Hjjææælp! Vibrationer på V70 III UPDATE

Styretøj, bremser og sikkerhed - herunder hjul.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Hjjææælp! Vibrationer på V70 III UPDATE

Indlægaf Størling » ons okt 11, 2017 15:12 pm

Kære forum,

jeg har for 2 uger siden erhvervet mig en dejlig nyere V70 2014 model til afløsning for min aldrende S80. Det er er super lækker vogn med den i mine øjne helt rigtige motor, nemlig den 2.0 5-cylindrede med 163 HK. Kører, lyder og trækker helt eminent :D

Men, men, der er desværre skår i glæden! Da jeg prøvekørte den hos forhandleren lagde jeg mærke til, at ved motorvejskørsel, dvs hastigheder på over ca 100 og op til ca 130 km/t kommer der nogle tydelige vibrationer/rystelser i rattet, sæde og speederpedal. Jeg gjorde naturligvis opmærksom på dette og på slutseddelen fik vi påskrevet at disse vibrationer skulle kontrolleres og repareres inden levering. Vi var begge enige i at det formentlig skyldtes at hjulene trængte til en afbalancering. Desværre kunne jeg konstatere allerede på hjem efter at have fået bilen udleveret, at den stadig har disse vibrationer.

Eftersom det skulle være klaret inden levering og at forhandleren i øvrigt yder 6 md total garanti har den været hos Euromaster dækcenter i Hillerød for at få gen-afbalanceret alle hjulene. Det hjalp ikke. Så har vi monteret mine vinterhjul, som kørte snorlige på min S80, men bilen ryster stadig. :(

Nu har den så været hos Volvo i Nærum i 2 dage og de har skiftet venstre drivaksel og bærearmsbøsning, men den er stadig ikke kurreret for vibrationerne :cry: Eftersom det er lidt træls, hvis min nye bil skal frem og tilbage til Volvo indtil de forhåbentlig får det fikset, vil jeg spørge i dette forum om der skulle være nogle med erfaring eller idéer til hvad pokker, der kan være galt? Er der en typisk årsag/dårligdom på V70, der giver sådanne vibrationer/rystelser?

Alle bud er velkomne :wink:

Jeg skal lige sige, at der er helt nye skiver og klodser hele vejen rundt, som blev skiftet ifm at forhandleren fik bilen ind i august md. Bilen har kørt 116.000km.
Sidst rettet af Størling ons nov 01, 2017 10:43 am, rettet i alt 1 gang.
Størling
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 86
Tilmeldt: man feb 24, 2014 8:22 am

Re: Hjjææælp! Vibrationer på V70 III

Indlægaf Størling » fre okt 13, 2017 8:19 am

Er der slet ingen, der kan komme med nogle input til årsag?

Jeg kan tilføje, at jeg synes rystelserne bliver en smule værre i rattet, når man slipper gasen.

Det er bare SÅ træls og irreterende og jeg frygter at bilen skal frem og tilbage til værksted i en evighed, før problemet forhåbentligt bliver løst.
Størling
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 86
Tilmeldt: man feb 24, 2014 8:22 am

Re: Hjjææælp! Vibrationer på V70 III

Indlægaf kimbo » søn okt 15, 2017 8:12 am

Tænker det er dine bærearme(selvom der er skiftet bærearmsbøsning). Du skriver, det er ved hastigheder omkring 100 - 130 km/h og du mærker vibrationer i bunden af bilen og rattet, jeg har haft samme symptomer og det hjalp med nye "komplette" bærearme i begge sider. Håber du får løst mysteriet, og lad os høre når du finder en løsning :D
V70 aut. D3, 2011
Peugeot 207, 1.6 HDI, 2011
kimbo
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 44
Tilmeldt: man jul 27, 2015 12:43 pm
Geografisk sted: Fyn

