Stråler i gearkasse smadret ?

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Stråler i gearkasse smadret ?

Indlægaf V70-Roskilde » ons sep 27, 2017 22:38 pm

Hej
Jeg har haft bøvl med den ene trækaksel et par gange efterhånden. Skiftede den for ca 2 år siden og der hoppede den ud fra gearkassen og jeg kunne se dr var lidt skader på de yderste dele af strålerne på akslen. Men fik den mast ind og siden kørte den OK. Nu har jeg igen skiftet samme trækaksel pga nogle rystelser i bilen under acceleration, det kom efter jeg havde kørt med campingvogn.
Og efter kun en dag er der sket flg:
Ved hård start i 1. gear sagde det BANG og så forsvandt forbindelse mellem motor og hjul. Akslen kan dreje rundt inde ved gearkasse uden nævneværdig modstand, det føles som om strålerne er smadret. Nogen der ved om det er sandsynligt de kan være blevet "fræset op" inde i gearkassen ?
Bilen har kørt 450.000.
Løsningen er vel ny gearkasse hvis det er i gearkassen den er gal?
V70-Roskilde
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 141
Tilmeldt: tors jun 22, 2017 22:26 pm

Re: Stråler i gearkasse smadret ?

Indlægaf Claus » ons sep 27, 2017 23:02 pm

Jeg har hørt om at akslen løber rundt ude ved hjulet ikke inde ved gearkassen, der er lidt forskel på akslerne lidt afhængig at bilens alder, og om det er højre eller venstre side, jeg går ud fra at det er en V70. Men kom med lidt flere data alder og om det er automat eller manuel gear mm
Hvis det er inde så tag akslen ud og se om der er metal splinter inde i indgangen til gearkassen, hvis der er så må det være nemt at se hvor de kommer fra, mit bud ville være akslen. Kontroller lige centerbolten ude ved hjulet, da det er en typisk fejl at den går løs.
Jegi håber ikke at det er en ny gearkasse :D
Venlig hilsen
Claus

_____________________________________________________________
Tidligere 242, 245, 245 igen, 940, S70, V70 ll AWD, V70 lll 2,5T, VIDA DICE.
Nu en Volvo XC40 P8 AWD Recharge 2023.
Suppeleret med en lille Renault Clio 2 fra 2008
Claus
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 3049
Tilmeldt: søn nov 07, 2010 10:29 am
Geografisk sted: Vedbæk. Nordsjælland

Re: Stråler i gearkasse smadret ?

Indlægaf V70-Roskilde » fre sep 29, 2017 8:25 am

Fejlen er fundet.
Den nye aksel passede ikke rigtigt. Den kunne kun komme ind og få fat i de første ca 5 mm af strålerne (det lille stykke yderst efter c-ringen). Men ellers ligner den den oprindelige. Efter hvad jeg kan se på fotos, ser det ud til jeg har fået en aksel til en 2007-frem-model i stedet for en 2000-2006-model.
Next step er at se om jeg kan få netbutikken til at tage den retur uden bøvl...
V70-Roskilde
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 141
Tilmeldt: tors jun 22, 2017 22:26 pm


Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 7 gæster

cron