Hej med jer. Jeg har et underligt problem med en nyerhvervet volvo s60 2,5 T årgang 2004, som jeg meget gerne vil have løst. Min plan er at bringe den til et tysk autoriseret volvo værksted, da jeg bor i nærheden af grænsen. Men forinden vil jeg, da jeg har en idé om det kan være et komplekst problem, høre om der evt. er nogle herinde som har nogle bud på, hvor årsagen ligger, så jeg kan bringe noget viden med på værksted og dermed reducere risikoen for, at værkstedet arbejder i forkerte retninger eller bruger deres tid forkert på vognen. Det har jeg nemlig prøvet før med en volvo 850 2,5 T fra 1996.
Inden jeg beskriver problemet, skal det nævnes at bilens historik er lidt blakket og uklar, dels pga. nogle kreative justeringer i servicehæftet af tidligere ejer, dels at bilen har skiftet ejerskab fra den tidligere ejer til en anden part for så hurtigt igen at ryge tilbage til den tidligere ejer, som så igen sælger den videre til mig. Der er altså risiko og pæn sandsynlighed for, at vognen er blevet solgt med problemet til mig, men det er kun gisninger. Brugthandler indebærer jo altid en risiko for dette.
Karroseriet har kørt over 400.000, Motor 115.000 kilometer.
Beskrivelse af problem
Bilen kører fejlfrit ved overtagelse og sådan fortsætter det de næste 6 uger indtil for ca. 14 dage siden, da jeg kører en længere tur fra Århus til Åbenrå i øsende regn på motorvejen. Vi gør et stop ved Åbenrå og låser bilen, hvorefter jeg kan konstatere følgende:
- Bilen kan ikke låses op med hverken nøgle i dør eller med fjernbetjening, som fungerer og er afprøvet med nye batterier
- Vejhjælp kan ikke komme ind i bilen med vanlige metoder (det er en volvo), men ved at låse op til bagagerummet og afmontere batteriet og derefter tilslutte det igen starter
alarmen i bilen, men nu kan den låses op med fjernbetjeningen
Efter dette tænker jeg, ukyndig som jer er, at det sikkert har noget at gøre med den massive regn (vi taler skybrudslignende forhold), der er faldet, som har ført til problematiske elektriske overgange eller lignende. Bilen kører derefter daglige ture på max 10 kilometer af gangen og der er ingen problemer (bilen har før problemet opstod kørt ture på max 60 kilometer, uden der opstod problemer, mens den har var i min besiddelse).
Forleden tager konen og jeg chancen og kører til Berlin i vognen (børn er parkeret hos bedsteforældre, så vi er ikke så fornuftige…). Da vi låser vognen i Berlin kan den endnu en gang ikke åbnes. Det lykkes os at komme hjem ved at gøre som vejhjælpsmanden – koble batteri fra og til igen.
På hjemturen fra Berlin stopper vi ved Aldi i Flensborg. Jeg slukker bilen men bliver i den for at undgå at skulle låse den. Men i den forbindelse kan jeg konstatere, at der er flere problemer med bilen, når den har kørt en lang tur:
- Lås forudsættes ikke at virke (prøver det som sagt ikke, da vi ikke vil koble batteri fra igen)
- Automatgearet skifter ikke og kan heller ikke skifte manualt med tiptronic, men kører i 3 eller 4 gear
- Automatgearet skifter groft fra neutral til fremad
- Blinklys virker ikke
- Bagerste vinduer kan ikke rulle ned (forreste virker fint)
- Blæseren starter med at blæse på fuld tryk når bilen starter, selvom bilen er slukket med blæseren på nul/slukket
- Elektriske sidespejle virker ikke
- Instrumenter virker ikke: Speedometer, omdrejningstæller og kørercomputer (men fejlmelderen med symboler virker, da den melder om udstødnings/forureningsproblemer)
(Der kan være flere ting end ovenstående der ikke virker, men det var det jeg hurtigt kunne konstatere)
Jeg kører hjem til Sønderborg med ovenstående fejl. Afmonterer og tilslutter batteri, hvorefter det hele virker igen, men nu skriver kørercomputeren godt nok, at airbag og sipp-systemet skal serviceres straks, men der er ingen fejlmeldings-aibag symbol – det slukker som det skal efter bilen er startet
Er der nogle herinde der har nogle bud eller kan I diskutere jer frem til muligt problem, der kan hjælpe mig videre frem mod en løsning?
Jeg takker på forhånd.
Christoffer