Re: Hjjææælp! Vibrationer på V70 III

Indlægaf Størling » man okt 16, 2017 19:34 pm

kimbo skrev:Tænker det er dine bærearme(selvom der er skiftet bærearmsbøsning). Du skriver, det er ved hastigheder omkring 100 - 130 km/h og du mærker vibrationer i bunden af bilen og rattet, jeg har haft samme symptomer og det hjalp med nye "komplette" bærearme i begge sider. Håber du får løst mysteriet, og lad os høre når du finder en løsning :D


Tak for input! Bærearmen i venstre side er også skiftet. Hjullejet/nav er det næste, der står for skud at udskifte iflg mekanikeren. De siger, at de kan se venstre forhjul "hoppe" når bilen hænger på lift og hjulene snurrer hurtigt. Håber dæleme, problemet bliver løst snart og jeg skal nok skrive herinde, når det gør!
Sådan nogle vibrationer er til at blive vanvittige af og det ødelægger helt køreoplevelsen på motorvej :cry:
Størling
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 86
Tilmeldt: man feb 24, 2014 8:22 am

Re: Hjjææælp! Vibrationer på V70 III

Indlægaf Klågem » man okt 16, 2017 21:26 pm

Trin 1
Dine bremsekalibere går stramt.
Bilen hænger faktisk lidt i bremsen. Det er så lidt at man ikke mærker det når bilen hænger på en lift og man drejer hjulene.
Men nok til at bremserne bliver varme og begynder at hænge når du kører. (det er den forstørrede friktion der får dem til at hænge)
Løsning. Stemplerne skal ud af kaliberene og gøres rene. Og så sættes i igen. (der sidder en anelse skidt på stemplerne, som lige netop er nok til at de går stramt eftersom de med nye klodser er presset helt i bund)
Hvordan kan man være sikker på det?
Efter en tur hvor den begynder at ryste.
Så standser du bilen (moderat opbremsning) springer ud af bilen. Og sætter en hånd tæt på fælgene rundt om bilen. Og mærker efter varmeforskel. Evt. Spytte på skiverne. Syder de. Er de for varme.


Det kan også være et hjulnav der ikke er helt rent under skiven. Eller det er skævt.
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 5381
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 2:15 am
Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Re: Hjjææælp! Vibrationer på V70 III

Indlægaf Størling » tors okt 26, 2017 7:18 am

Da jeg kom hjem fra ferie i tirsdags hentede jeg bilen hos Volvo, som havde haft den i en uge. Problemet er heldigvis blevet fikset. Det var venstre forhjulsleje/nav den var gal med. Men tak for jeres bud og kommentarer :D
Størling
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 86
Tilmeldt: man feb 24, 2014 8:22 am

Re: Hjjææælp! Vibrationer på V70 III UPDATE

Indlægaf Størling » ons nov 01, 2017 10:55 am

Klågem, jeg tror du har ret mht bremserne!! :D

Nu har jeg kørt i en uges tid i bilen og i går havde jeg en længere motorvejstur. Der er ingen tvivl om at forhjulsnavet/lejet har været defekt, da rattet ikke længere ryster som før. Der er dog satdig nogle ganske små rystelser, men nok ikke mere end hvad der kan forventes (=jeg er blevet/har altid været total hys med at kunne mærke sådan noget...!).

Men historien er, at der altså er nogle små vibrationer i undervognen som også stadig i forplanter sig til speederpedalen ved hastigheder over ca 100 km/t. Alt hvad jeg har hørt og kunne læse mig til siger, at det så kommer fra baghjulene, når det kun er ved høj hastighed. På den længere motorvejstur i går synes jeg det blev gradvist værre jo længere jeg kørte. Nu har jeg så tjekket bremserne for varme og de bagerste bliver helt klart varmere end de forreste, trods den største bremseeffekt vel er på de forreste! De syder når man spytter dem og det gør de forreste ikke! Bagskiverne er ikke decideret misfarvet af varme, men der er dog og mest udtalt på den ene skive, en lidt mørkere brun-blålig tone inderst på skiven, dvs de inderste ca 1 cm, hvor bremseklodsen tager fat, så det må være dér, den hænger lidt.

