af Ulrik Friis » tors okt 26, 2017 2:45 am
Først lidt termodynamik. Varm luft kan indeholde mere fugt end kold luft. Køler man varm luft ned kondenserer fugten og bliver til vand. Kold luft kan have en høj relativ luftfugtighed, men når den bliver varmet op falder den relative luftfugtighed. Den absolutte luftfugtighed er imidlertid den samme. Man kan aflæse luftens relative luftfugtighed med et hygrometer eller man kan se forskellen på temperaturen og dugpunktet. Hvis forskellen er lille, altså temperaturen er 20 grader og dugpunktet er 18 grader, så er luften fugtig. Hvis forskellen er stor fx 10 grader (20 hhv 10) så er luftmassen tør.
Airconditioning trækker fugten ud af luften ved at køle den ned. Derfor er der som regel også fugtigt i A/C systemet i instrumentbrædtet, og når man sætter blæseren på ryger denne fugtighed op på forruden.
Når ruderne dugger er det fordi luften inde i bilen indeholder mere fugt end temperaturen udenfor bilen "tillader", derfor kondenserer luften når den kommer i kontakt med den kolde rude og danner dug.
Kan man så pudse ruderne med noget, som gør dem dugfri? Ja, det kan man godt, men inden man gør det, skal den indvendige side rengøres helt i bund. Selvom vi har pollen- og kulfilter, som opfanger forurening, så slipper der alligevel dampe igennem som sætter sig på ruden. Men den værste synder er instrumentbordets plastik, som jo er lavet af olie og som afgiver "fedtede dampe", som sætter sig på indersiden af forruden. Især når solen har bagt ned på instrumentbordet. Rens først ruden med noget ruderens uden ammoniak, da ammoniak går i forbindelse med ruden (som jo også er af plastik) og gør den mælkehvid med tiden. Rens derefter med sprit, fx isopropanol men husholdningssprit er også godt. Så skulle ruden være fri for belægninger. Så kan man smøre et antidug middel på, og hvis ikke man har sådan noget, kan man smøre tandpasta på, som virker ligeså godt. Men det kræver noget gnubben med mikrofiberkluden.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002