. Det er set før at man kan skifte den uden at tage topstykket af.
Ellers er det et ventilslibesæt og så bare af med toppen.
Du har nok ret en hugger motor har nok samme problem.
Skulle du kaste dig ud i den helt store opgave, så husk, en hel masse billeder, så vi andre kan følge med. Alle kan altid blive klogere. Jeg formoder naturligvis at du selv går i gang..
Skal det gøres på værkstedet så er det billigere at skifte motoren eller bilen.
Venlig hilsen
Claus

_____________________________________________________________
Tidligere 242, 245, 245 igen, 940, S70, V70 ll AWD, V70 lll 2,5T, VIDA DICE.
Nu en Volvo XC40 P8 AWD Recharge 2023.
Suppeleret med en lille Renault Clio 2 fra 2008
Claus
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 3049
Tilmeldt: søn nov 07, 2010 10:29 am
Geografisk sted: Vedbæk. Nordsjælland

Re: Olieforbrug v50 1,8 benzin

Indlægaf Tim Larsen » tors sep 14, 2017 0:34 am

Jeg går lige i tænke boks ... men tror nu alligevel der skal nye ringe i før det hjælper noget sådan rigtigt.... jeg kan også høre stemplerne klire ved sejtræk mere end de skal og kunne tyde på slidte ringe eller for stort spillerum mellem cylinder og stemplerne..... skal nok tage billeder hvis det ender med renoveringen af maskineriet :-)
Tim Larsen
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: tirs sep 20, 2016 21:44 pm

Re: Olieforbrug v50 1,8 benzin

Indlægaf Kim S » tors sep 14, 2017 11:09 am

Nye stempelringe hjælper nok ikke, der skal en honing af cyl også.
Hvis du siger at du kan "høre" stempler klirre ( så må den være meget slidt, jeg har godt nok aldrig hørt et stempel klirre ) ........ så er du oppe i at der skal nok nye stempler i overstørrelse i, og så skal der bores cyl op... nu er vi så oppe i et prisleje hvor det ikke er så sjovt, samt som Claus skriver alt det andet der kan følge med, for hvis du er derude så vil det jo næsten være dumt ikke at skifte ALLE slid dele... da det ville være surt at samle en motor der er halvt nye dele og halvt slidte dele.... alle tolerancer skulle gerne følges ad.
Men få nu taget en komp test, det vil fortælle dig ret meget, og tag udgangs punkt i det, for hvis stempler klirre kan der ikke være meget komp på den/de cyl der frembringer den lyd.
Lyder som en MEGET dyr rep, måske en ombytter motor med garanti er et bedre valg... ( selv om at det faktisk er ret sjovt/lærerigt at skille og samle en motor og den så bare spiller til UG bagefter )
Volvo V70 2,4T Aut. AWD 01
Kim S
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 283
Tilmeldt: man feb 01, 2016 17:06 pm
Geografisk sted: 2830 Virum

Re: Olieforbrug v50 1,8 benzin

Indlægaf Claus » tors sep 14, 2017 12:14 pm

Det lyder som du har set dig blind på de stempelringene.
Men tag en kompressions måling evt cylinderlækagetest så får du svaret.
At stempelringene klirrer kan jeg huske fra dengang man kørte knallert. Det har jeg aldrig hørt på en bil. Hvor i landet er du fra for det vil jeg godt høre, som sagt vi alle kan lære noget.

Det lyder som om at du har energien og økonomien så er det bare at gå igang, for en V50 er en dejlig bil.
Vores gode råd er kun for at spare lidt penge.
Venlig hilsen
Claus

_____________________________________________________________
Tidligere 242, 245, 245 igen, 940, S70, V70 ll AWD, V70 lll 2,5T, VIDA DICE.
Nu en Volvo XC40 P8 AWD Recharge 2023.
Suppeleret med en lille Renault Clio 2 fra 2008
Claus
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 3049
Tilmeldt: søn nov 07, 2010 10:29 am
Geografisk sted: Vedbæk. Nordsjælland

Re: Olieforbrug v50 1,8 benzin

Indlægaf Tim Larsen » lør sep 16, 2017 11:40 am

Ja jeg ved godt det kan ære risikabelt at renovere maskine men der er ikke mange brugte til salg da alt er rippet væk pga af dette problem , den eneste pt. Er en der har gået ca 145.000km til 9500kr+ moms + fragt og det gider jeg ikke dae sikkert også får olie problemet. Det med at den klirre havde Mazda 6 nøjagtig samme problem i 2,3 maskinen og den havde olieforbrug fra ny og fik det lavet på garantien , det er lyden næsten som tændingsbanken ved Lave omdr. Da spillerummet er for stort. Men jeg er også i tvivl , håbede bare der var nogen som havde taget udfordringen op herinde :-) men det er desværre bare en møgmaskine.... men har desværre skiftet alt på den og gjort den fin og flot til at jeg synes det ærgerligt bare at få den ud af vagten og det ville kun blive at eksportere den da jeg ikke vil sælge til en anden person som skal stå med håret i postkassen....
Tim Larsen
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: tirs sep 20, 2016 21:44 pm


Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 17 gæster

cron