Så altså; mon ikke de bagerste bremser hænger lidt, nu hvor der en nye skiver og klodser og stemplet er helt i bund, som foreslået af Klågem?! Jeg vil i weekenden adskille bremserne og rense/smøre glidere osv. Jeg har dog ikke forstand på at pille stemplet ud og rense det, så hvis det er det, må jeg søge hjælp :wink:

Ville man evt kunne slibe klodserne en anelse tyndere for at få stemplet til at gå lidt længere ud og derved undgå, at det måske hænger??
Størling
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 86
Tilmeldt: man feb 24, 2014 8:22 am

Re: Hjjææælp! Vibrationer på V70 III UPDATE

Indlægaf Klågem » ons nov 01, 2017 22:48 pm

Størling skrev:Klågem, jeg tror du har ret mht bremserne!! :D

Nu har jeg kørt i en uges tid i bilen og i går havde jeg en længere motorvejstur. Der er ingen tvivl om at forhjulsnavet/lejet har været defekt, da rattet ikke længere ryster som før. Der er dog satdig nogle ganske små rystelser, men nok ikke mere end hvad der kan forventes (=jeg er blevet/har altid været total hys med at kunne mærke sådan noget...!).

Men historien er, at der altså er nogle små vibrationer i undervognen som også stadig i forplanter sig til speederpedalen ved hastigheder over ca 100 km/t. Alt hvad jeg har hørt og kunne læse mig til siger, at det så kommer fra baghjulene, når det kun er ved høj hastighed. På den længere motorvejstur i går synes jeg det blev gradvist værre jo længere jeg kørte. Nu har jeg så tjekket bremserne for varme og de bagerste bliver helt klart varmere end de forreste, trods den største bremseeffekt vel er på de forreste! De syder når man spytter dem og det gør de forreste ikke! Bagskiverne er ikke decideret misfarvet af varme, men der er dog og mest udtalt på den ene skive, en lidt mørkere brun-blålig tone inderst på skiven, dvs de inderste ca 1 cm, hvor bremseklodsen tager fat, så det må være dér, den hænger lidt.

Så altså; mon ikke de bagerste bremser hænger lidt, nu hvor der en nye skiver og klodser og stemplet er helt i bund, som foreslået af Klågem?! Jeg vil i weekenden adskille bremserne og rense/smøre glidere osv. Jeg har dog ikke forstand på at pille stemplet ud og rense det, så hvis det er det, må jeg søge hjælp :wink:

Ville man evt kunne slibe klodserne en anelse tyndere for at få stemplet til at gå lidt længere ud og derved undgå, at det måske hænger??

Tryk stemplet ca 1 cm ud.
Træk gummi membranen tilbage (forsigtigt) og rens stemplet (det som stikker ud.

Det bedste ville dog være at trykke stemplet helt ud og rense det.
Og så sætte nogle nye O-ringe i. Smøre det hele ind i silikonefedt (beregnet til bremsekalibere) og så samle det.
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 5381
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 2:15 am
Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Re: Hjjææælp! Vibrationer på V70 III UPDATE

Indlægaf hans jørgen skov » tors nov 02, 2017 11:07 am

Det virker klart bedst at tage stemplet helt ud, polere det op, eller forny afhængige af hvor medtaget det er og så hone hullet op Biltema har et hone værktøj til at sætte i en boremaskine, det koster ikke alverden og så nye seals i, så kører det
tidligere
142 73, 242 76, 245 86, 1991 Volvo 240 2.3 stc
1997 Volvo V70 AWD man gear 420000 km 240 HK
nuværende
2007 V70 2,5T aut 325000 km 209 HK

Renault Twingo 2015 (til konen)
nu med vida :-)
hans jørgen skov
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 384
Tilmeldt: man aug 09, 2010 17:56 pm
Geografisk sted: Skive

