af Ulrik Friis » man okt 16, 2017 13:15 pm
Der sker mange uforklarlige ting, når der ikke er spænding nok på systemet. Det elektriske system er konstrueret til at virke ved 14 volt, og kommer spændingen ned under 13,6 volt kan der ske mærkelige ting. Det kan både skyldes et dårligt batteri, som ikke kan holde spændingen og det kan skyldes en generator, der ikke afleverer de 14 volt under kørsel.
Vi har flere eksempler på dårlige lodninger i DIM og ABS moduler, og der er uden tvivl også kolde lodninger andre steder i bilens komplicerede elektroniske miljø. Disse lodninger giver en højere modstand end godt er, og falder spændingen i systemet kan den forhøjede modstand give symptomer, som er svære at fejl søge på.
Når bilen har stået stille i en times tid skal spændingen over polerne ligge på 12,6 - 12,7 volt. Batteriet er i princippet afladet når spændingen er 12,2 volt.
Når batteriet er helt opladet producerer generatoren en spænding på min. 13,6 volt, som er en "vedligeholdelsesspænding".
Skal batteriet oplades, skal der produceres en spænding på mindst 13,8 volt. Det er den spænding, som skaber den tilstrækkelige elektromotoriske kraft (fysisk udtryk) til at batteriet kan begynde at bytte ioner mellem + og - pladerne. Hvis blypladerne i batteriet er sulfaterede skal der en højere spænding til. Gamle batterier kan godt have delvist sulfaterede blyplader og en dermed mindre kapacitet. Med særlige ladere kan man rekonditionere disse batterier, som løsner sulfateringen og giver batteriet (næsten) hele sin nominelle kapacitet tilbage.
Bilens normale driftsspænding skal ligge over 14 volt men ikke over 14,9 volt. Den kan måles ved at sætte multimeteret til at måle spændingen mellem den tykke røde ledning, der er forbundet til generatoren og selve generatorens hus. Det spændende øjeblik indtræffer så, når man måler spændingen over batteriet også mens motoren kører. Den vil helt sikkert ikke være den samme, men den må ikke komme under 14 volt.
Et batteri er en lille kemisk fabrik.
Det er egentligt lidt spøjst, at vi i 2017 kører rundt med 25 kg dødvægt, som et godt bly/syre batteri vejer. Jo tungere jo bedre. Kapaciteten ligger mellem 60 og 100 Ah afhængig af motorens indretning, da kapaciteten alene skal bruges til at holde liv i bilens uslukkelige systemer, mens den holder stille, samt til at få startmotoren til at køre når der er -20 grader udenfor. Et tilsvarende Li-ion batteri ville veje et par kg. Og et Li-ion batteri vil kunne levere hele sin kapacitet, hvorimod et bly/syre batteri kun kan levere 70%. Og Li-ion batteriet kan oplades hurtigere end et bly/syre batteri, som kun kan modtage 10% af sin kapacitet i ladestrøm. Men koster mange gange så meget. Heldigvis er priserne på vej ned. Men der er så andre spidsfindigheder ved Li-ion batterier.
Nå -det blev til en længere smøre, men forhåbentligt kan det bruges til noget. Moralen er vel egentlig, at hvis noget uforståeligt elektrisk problem opstår, så tjek lige batteri og generator først.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002