Re: Hjjææælp! Vibrationer på V70 III UPDATE

Indlægaf Størling » tors nov 02, 2017 12:49 pm

Tak. Det vil bestemt prøve :-)

Nogen der ved om denne stempelpresser passer til Volvo?

http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/Varkt ... 000023846/
Størling
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 86
Tilmeldt: man feb 24, 2014 8:22 am

Re: Hjjææælp! Vibrationer på V70 III UPDATE

Indlægaf hans jørgen skov » tors nov 02, 2017 16:44 pm

det er vist et værktøj til at sætte dem i med, jeg ved ikke om der er gevind i din det er der ikke i min, men jeg mener nu heller ikke du behøver det værktøj, din bil er jo heller ikke så gammel så måske kan du nøjes med at trykke stemplet lidt frem og pudse det af
tidligere
142 73, 242 76, 245 86, 1991 Volvo 240 2.3 stc
1997 Volvo V70 AWD man gear 420000 km 240 HK
nuværende
2007 V70 2,5T aut 325000 km 209 HK

Renault Twingo 2015 (til konen)
nu med vida :-)
hans jørgen skov
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 384
Tilmeldt: man aug 09, 2010 17:56 pm
Geografisk sted: Skive

Re: Hjjææælp! Vibrationer på V70 III UPDATE

Indlægaf Claus » tors nov 02, 2017 17:26 pm

Hvis din bil er med elektrisk håndbremse er det lidt andet.
Det værktøj du henviser til bruges til at trykke stemplerne tilbage med, hvis du har manuel håndbremse.
Venlig hilsen
Claus

_____________________________________________________________
Tidligere 242, 245, 245 igen, 940, S70, V70 ll AWD, V70 lll 2,5T, VIDA DICE.
Nu en Volvo XC40 P8 AWD Recharge 2023.
Suppeleret med en lille Renault Clio 2 fra 2008
Claus
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 3049
Tilmeldt: søn nov 07, 2010 10:29 am
Geografisk sted: Vedbæk. Nordsjælland

Re: Hjjææælp! Vibrationer på V70 III UPDATE

Indlægaf Størling » fre nov 03, 2017 17:30 pm

Er det specialværktøj der skal til, hvis den har elektrisk håndbremse, for det har den.... stemplet kan ikke bare presses "normalt" tilbage så..?
Størling
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 86
Tilmeldt: man feb 24, 2014 8:22 am

Re: Hjjææælp! Vibrationer på V70 III UPDATE

Indlægaf Størling » lør nov 04, 2017 10:57 am

Nu har jeg lige haft højre bagbremsekaliber af og renset og smurt gliderne og sat nye gummibøsninger på. Trykkede stemplet lidt og det ser fint og rent ud, og det kom let ind igen. Men jeg opdagede at når man drejer hjulnavet/lejet rundt, så kommer der nogle små 'klik lyde'?! Kan det være rigtigt? Lejet bør vel ikke 'snakke' sådan! Der er ikke mærkbart slør i det, men mon det er defekt siden lejet siger lyde.... :roll: nogen der kan svare på det :wink:
Størling
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 86
Tilmeldt: man feb 24, 2014 8:22 am

Re: Hjjææælp! Vibrationer på V70 III UPDATE

Indlægaf Peter57 » lør nov 04, 2017 12:54 pm

Hej.
Da jeg sidst fik skiftet klodser bagtil, måtte der en computer på som trykkede stemplet ind og ud igen. Jeg tror det er fra den elektriske håndbremse, ved ikke om en der har Vida kan hjælpe dig.
Med Venlig Hilsen.
Peter.
Volvo V70 III 2,5T med Polestar.
Ford Sierra Cosworth 4X4.
Peter57
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 233
Tilmeldt: ons mar 05, 2014 15:43 pm
Geografisk sted: Egedal.

Næste

Tilbage til Styretøj, Hjul og Bremser

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 23 gæster